دسته بندی | عمران |
بازدید ها | 6 |
فرمت فایل | ppt |
حجم فایل | 3517 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 14 |
تشریح کامل مراحل پی سازی
طبقه بندی زمین :
زمین هایی که با خاک ریزی دستی پر شده است :
این نوع زمین ