دسته بندی | پاورپوینت |
بازدید ها | 2 |
فرمت فایل | ppt |
حجم فایل | 1140 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 31 |
نوع فایل: پاورپوینت (قابل ویرایش)
قسمتی از متن پاورپوینت :
تعداد اسلاید : 31 صفحه
چالشهای مدیریت دولتی در ایران
آشنایی با جوهره مدیریت دولتی
پیشگفتار سه سطح نظام مدیریتی ایران:
1.اداره امورسیاسی(مدیریت سیاسی)
2.اداره امورعمومی(مدیریت دولتی)
3.مدیریت خصوصی
این سه سطح درتعامل تنگاتنگ بایکدیگرجامعه رامدیریت میکنند
مسائل عمومی موردتشخیص
مرحله اول:
تدوین دستورکار
مرحله دوم:
شکل گیری
خط مشی
مرحله سوم:
اجرای خط مشی
چرخه خط مشی گذاری عمومی(لسترواستوارت)
مرحله سوم برعهده مدیریت دولتی و5مرحله دیگربرعهده مدیریت سیاسی میباشد مرحله ششم:
خاتمه خط مشی
مرحله پنجم:
تغییرخط مشی
مرحله چهارم :
ارزیابی خط مشی شش چالش عمده مدیریت دولتی ایران 1.نفس اجرای سیاستهای دولت(عقلانیت وراهبرددربخش دولتی)
2.ایجادمدیریت دولتی مشارکت جویانه
3.فساد اداری
4.تحول اداری دربخش دولتی
5.دانش محوری اقتصاد وبخش دولتی
6.جابجایی مدیران دربخش دولتی تاریخچه و قدمت مدیریت دولتی: همچون قدمت دولت و تمدن بشری
دوران پس از جنگ جهانی دوم
- جان استوارت میل(1864) با انتشار کتاب اصالت فایده،آزادی و دولت نماینده
- ودرو ویلسون بیست و هشتمین رئیس جمهور
امریکا و بنیان گذار جامعه ملل (1887) با انتشار
نخستین مقاله با نام ”مطالعه اداره“
- ماکس وبر با عرضه کتاب اقتصاد و جامعه
- اما مدیریت علمی تیلور و اصول اداره فایول و همین طور اصل جریانهای فکری
در نظریه سازمانها سبب شدند که افرادی در حوزه اداره امور عمومی به ایجاد نوعی علم اداره بیندیشند. مدیریت دولتی چیست؟ حضور مدیریت دولتی در عرصه های گوناگون زندگی عمومی
از جست و جوی فضا ... تا جارو کردن خیابانها
یکی از عللل نبود تعریف واحدی از آن در ادبیات علم اداره است.
افراد حرفه ای با تحصیلات عالی تا افراد با مهارتهای محدود،
مهندس،معلم متصدی امور کارکنان ...کارگر یدی چند تعریف به عنوان نمونه: ویلسون: مدیریت دولتی اجرای نظام مند و کارآمد قانون عمومی میباشد.
گودنو: اشاره به اجرای خط مشی های (سیاستهای) تهیه شده توسط سیاسیون دارد.
لئوناردو وایت: مدیریت دولتی، مدیریت انسانها و منابع به منظور تحقق اهداف حکومت میباشد.
وایت: مدیریت دولتی متشکل از همه عملیاتی است که هدفش تحقق یا اجرای خط مشی عمومی است.
دیماک تعریف زیر را در باره ی مدیریت دولتی عرضه کرد : مطالعه قدرت ها و مسائل ،سازمان و کارکنان ،و شیوه ی مدیریت اجرای قوانین و خط مشیهای مقالات دولت
دنهارت تعریف دیگری پیشنهاد می دهد:مدیریت دولتی بر مدیریت برنامه های عمومی متمرکز است.
در نهایت ،جانسون مدیریت را چنین تعریف می کند:مدیریت دولتی را می توان چرخه ی روابط متمرکز بر اجرای خط مشی عمومی قلمداد کرد. انقلاب در تعریف مدیریت دولتی در دهه 1940 موضع ویلسون که قائل به جدایی سیاست و اداره بود کاملاً برعکس شد و سیاست و خط مشی را عناصری جدایی ناپذیر از اداره امور عمومی تشخیص داد. اپل بای،مارشال و گلادی دیماک،داگلاس فکس، فلیکس نیگرو،چارلز لوین،گای پیترز،فرانک تامسون،... اگر بخواهیم مدیریت دولتی را عمل سازمانهای عمومی تعریف کرده و دوگانگی سیاست و اداره را نیز در آن لحاظ کنیم و عمومی بودن را فقط به سازمانهای دولتی اختصاص ندهیم: ”مدیریت دولتی یعنی مدیریت مسائل عمومی برای تحقق منافع عمومی“
1-عمل سازمانهای غیر انتفاعی و غیر دولتی و حتی برخی از اعمال سازمانهای خصوصی ممکن است وجهه عمومی به خود بگیرد.
توجه: متن بالا فقط قسمت کوچکی از محتوای فایل پاورپوینت بوده و بدون ظاهر گرافیکی می باشد و پس از دانلود، فایل کامل آنرا با تمامی اسلایدهای آن دریافت می کنید.