دسته بندی | پاورپوینت |
بازدید ها | 3 |
فرمت فایل | ppt |
حجم فایل | 410 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 39 |
نوع فایل: پاورپوینت (قابل ویرایش)
قسمتی از متن پاورپوینت :
تعداد اسلاید : 39 صفحه
بهداشت محیط بیمارستانها ماده 5- شرایط : ساختمانی ، تجهیزاتی وپرسنلی
1-5- نقشه ساختمان وتأسیسات بیمارستان باید طبق ضوابط خاص بیمارستانی وبراساس اصول فنی بوده وبه تأیید تصویب وزارت متبوع برسد .
تبصره 1 : تأیید نهایی وزارت متبوع مبنی بر انطباق اجرای ساختمان با نقشه مصوب اولیه الزامی است .
تبصره 2: حداقل مساحت بنای قابل قبول به ازای هر تخت بیمارستانی 50 مترمربع می باشد.
2-5- تجهیزات : هر بیمارستان باتوجه به بخش های مربوطه طبق ضوابط تعیین شده توسط وزارت متبوع باید به تمام لوازم وتجهیزات فنی و اداری مورد تایید مجهز باشد .استانداردهای مربوط به تجهیزات فنی و اداری طبق دستورالعمل های مربوطه ابلاغ خواهد شد .
3-5-نیروی انسانی وپرسنل فنی واجد شرایط مورد نیاز بایستی متناسب با نوع فعالیت بیمارستان بوده وطبق ضوابط تعیین شده توسط وزارت متبوع باشد . ماده 6- مقررات عمومی : 1-6-1 محل بیمارستان بایستی قابل دسترسی بوده ودور از هر نوع مراکز مزاحم وآلوده کننده باشد .
2-6- مساحت زمین وکلیه فضاهای فیزیکی بیمارستان از قبیل اورژانس ، درمانگاه سرپایی ، بخشهای بستری ، اطاق های عمل ، بخشهای پاراکلینیکی و خدمات تشخیصی باید براساس استانداردهای وزارت متبوع باشد .
3-6-آب مصرفی بیمارستان باید بطریق بهداشتی تامین شود ودارای مخزن ذخیره آب به میزان کافی باشد .
4-6- بیمارستان باید در شبکه جمع آوری فاضلاب طبق اصول فنی وبهداشتی بوده وفاضلاب بیمارستان باید طبق ضوابط زیست محیطی به کانال فاضلاب شهر اتصال یابد . 5-6- جمع آوری زباله : زباله های عفونی وغیرعفونی بیمارستان در مبدأ تولید بطور جداگانه در زباله دان های سالم ، دردار ، ضد زنگ – قابل شستشو – باحجم مناسب ، به تعداد کافی ، مجهز به کیسه زباله محکم جمع آوری وروزانه به محل موقت نگهداری زباله بیمارستان حمل وبه روش بهداشتی دفع گردد .شستشو وضد عفونی زباله دان ها بطور روزانه الزامی است .
تبصره 1 – بیمارستان ها موظفند زباله های عفونی را در کیسه ها وظروف نگهداری موقت هم رنگ ( بارنگ مشخص ) ومتمایز از کیسه ها وظروف نگهداری موقت بقیه زباله ها جمع آوری نمایند .
تبصره 2- محل نگهداری موقت زباله بایستی دارای اتاقک در دار ومسقف باشرایط بهداشتی زیر باشد :
کف سالم وقابل شستشو ، دارای شیب مناسب به طرف کف شوی ، دیوارهای تا سقف قابل شستشو ، دارای شیر آب گرم وسرد، تهویه مناسب وغیرقابل نفوذ به حشرات وموش بوده وکیسه های محتوی زباله داخل محفظه های مخصوص در این محل نگهداری روزانه دفع گردد . تبصره 3- بیمارستان های جدید الاحداث که ساختمان آنها بیش از 3 طبقه باشد ملزم به داشتن تجهیزات پرتاب زباله ( shooting) باشرایط فنی وبهداشتی هستند .
تبصره 4- آندسته از بیمارستانهایی که در حال حاضر دارای تجهیزات پرتاب زباله غیرفنی وبهداشتی هستند موظفند تجهیزات پرتاب زباله خود را با شرایط فنی وبهداشتی منطبق نمایند.
تبصره 5- کلیه اتاق ها ، راهروها وقسمت های مختلف بیمارستان بایستی دارای زباله دان به تعداد کافی وبا شرایط مندرج در بند 5-6 باشد .
تبصره 6 – سرسوزن ، تیغ ها ی جراحی ، سایر اشیاء فلزی وغیر فلزی تیز استفاد شده وعفونی بایستی در ظرف های مخصوص جمع آوری وهمراه با زباله های عفونی دفع گردد .انتقال وجمع آوری زباله های عفونی بایستی به روش های علمی مورد قبول وزارت متبوع انجام گیرد.
تبصره 7 – کیسه های محتوی زباله اتاق ها وبخش ها توسط ظروف مخصوص در دار مناسب به محل جمع آوری موقت زباله حمل گردد .
6-6- محل آشپزخانه بیمارستانها وتأسیسات وتجهیزات آنها وهمچنین مراحل تهیه ، نگهداری ، طبخ ، توزیع غذا ، نظافت وشستشوی ظروف باید براساس ضوابط ودستورالعمل های مربوطه باشد که به بیمارستانها ابلاغ خواهد شد.
توجه: متن بالا فقط قسمت کوچکی از محتوای فایل پاورپوینت بوده و بدون ظاهر گرافیکی می باشد و پس از دانلود، فایل کامل آنرا با تمامی اسلایدهای آن دریافت می کنید.
دسته بندی | پاورپوینت |
بازدید ها | 4 |
فرمت فایل | ppt |
حجم فایل | 1894 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 47 |
نوع فایل: پاورپوینت (قابل ویرایش)
قسمتی از متن پاورپوینت :
تعداد اسلاید : 47 صفحه
بسم الله الرحمن الرحیم بهداشت محیط مدارس بهداشت محیط مدارس مجموعه اقداماتی است که:
باعث میشود محیط آموزشگاه به گونه ای گردد که اثـر نامطلوبی بر سلامت جسمی – روانی و اجـتـمـاعی دانـش آمـوزان بـــر جـای نـگـذارد. تعلیم و تربیت در شرایط ایمن وبهداشتی و برخورداری از خدمات حمایتی یکی از حقوق مسلم فردی و اجتماعی کودکان است هدف کارشناسان بهداشت محیط نظارت عالی بر شرایط بهداشتی مدارس تحت پوشش است مرکز بهداشت استان مرکزی اجرای بهداشت محیط در مدارس ضرورت دارد چرا که:
کثرت و انبوهی جمعیت در بر گیرنده خدمـات که حدود چنـد میلیون دانش آموز در حـال حاضر در در کشـور خود داریـم.
آسیـب پـذیری افـراد تحـت پوشـش برنـامه بالا اسـت.
بهداشت محیط مدرسه بر سلامت روان دانش آموزان تاثیر گذار است. مرکز بهداشت استان مرکزی یک نکته مهم: چنانچه در مدرسه آب سالــم و
سرویسهای بهداشتـی و فضـای
کافی و تجهیزات و وسایل مناسب
و استاندارد و سیستم صحیح جمع
آوری زباله و فاضـلاب وجـود
نداشته باشـد و به طـور کلـی
آسایش محیطی فراهم نشود به
طور قطع تلاشهای آموزشـی و
پرورشـی معلمـان و مـربیـان
بازدهی مطلوب نخواهد
داشت. مرکز بهداشت استان مرکزی تاثیرات محیط نا مناسب مدارس بر دانش آموزان انتقـال عوامل بیماریزای زنده چـون:ویروسـها وباکتریـهاو قارچــهاو
انگلهاو ریکتزیاها.
اثـر نا مطلـوب عوامـل بیماریـزای فیزیـکی مـانند:تغییـرات شدیـد
عوامــل فیزیــکی محیـط مثـل بالا یا پاییـن آمـدن شـدید درجــه
حـرارت و ضـربه ها و بـریـدگیهـا و غیره.
اثر عوامل بیماریزای شیمیایی مانند:وارد شدن گازها و بخارات سـمی به
بدن دانش آموزان در اثر نزدیکی مدرسه به کارخانه ها.
تاثیر غیر مستقیم عوامل محیطی خارجی مانند فضا و بهسازی و رنگ و ...
کلاسها در سلامت روانی و جسمانی و اجتماعی دانش آموزان
مرکز بهداشت استان مرکزی آیین نامه بهداشت محیط مدارس
وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی
معاونت سلامت
مرکز سلامت محیط و کار
وزارت آموزش و پرورش
معاونت تربیت بدنی و تندرستی
دفتر سلامت و تندرستی مرکز بهداشت استان مرکزی (آیین نامه بهداشت محیط مدارس) این آیین نامه در 33 ماده و 25 تبـصره در تاریـخ 16/1/84 به تاییـد وزرای آمـوزش و پرورش و بهداشت درمان و آموزش پزشکـی رسیده است.
اجرای آیین نامه توسط واحد های ذیربط آموزش و
پرورش و نظارت بر حسن اجـرای آن بر عهـده واحد های بهداشتـی آمـوزش و پرورش و وزارت بـهـداشت درمـان و آموزش پزشکـی است.
کلیه مراکز آموزشی اعم از پیش دبستان دبستان مدرسه راهنمایی دبیرستان مراکز پیش دانشگاهی و مدارس فنی و حرفه ای و کار و دانش مرتبط با آموزش و پرورش و امثال آن مشمول این آیین نامه میباشند. مرکز بهداشت استان مرکزی . اخذ صلاحیـت بهداشتــی جهت احداث و تاسیس مدرسه طبق قانـون ماده13 مواد خوردنی آشامیدنی و آرایشـی و بهداشتی از سوی مرکز سلامت محیـط و کــار وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکـی لازم الا جرا است. ماده 33 آیین نامه بهداشت محیط مدارس مرکز بهداشت استان مرکزی شرایط بهداشتی محیط مدرسه... گنجایش کـلاس
نـور تهویــه
دمـــا
سـر و صـدا
امکانات ایمنـی
وسایل پیشگیری و مقابله با حـوادث و رخـدادهـای احتمالی.
نظافـت و پاکیـزگی آموزشـگاه.
سیستم جمع آوری و دفع بهداشتی زباله و فاضلاب
تجهیزات استاندارد و ...
مرکز بهداشت استان مرکزی . نبایستی در مسیر و مجاورت عوامل آلودگی زاباشد .
کارخانجات صنعتی. شیمیایی.
توجه: متن بالا فقط قسمت کوچکی از محتوای فایل پاورپوینت بوده و بدون ظاهر گرافیکی می باشد و پس از دانلود، فایل کامل آنرا با تمامی اسلایدهای آن دریافت می کنید.
دسته بندی | پاورپوینت |
بازدید ها | 3 |
فرمت فایل | ppt |
حجم فایل | 240 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 35 |
نوع فایل: پاورپوینت (قابل ویرایش)
قسمتی از متن پاورپوینت :
تعداد اسلاید : 35 صفحه
بهداشت کشاورزی طرح بهداشت کشاورزی
صنعت کشاورزی یکی از بخش های مهم وبا ارزش هر جامعه است ودرصد زیادی از شاغلین دراین بخش فعالیت دارندوتقریبا“ از مشاغل پایه جهت تامین غذااست.
با توسعه بخش کشاورزی وورود تکنولوژی جهت بهره برداری مطلوبتر وتولید اقتصادی تر به تبع عوامل زیان آور متعددی وارد این بخش از محیط کار شده است.وهمین امر باعث شده که سلامت شاغلین کشاورزی در معرض خطر قرار گیرد.طبق برآورد سازمان بین المللی کار سالانه حدود 170 هزار نفر از کشاورزان جان خود را از دست می دهند .
تعریف بهداشت کشاورزی :
بهداشت کشاورزی علمی است که با شناسائی ، ارزیابی وکنترل عوامل وشرایط زیان آور محیط کار وانجام مراقبت های بهداشتی ودرمانی حافظ سلامتی کشاورزان باشد.
اهداف طرح بهداشت کشاورزی :
1- آموزش و ارتقاء سطح آگاهی کشاورزان در خصوص عوامل زیان آور این شغل
2- بازدیدوبهسازی واحدهای کشاورزی
3- تعیین سطح سلامت شاغلین کشاورز
کشاورزی از دیدگاه بهداشت حرفه ای:
کشاورزی صنعتی : به کشاورزی گفته می شود که درآن مکانی به نام کارگاه وجود دارا که درآن کارگاه کارگران تحت سرپرستی کارفرما فعالیت دارند.
به استناد ماده 85 قانون کار کلیه مقررات کارگاه در بخش کشاورزی صنعتی اعمال می گردد.
این واحدها شامل : مرغداری ها ، گاوداریها ، پرورش طیور صنعتی ،پرورش ماهی وکشت گلخانه ای
کشاورزی سنتی : کلیه باغات بدون حصار ، مزارع ، دامداری خانگی در این گروه قرار می گیرد. در این گروه بایستی به اولویت های زیر توجه نمود:
بیماریهای مشترک انسان ودام ، سموم وعوارض آن ، خطر ماشین آلات کشاورزی
معاینات این گروه بایستی جهت سرپرستان خانوار درهر روستا با هماهنگی خانه بهداشت انجام گردد.
روشهای ارتقاء سهم مشارکت کشاورزان در برنامه بهداشت کشاورزی
1- تشکیل جلسات آموزشی توجیهی برای تعاونی ها واتحادیه های کشاورزی ومروجین کشاورزی در خصوص اهداف برنامه
2- هماهنگی با سازمان جهاد کشاورزی جهت جلب مشارکت تعاونی ها وتشکل های مرتبط در راستای بهسازی کارگاههای کشاورزی
3-تهیه ، تدوین واجرای برنامه های آموزشی مدون برای کشاورزان واجرای آن از طریق سیستم شبکه با مشارکت جهاد کشاورزی ،مسئولین اتحادیه وتشکل های صنفی
4- جلب مشارکت سازمان آموزش وپرورش جهت آموزش بهداشت کشاورزی در مدارس روستائی
5- مشارکت شوراهای اسلامی روستا ودهیاران در برنامه
6- استفاده از سیستم تشویق برای کشاورزان فعال در امر بهسازی وبهداشت کشاورزی
7- فعال نمودن برنامه رابطین بهداشتی در سطح روستاها در ارتباط با برنامه بهداشت کشاورزی
8- استفاده از رسانه های گروهی ومطبوعات محلی صدا وسیماو...
بازدید وبهسازی کارگاههای کشاورزی
1- این واحد ها شامل : دامداری ،مرغداری ، پرورش ماهی ، پرورش طیور صنعتی وگلخانه ها
می باشد.
2- به استناد ماده 85 قانون کار این واحد کارگاه محسوب شده و در هنگام بازرسی فرمهای بازدید ومصوب تکمیل گردد.
3- بازدیدها توسط کارشناسان وکاردانهای مراکز بهداشتی ودرمانی ( محیط وحرفه ای ) بر اساس قوانین وضوابط بهداشت حرفه ای وقانون کار انجام گیرد.
4- کلیه تاسیسات وتسهیلات کارگاه ( ساختمان ، سرویس های بهداشتی ، آب ، دفع فاضلاب و... ) بر اساس آیین نامه تسهیلات کارگاه ساخته شده باشد.
5-در ارتباط باکارگاههای خانگی وسنتی کشاورزی( باغات بدون حصار ،مزارع ، دامداری خانگی و...) بهسازی از طریق آموزش وتوجیه کشاورزان صورت پذیرد .
حفظ سلامت شاغلین مرغداریها ، دامداریها ، شیلات وآبزیان ، کشت گلخانه ای
1- ایجاد تسهیلات بهداشتی رفاهی برای شاغلین بخش کشاورزی مثل:
توجه: متن بالا فقط قسمت کوچکی از محتوای فایل پاورپوینت بوده و بدون ظاهر گرافیکی می باشد و پس از دانلود، فایل کامل آنرا با تمامی اسلایدهای آن دریافت می کنید.
دسته بندی | پاورپوینت |
بازدید ها | 2 |
فرمت فایل | ppt |
حجم فایل | 3205 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 162 |
نوع فایل: پاورپوینت (قابل ویرایش)
قسمتی از متن پاورپوینت :
تعداد اسلاید : 162 صفحه
بهداشت عمومی,فردی و محیط زیست
برخورداری از خدمات بهداشتی و درمانی ، یکی از حقوق مسلم فردی و اجتماعی است و تامین سلامت جسم و روان هم ابزاری برای تکامل انسان است و هم از دید گاه اقتصادی اهمیت دارد
باتوجه به این مهم این مجموعه در سه بخش تدوین شده است:
1- سیاستها و کلیات بهداشت عمومی
2- بهداشت فردی
3- بهداشت محیط بخش اول برخورداری از خدمات بهداشتی و درمانی بهداشت عمومی عبارتست از علم و فن پیشگیری از بیماریها، افزایش طول عمر و ارتقای سطح سلامتی و توانائی انسان از طریق کوشش های دسته جمعی افراد جامعه ، به طوری که هر فردی از جامعه از حق طبیعی خود، یعنی سلامتی و عمر طولانی بهرمند گردد. اهداف و دامنه فعالیتهای بهداشت عمومی : 1- آموزش بهداشت عمومی
2- بهداشت مادر و کودک
3- بهداشت محیط
4- پیشگیری و کنترل بیماریهای واگیردار و مزمن
5- خدمات آزمایشگاهی
6- خدمات پزشکی و پرستاری
7- خدمات مرتبط با امور جمعیت و تنظیم خانواده
8- نظارت بر مواد خوراکی ، بهداشتی و داروئی
9- خدمات بهداشتی در شرایط اضطراری
10- بررسیهای آماری ، تحقیقات و ارزشیابی در امور بهداشتی تاریخچه توسعه و تکامل بهداشت عمومی در ادوار مختلف تاریخ تا 3900 سال قبل از میلاد مسیح ، بیماری صرفا یک بلای آسمانی به شمار می آمد. اسقلبیوس اولین کسی بود که به فکر افتاد برای بیماران چاره ای پیدا کند و این نقطه آغاز در تاریخ بهداشت عمومی بود. اما پس از گذشت زمانی بس طولانی و رشد بسیار کند در زمینه بهداشت عمومی در سال 1516 توماس مور در اشاعه این فکر که بهداشت حافظ سلامتی است و طبابت ترمیم کننده آن کوشش بسیار نمود برای اولین بار گرانت در سال 1662 مبادرت به تجزیه و تحلیل آمار مرگ و میر در انگلستان نمود . در حدود سالهای 1700 یک پزشک ایتالیائی به نام رامازینی شروع به نوشتن مقالاتی درباره بیماریهای حرفه ای نمود توسعه و تکامل بهداشت عمومی در قرن نوزدهم نتیجه پیشرفت دانش و احساس مسئولیت اجتماعی جوامع اروپائی بود در این دوره ادوین چادویک و جان پیتر فرانک در اجرای برنامه های بهداشتی کوشش فراوان نمودند در سال 1840 فرانسه اولین شبکه ملی خدمات بیمارستانی را طرح ریزی نمود و در حدود همین دهه ، دانمارک خدمات بیمارستانی را جزو وظایف شهرداریها دانست و برخی دیگر از کشورهای اروپائی طرفدار سیستم بیمه خدمات درمانی شدند اولین کنگره بین المللی بهداشت عمومی در سال 1851 در پاریس تشکیل گردید. در فاصله بین سالهای 1849 تا 1854 جان-اسنوکه در لندن طبابت می کرد اپیدمیولوژی وبا را مورد مطالعه قرار داد و در سال 1856 ویلیام باد نظیر همین مطالعه را در مورد تیفوئید انجام داد درنیمه دوم قرن نوزدهم مطالعات و آزمایشات پاستور در زمینه میکروبشناسی، تصویری دقیق از نحوه انتقال بیماریهای عفونی ارائه داد و با رونق عصر باکتریولوژی و یافتن انواع واکسنها ، اکثر بیماریهای عفونی قابل کنترل گردید بذر بهداشت که 3900 سال قبل از میلاد مسیح کاشته شده بود ، پس از فراز و نشیب های بسیار و پیشرفت تدریجی و آرام، در سال 1946 ، عالی ترین ثمرات خود را ببار آورد. در این سال اساسنامه سازمان جهانی بهداشت به تصویب رسید و در سال 1948 به مرحله اجرا گذاشته شد .بیش از 150 کشور جهان عضو این سازمان هستند تاریخچه بهداشت عمومی در ایران :
در دوران هخامنشیان رعایت بهداشت همواره مورد نظر بوده . در دین زرتشت ، آتش رمز پاکی و شایسته احترام بوده و آلوده کردن آب و خاک به پلیدی ممنوع بوده است همچنین مطالب و دستورات بهداشتی زیادی در دین اسلام وجود دارد.
توجه: متن بالا فقط قسمت کوچکی از محتوای فایل پاورپوینت بوده و بدون ظاهر گرافیکی می باشد و پس از دانلود، فایل کامل آنرا با تمامی اسلایدهای آن دریافت می کنید.
دسته بندی | پاورپوینت |
بازدید ها | 2 |
فرمت فایل | ppt |
حجم فایل | 2562 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 330 |
نوع فایل: پاورپوینت (قابل ویرایش)
قسمتی از متن پاورپوینت :
تعداد اسلاید : 330 صفحه
بهداشت روانی رشته روان شناسی (3 واحد)
هدف کلی درس آشنایی خواننده با سطوح مختلف بهداشت روانی، ارتقا و موانع آن در سنین مختلف فصل اول
بهداشت روانی و
سطوح پیشگیری
معادل بهداشت روانی روان پزشکی پیشگیر
Preventive Psychiatry تعاریف مختلف بهداشت روانی تعاریف متعددی ارائه شده است که به تعریف واژه نامه جامع روان پزشکی و روان شناسی اشاره می شود. تعریف واژه نامه از روان پزشکی پیشگیری تکنیک های پیشگیری کننده به منظور ارتقای رشد و نمو هیجانی سالم و به ویژه بهداشت روانی تعریف فرد بهنجار کسی که به توقعات و انتظارات اجتماعی پاسخ داده و رفتاری نزدیک به رفتار اکثر مردم جامعه دارد. بهداشت از نظر سازمان بهداشت جهانی بهداشت یعنی توانایی کامل برای ایفای نقش های اجتماعی، روانی و جسمی. سلامت فکر و روان از نظر سازمان بهداشت جهانی قابلیت ارتباط موزون و هماهنگ با دیگران، تغییر و اصلاح محیط فردی و اجتماعی و حل تضاد ها و تمایلات شخصی به طور منطقی، عادلانه و مناسب. تعریف بهداشت روانی از نظر سازمان بهداشت جهانی بهداشت روانی حالتی است که از نظر جسمی، روانی و عاطفی، در حدی باشد که با بهداشت روانی دیگران انطباق داشته و مطلوب ترین رشد را برای فرد فراهم آورد. هدف بهداشت روانی ایجاد سلامت روان به وسیله پیشگیری از ابتلا به بیماری های روانی، کنترل عوامل مؤثر در بروز بیماری های روانی و ایجاد محیط سالم برای برقراری روابط صحیح انسانی است. تعریف پیشگیری کلیه تدابیر و فعالیت هایی که از پیدایش و افزایش بیماری های روانی در جامعه جلوگیری می کند. سطوح پیشگیری پیشگیری اولیه پیشگیری ثانوی پیشگیری ثالث تعاریف سطوح پیشگیری اولیه: جلوگیری از پیدایش بیماری
ثانوی: مداخله زود هنگام در شناخت و درمان سریع نشانگان یک بیماری یا اختلال
ثالث: کاستن از گسترش عوارض جانبی بیماری یا اختلال مقایسه کنید هزینه های سطوح مختلف پیشگیری را مقایسه کنید. فصل دوم
مکانیزم های
دفاعی روانی (1) سطوح فعالیت های روانی از دیدگاه فروید هشیار (موراد مرتبط با آگاهی)
نیمه هشیار (مواردی که با توجه کردن به خاطر می آیند)
ناهشیار (افکار و اندیشه های ظاهراً فراموش شده) ساختمان شخصیت از دیدگاه فروید نهاد (سرچشمه نیرو های غریزی، تابع اصل لذت)
من (هسته مرکزی شخصیت و قوه مجریه آن، تابع اصل واقعیت)
من برتر ( قسمت اخلاقی و قضایی شخصیت) کارکرد مکانیزم های دفاعی کارکرد مکانیزم های دفاعی، دفاع از من (خود) در برابر تحقیر و از هم پاشیدگی و ترقی و استحکام بخشییدن به آن تا جایی است که امکان دارد. ویژگی های مکانیزم های دفاعی جنبه ناخودآگاه دارند کاربرد مکررشان سبب
جدایی از واقعیت می شود قدرت سازگاری دارند نوعی تسکین تلقی می شوند برخی از انواع مکانیزم های دفاعی واپس رانی جبران دلیل تراشی واپس رانی (سرکوبی) پس راندن و تبعید غیر ارادی افکار و انگیزه های ناپسند و تحمل ناپذیر به بخش ناخودآگاه ذهن جبران وسیله ای برای سرپوش گذاشتن بر روی نارسایی ها و کمبود ها برای ایجاد تعادلی نسبی دلیل تراشی جستجوی علت هایی در دنیای بیرونی برای توجیه اعمال نامناسب خود مثال بیاورید برای هر یک از مکانیزم های دفاعی واپس رانی، جبران و دلیل تراشی مثال ارائه دهید. فصل سوم
مکانیزم های دفاعی
روانی (2)
برخی دیگر از مکانیزم های دفاعی واکنش وارونه
جا به جایی
واپس روی
درون فکنی سایر مکانیزم های دفاعی فرافکنی
والایش
تبدیل
توجیه عقلی
انکار واکنش وارونه (واکنش سازی) ایجاد ویژگی های خلقی و رفتاری خاص که ...
توجه: متن بالا فقط قسمت کوچکی از محتوای فایل پاورپوینت بوده و بدون ظاهر گرافیکی می باشد و پس از دانلود، فایل کامل آنرا با تمامی اسلایدهای آن دریافت می کنید.
دسته بندی | پاورپوینت |
بازدید ها | 1 |
فرمت فایل | ppt |
حجم فایل | 1479 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 20 |
نوع فایل: پاورپوینت (قابل ویرایش)
قسمتی از متن پاورپوینت :
تعداد اسلاید : 20 صفحه
بهداشت روان در بلایا اهمیت بهداشت روان دربلایابلایای طبیعی سالانه منجربه مرگ،معلولیت جسمی وروانی و تغییرروند ومسیر زندگی میلیونها نفرو صدمات مالی شدید برای افراد ودولت ها می گردد. بررسی واکنش های روانی افراد آسیب دیده با هدف عادی سازی واکنش ها و جلوگیری ازبروز عوارض دیرپا که منجر به افت کیفیت زندگی و کاهش کارآیی افرادمی گردد،ازاهداف مهم بهداشت روان است. بررسی موارد مطالعه دیوید در گردباد اندرو:
36% مبتلا به PTSD (اختلال پس از سانحه)
30% دچار افسردگی اساسی
20% مبتلا به اختلال اضطرابی
● مطالعه دیگردرسریلانکا:
50%بازماندگان تایکسال پس ازوقوع گردباد دچار اختلالات روانی بوده اند. بررسی موارد زلزله مخرب هندوستان درسال 1996
59%بازماندگان مبتلا به اختلالات روانی
23% مبتلا بهPTSD
21%مبتلا به افسردگی اساسی
نتایج حاصل درزلزله رودبار:
68% مبتلا به افسردگی اساسی
38% آنها افسردگی شدید داشتند. درپژوهش دکتریاسمی و همکاران در خراسان و اردبیل(77-76 )
اختلالات روانی دربزرگسالان 3برابر و درخردسالان 2 برابر گروه کنترل بود.
3/47% خردسالان و 5/76% بزرگسالان یکسال پس اززلزله دچار PTSD با شدت متوسط تا شدید بوده اند.
در زلزله بم :
82% بزرگ سالان و 84% خردسالان از مشکلات روانشناختی رنج می بردند.
درصد افرادبزرگسال مبتلا به PTSD 65% و درصد کودکان مبتلا به PTSD 78 % بود. اهمیت بهداشت روان دربلایا نتایج حاصل از اقدامات مشاوره گروهی به دنبال سوانح در سایرکشورها،کاهش عوارض بعدی ناشی از فاجعه را نشان می دهد.
کمک به ارتقاء سلامت روان بازماندگان
کاهش مشکلات جسمانی وسایکوسوماتیک پس از سانحه واکنش های روانی به دنبال بحران اثر یا ضربه
قهرمان گرایی
امیدواری و فراموشی غم
رویارویی با واقعیت ها
تجدید سازمان اثر یا ضربه در چند دقیقه اول پس ازسانحه
حالت گیجی، بهت زدگی و درماندگی
افراد در این مرحله قدرت انجام هیچ کاری را ندارند
گذرا وکوتاه مدت است وتا قبل ازرسیدن نیروهای کمکی پایان می یابد
باقی ماندن در این مرحله نیازمند مداخله فوری است مرحله قهرمان گرایی درساعات اولیه پس از سانحه
کمک و همکاری و احساس مسئولیت
تحریک پذیری بسیار بالا دارند
داوطلبانه درامداد رسانی شرکت می کنند
درجات بالایی ازگذشت وفداکاری را از خود نشان می دهند مرحله امیدواری و فراموشی غم یک هفته تا یک ماه پس ازحادثه
رسیدن نیروهای کمکی آغاز مرحله امیدواری
توزیع کمک هادر کاهش اختلالات شدید عاطفی وحس خشم وانتقام جویی موثراست رویارویی با واقعیت 2 تا 3 ماه بعد از وقوع حادثه
نیروهای امدادی از منطقه خارج می شوند
توجه به عمق فاجعه و خسارتهای جبران ناپذیر
در این مرحله حمایت های روانی بیشتری لازم است
افزایش اضطراب و افسردگی
از دست دادن روحیه و احساس تنهایی
توزیع عادلانه امکانات اهمیت بسیاری دارد تجدید سازمان 6ماه تا یکسال پس ازسانحه
بازسازی روانی و ازسر گرفتن زندگی روزمره
رسیدن به خودباوری وبازسازی زندگی
هدف نهایی : رسیدن هرچه سریعتربازماندگان به مرحله تجدید سازمان است
واکنش ها وعلائم شایع به دنبال فاجعه افکار مزاحم :
پریشانی آورترین پدیده ای که کودکان و بزرگسالان بعد از حوادث مصیبت بار تجربه می کنند
خاطرات مزاحم در روز به علت افسردگی بارها یادآوری میشوند و در شب به صورت کابوسهای وحشتناکظاهر می شوند
ترس از دیوانه شدن ویا از دست دادن کنترل خود باید به خاطر داشت که:
افراد قادربه فراموش کردن مسائل وحشتناکی نیستند که شاهد آن بوده و یا آن را تجربه کرده اند و ...
توجه: متن بالا فقط قسمت کوچکی از محتوای فایل پاورپوینت بوده و بدون ظاهر گرافیکی می باشد و پس از دانلود، فایل کامل آنرا با تمامی اسلایدهای آن دریافت می کنید.
دسته بندی | پاورپوینت |
بازدید ها | 2 |
فرمت فایل | ppt |
حجم فایل | 746 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 100 |
نوع فایل: پاورپوینت (قابل ویرایش)
قسمتی از متن پاورپوینت :
تعداد اسلاید : 100 صفحه
بسم الله الرحمن الرحیم هست کلید در گنج حکیم 1
طفیل هستی عشق اند آدمی و پری
ارادتی بنما تا سعادتی ببری
2 بهداشت روان خانواده Mental health of family 3
تعریف: بهداشت روان:
بهداشت روان به مفهوم تامین و ارتقاء سلامت روانی فردی و اجتماعی،پیشگیری از ابتلاء،درمان مناسب بیماریهای روانی و توانبخشی بیماران روانی. 4 تعریف WHO(2004)
حالتی از بهباشی (آرامش و آسایش) که در آن فرد توانایی
های شخصی خود را شناخته، می تواند با فشارهای طبیعی
(معمولی) زندگی مقابله کند، می تواند بهره وری و ثمردهی شغلی
داشته باشد و قادر است در جامعه نقش مهمی داشته باشد
( در جامعه مشارکت معنی داری داشته باشد).
و همه اینها در داخل جامعه و خانواده انجام می پذیرد. تعریف دیگر کارکردهای روانی موفق که نتیجه آن فعالیت های
مثمرثمر ، روابط رضایت بخش اجتماعی با دیگران و
توانایی سازگاری با تغییرات و مقابله با ناگواری هاست. مولفه های مثبت در سلامت روانی از دیر باز سلامت روانی بعنوان یک هیجان یا عاطفه مثبت مثل احساس شادی و نشاط و همراه با صفات شخصیتی مثبتی چون عزت نفس ، قدرت تسلط و چیرگی بر محیط و شرایط ، تاب آوری ( توانایی شکیبایی و سالم بیرون آمدن از سختی ها و شداید) تلقی شده است.
روان شناسان شش مقوله را بعنوان جنبه های مثبت سلامت روانی برشمرده اند: نگرش نسبت به خود ( شناخت خویشتن)، تلاش برای خودشکوفایی، خود جوشی و استقلال، درک صحیح واقعیت، یکپارچگی کارکردهای روان شناختی، و تسلط بر محیط ( جاهودا، 1958).
الگوی سلامت روانی کامل کوری کییس روان جامعه شناس بر اساس این نظریه ها و باتاکید بر تعریف حالتی از بهباشی برای سلامت روانی الگویی ارایه نموده تحت عنوان الگوی سلامت روانی کامل( کییس ،2005 و2007).
در این الگو سلامت روانی دو معیار اصلی دارد:
الف) شادی و نشاط
ب) وجود کارکردهای مثبت ادامه الگوی سلامت روانی کامل الف) شادی و نشاط: سطح بالای حداقل یکی از دو علامت زیر؛
1- عاطفه مثبت در طی سی روز گذشته (روحیه خوب ، بشاش
بودن، آرامش و خونسردی)
2- احساس کلی رضایت از زندگی یا شادی کلی شامل احساس
شادی کلی داشتن یا رضایت از زندگی در حیطه های مختلف
زندگی ادامه الگوی کامل .... ب) کارکردهای مثبت:
این کارکردها شامل دو مفهوم عمده بهباشی روان شناختی
و بهباشی اجتماعی هستند و شامل یازده علامتند که باید
حداقل شش علامت در سطح بالایی وجود داشته باشد.
ادامه معیار دوم 1-خودپذیری(داشتن نگرش های مثبت نسبت به خود و در باره خود)
2-پذیرش اجتماعی(داشتن نگرش های مثبت نسبت به دیگران در عین حالی که به تفاوت ها و پیچیدگی های دیگران اعتراف دارد و آنها را هم می پذیرد).
3-رشد شخصی(نشان دادن بینش و بصیرت در مورد پتانسیل های شخصی و باز بودن نسبت به تجربه های نو و چالش برانگیز).
4- خود شکوفایی اجتماعی( باور به اینکه دیگران، گروه های اجتماعی و جامعه پتانسیل هایی دارند و می توانند به شکلی مثبت رشد کرده و ارتقا یابند). ادامه معیار دوم 5- داشتن قصد و معنی در زندگی(داشتن هدف یا اهدافی در
زندگی و باور به اینکه نوعی حس حرکت در مسیری مشخص و
مورد تایید در زندگی فرد وجود دارد و اینکه زندگی هدفمند و
با قصد و معناست).
6- مشارکت اجتماعی(احساس اینکه زندگی فرد برای جامعه
موثر است و بازده یا محصول فعالیت های او ارزشمندند و
دیگران برای آنها ارزش قایلند).
7- تسلط بر محیط(داشتن و نشان دادن توانایی مدیریت و
کنترل محیط پیچیده و توانایی انتخاب یا مدیریت و ساخت
دهی به محیط به منظور متناسب شدن با ...
توجه: متن بالا فقط قسمت کوچکی از محتوای فایل پاورپوینت بوده و بدون ظاهر گرافیکی می باشد و پس از دانلود، فایل کامل آنرا با تمامی اسلایدهای آن دریافت می کنید.
دسته بندی | پاورپوینت |
بازدید ها | 1 |
فرمت فایل | ppt |
حجم فایل | 1467 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 88 |
نوع فایل: پاورپوینت (قابل ویرایش)
قسمتی از متن پاورپوینت :
تعداد اسلاید : 88 صفحه
بهداشت دهان و دندان آیا می توانید: دندان های خود را درست نخ بکشید ؟
دندان های خود را درست مسواک بزنید ؟
دندان مصنوعی را درست بشویید؟ مراقبت از دندان ها و رعایت بهداشت دهان ، اهمیت بسیار زیادی دارد؛ زیرا : مهمترین کار دندان ها ، جویدن است
اگر غذا خوب جویده شود ، هضم غذا راحت تر انجام می شود و مشکلات گوارشی کمتری خواهیم داشت .
همه دوست دارنــد که دنـــدان های سـالم و دهان خوشبو داشته باشند. بوی بد دهان، علاوه براینکه موجب دوری اطرافیان می شود، برای خود ما نیز آزار دهنده است
اولین اقدام برای برطرف کردن بوی بدن دهان، پیشگیری از خرابی دندان ها و عفونت های لثه است.
با رعایت بهداشت دهــان و دندان ها، دچار عفونت های لثه و دندان ها نمی شویم
زیرا عفونت های لثه و دندان به دهان محدود نمی شوند و ممکن است از طریق خون ، به سایر قسمت های بدن مثل قلب برسند و باعث آسیب آنها شوند. در هر سنی با داشتن دندان طبیعی یا مصنوعی وحتی بدون دندان ، باید بهداشت دهان را رعایت کنیم . مراقبت از دندان های طبیعی در صورت پوسیدگی دندان ، هرچه سریعتر برای درمان آن به دندانپزشک مراجعه کنید.
حتی اگر فکر می کنید هیچ مشکلی ندارید ، سالی یک بار برای معاینه به دندانپزشک مراجعه کنید.
روزی یک بار با استفاده از نخ دندان ، سطح بین دندان ها را تمیز کنید. نخ دندان را قبل از مسواک زدن استفاده کنید. در این صورت لای دندان ها طی مسواک زدن بهتر شسته می شود. روش صحیح استفاده از نخ دندان شیار بین لثه و دندان ، محل مناسبی برای گیر کردن مواد غذایی و تشکیل جرم دندانی است . تمیز کردن این ناحیه از دندان ها در پیشگیری از بیماری های لثه بسیار موثراست . حداقل روزی 2 بار مسواک بزنید. بهتر است مسواک زدن بعد از خوردن غذا باشد.
موهای مسواک نباید خیلی نرم یا خیلی سفت باشد. بهتر است از مسواک نوع متوسط استفاده کنید.
بعد از مسواک زدن ، مسواک را با آب بشویید تا بقایای خمیر دندان و مواد غذایی داخل آن نماند.
هر چند وقت یکبار مسواک را عوض کنید. مسواکی که موهای آن خمیده یا نا منظم شده و یا رنگ آن تغییر کــرده باشد ، اصلاً مناسب نیست. معمولاً از یک مسواک بیشتر از 3 یا 4 ماه نمی توان استفاده کرد.
از نمک خشک یا جوش شیرین برای مسواک کردن یا شستن دندان ها با انگشت استفاده نکنید. این مواد خشک باعث ساییدگی دندان می شوند.
پس از مسواک زدن لثه های خود را با انگشت ماساژ دهید.
اگر در موقع مسواک زدن، لثة شما خونریزی می کند، مسواک زدن را قطع نکنید و به دندانپزشک مراجعه کنید. طریقة صحیح مسواک زدن برای سطح بیرونی و داخلی دندان، مسواک را به طور مایل در محل اتصال لثه و دندان قرار دهید و به صورت جاروب کردن از سمت لثه به طرف لبة دندان مسواک را حرکت دهید.
برای سطح جوندة دندان مسواک را با کمی فشار روی این سطح به جلو و عقب ببرید.
برای سطح داخـلی دندان های جلــو، مسـواک را به صورت عمودی روی لثه و سطح داخلی دندان ها قرار داده و به سمت لبة دندان ها حرکت دهید. بسیاری از ما علاوه بردندان های طبیعی ، تعدادی دندان روکش شده ، دندان کاشته شده ویا دندان مصنوعی ثابتی که به وسیلة گیره به دندان های کناری وصل شده باشد داریم .
تمیز کردن این دندان ها نیز مانند دندان های طبیعی است.
اما نخ کشیدن ومسواک زدن این دندان ها باید با دقت وتوجـــه بیشتری انجام شود؛ زیرا احتمال گیرکردن خرده های غذا در بین این دندان ها بیشتر است . مراقبت از دندان های مصنوعی برای شستن آن دسته از دندان های مصنوعی که می توان آنها را ازدهان خارج کرد به نکات زیر توجه کنید:
دندان های مصنوعی را حداقل یک بار در روز از دهان خارج کرده و با مسواک نرم بشویید.
توجه: متن بالا فقط قسمت کوچکی از محتوای فایل پاورپوینت بوده و بدون ظاهر گرافیکی می باشد و پس از دانلود، فایل کامل آنرا با تمامی اسلایدهای آن دریافت می کنید.
دسته بندی | پاورپوینت |
بازدید ها | 1 |
فرمت فایل | ppt |
حجم فایل | 157 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 23 |
نوع فایل: پاورپوینت (قابل ویرایش)
قسمتی از متن پاورپوینت :
تعداد اسلاید : 23 صفحه
بهداشت حرفه ای در کشاورزی کشاورزی و دامداری جزء وسیعترین فعالیتها در سطح جهان میباشند و نقش بارزی در اقتصاد و پیشرفت جوامع دارند . این گروه طیف وسیعی از افرادرا به لحاظ سن و جنس شامل میشود .
63% از جمعیت کشورهای در حال توسعه در بخش کشاورزی و دامداری اشتغال دارند
سهم اشتغال مربوط به بخش کشاورزی در ایران 27 % میباشد . تعریف کشاورزی سازمان بین الملل کارو سازمان بهداشت جهانی کشاورزی را
این چنین تعریف مینمایند :
کلیه فعالیتهایی که مرتبط با کا شت داشت ،برداشت
و
آبیاری غلات ، نباتات،باغهای میوه اشجار و پرورش گل
و
گیاهان زمینی انجام میگیرد. هدف بهداشت حرفه ای در رابطه با کشاورزی حفظ و ارتقاء سطح سلامتی کلیه شاغلین بخش کشاورزی،پیشگیری از بیماریهای حرفه ای ،مسمومیتهای شغلی، حوادث و سوانح ناشی از کار ، تطبیق کار با انسان و در صورت عدم امکان ، تطبیق انسان با کار و بالاخره تطابق رضایت بخش فیزیولوژیکی و روانی کار با انسان میباشد. خطرات عمده تهدید کننده سلامت کشاورزان بیماریهای مشترک انسان و دام
محیط غیر بهداشتی روستا
مخاطرات ناشی از شرایط آب و هوائی نامناسب و طاقت فرسا ( مانند سرما زدگی – گرما زدگی و ......) و مخاطرات ناشی از طبیعت ( مانند طوفانها و خشکسالی ها )
مخاطرات ناشی از عناصر شیمیائی سمی ( مسمومیتهای حاد و مزمن )
مخاطرات ناشی از ترکبیات هورمونی آنتی بیوتیکها و مواد ضد آفت کش حشرات و حیوانات
بیسوادی فرهنگی و فقر
عقب ماندگی اجتماعی
عوامل زیان آور در حرفه کشاورزی عوامل فیزیکی که شامل:
1- اشعه مادون قرمز
2- اشعه ماورابنفش
3- سروصدا
4- ارتعاش
5- گرما ، سرما، رطوبت ( شرایط آب وهوائی ) عوامل شیمیائی
کلیه مواد اولیه و مواد خام و مواد مصنوعی یا تهیه شده جامد مایع و گاز و بخارات را که به کار میرود و یا تولید میشود مورد مطالعه قرار داده که ممکن است مصنوعی و یا طبیعی باشد همینطور ممکن است دارای منشاء گیاهی ،حیوانی و یا شیمیائی باشد که به لحالظ اثرات فیزیولوژیکی هر یک از مواد شیمیائی معمولا عوارض خاص خودرا ایجاد میکند ، امروزه در بخش کشاورزی مواد شیمیائی بطور گسترده مورد استعمال دارد این مواد بصورت کود شیمیائی و یا برای دفع آفات بصورت حشره کش و قارچ کش و گاهی نیز برای از بین بردن علفهای هرز و جوندگان استفاده میگردد.
عوامل شیمیائی شامل : علف کشها
قارچ کشها
جونده کشها
کودها
سموم عوامل بیولوژیک شامل : ویروسها
باکتریها
انگلها
قارچها
کلستریدیومها عوامل ارگونومیک شامل : حالات غیر استاندارد بدن در حین کار ( زانو زدن – انجام کار به صورت خمیده و ........)
فشارها و پیچ خوردگی اعضا
حمل بار
فعالیتهای گله داری
عوامل ایمنی شامل : عوامل انسانی از قبیل میزان آگاهی ، ابتلا به بیماری جسمی ویا روانی ، تجربه و غیره .
عامل تجهیزات شامل استاندارد بودن دستگاهها ، داشتن حفاظ ، استفاده از ابزار کار مناسب ( ماشین آلات کشاورزی غیر ایمن از قبیل تراکتور ، کمباین ، وسایل لوازم و تجهیزات کشاورزی )
عامل شرایط کار از قبیل کار در گرما و محیط پر استرس ، نبود نظم و انظباط ، کار در معرض سروصدا و غیره .
جانوران ، حیوانات و حشرات ( سگ ،گرگ ، مار و عقرب و...)
بیماریهای ناشی از کار در کشاورزی به تمامی بیماریها و عوارض اطلاق میشود که در دراز مدت و براثریک عامل فیزیکی ( مثل سروصدا و حرارت ) و یا شیمیائی ( مثل آهک و یا سموم دفع آفات نباتی ) و یا مکانیکی ( مثل آسیبهای کف دست و انگشتان بر اثر تماس و نگهداری داس )
توجه: متن بالا فقط قسمت کوچکی از محتوای فایل پاورپوینت بوده و بدون ظاهر گرافیکی می باشد و پس از دانلود، فایل کامل آنرا با تمامی اسلایدهای آن دریافت می کنید.
دسته بندی | پاورپوینت |
بازدید ها | 2 |
فرمت فایل | ppt |
حجم فایل | 173 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 22 |
نوع فایل: پاورپوینت (قابل ویرایش)
قسمتی از متن پاورپوینت :
تعداد اسلاید : 22 صفحه
بهداشت استخر به نام خدا تعریف استخر: (( محل نگهداری حجم معینی از آب کاملا پاکیزه و بهداشتی به منظور شنا و سایر ورزشهای آبی ))
تفاوت اساسی استخرهای شنا با سایر شناگاهها و اماکن آبی در حدود و اندازه آن از سویی و کیفیت آب مصرفی آن از سویی دیگر است علاوه بر آن موقعیت مکانی و استقرارآ ن نیز دارای محدودیت هایی است . لذا همجواری آ ن با کارخانه ها و موسسات صنعتی – درمانی یا کشاورزی توصیه نشده است . انواع استخرها:
استخر باز و سرپوشیده
براساس نوع کاربری : استخرهای شنای قهرمانی ، استخرهای تفریحی ، بهداشتی و درمانی که معمولا همراه با قسمتهای دیگری همچون سونا یا واحدهای بدنسازی است . ساختمانهای جنبی استخر:
1. رختکن :
بطور کلی فضای رختکن برای هر نفر مراجعه کننده 75/1 متر مربع در نظر گرفته می شود و باید با ظرفیت استخر متناسب باشد .
استفاده فردی از کمدها و قفسه های رختکن اجباری است و به ازاء هر شناگر در هر نوبت استفاده از استخر جایگاه محفوظ و مناسب برای حفظ لباس شناگران وجود دارد . 2- سرویس های بهداشتی :
شامل دستشویی ها و توالتها متناسب با وسعت و ظرفیت استخر از حیث مراجعین باشد .
در ساختمان توالتها بایستی کف و دیوارها کاملا قابل شستشو و مصالح آن غیر قابل نفوذ در برابر آب باشد و برابر استاندارد بازاء هر 40 نفر شنا گر باید حداقل یک دستگاه مستراح مجهز به آب سرد و گرم با شرایط کاملا بهداشتی وجود داشته باشد . 3- دوشها :
استخر باید مجهز به دوش آب سرد و گرم بوده و حداقل تعداد آن به تناسب مدت زمان استفاده در هر نوبت استخر به شرح زیر باشد :
1- برای هر نوبت 2 ساعته به ازاء هر 5 نفر شنا گر یک دوش آب سرد و گرم .
2- برای هر نوبت 3 ساعته به ازاء هر 7 نفر شناگر یک دوش آب سرد و گرم .
3- برای هر نوبت 4ساعته به ازاء هر10نفر شنا گر یک دوش آب سرد و گرم .
2- برای هر نوبت 6ساعته به ازاء هر20نفر شناگر یک دوش آب سرد و گرم .
از نظرموقعیت مکانی معمولا اطاق دوشها بعد از توالت ها و با فاصله مناسب از استخر پیش بینی می شود .
گندزدایی آب استخر :
در حال حاضر در اکثر شهرهای کشور از گاز کلر و یا سایر ترکیبات کلر جهت گندزدایی آب استخر استفاده می گردد . مقدار کلر باقیمانده آب استخر:
مقدار کلر باقیمانده در آب استخر در منابع مختلف جهانی ، 1 تا 5/3 میلی گرم در لیتر و Ph=7/2-8 توصیه شده است .
انجام و ثبت نتایج کلرسنجی در دفتر استخر حداقل 2 نوبت در صبح و عصر (درصورت فعالیت) توسط یک نفر آموزش دیده از کارکنان استخر جهت اطلاع مداوم از وضعیت کلرباقیمانده ضروریست .
حداقل یک نمونه در ماه و در صورت ضرورت تعداد بیشتری نمونه از آب حوضچه ها جهت انجام آزمایش باکتریولوژیکی در ظروف استریل برداشت شود.
به منظور جلوگیری از بروز و شیوع بیماری قارچی انگشتان پا لازم است حوضچه ای محتوی آب کلر به غلظت 3/0 تا 6/0 در صد ( 5 تا 10 گرم پرکلرین 70 درصد به ازاء هر لیتر آ ب ) جهت حمام و ضدعفونی پای شناگران قبل از ورود به استخر و پس از ترک محوطه استخر تهیه گردد . کیفیت آب استخرهای شنا:
1- خصوصیات فیزیکی
2- خصوصیات شیمیایی
3- خصوصیات باکتر یایی خصوصیات فیزیکی:
در مورد خصوصیات فیزیکی آب استخر باید به شفافیت و زلالیت آن اشاره شود . طبق استاندارد درجه کدورت آب استخر نباید بیش از 5 ntu باشد . شفافیت قابل قبول کمتر از 5/0 JTU می باشد.
توجه: متن بالا فقط قسمت کوچکی از محتوای فایل پاورپوینت بوده و بدون ظاهر گرافیکی می باشد و پس از دانلود، فایل کامل آنرا با تمامی اسلایدهای آن دریافت می کنید.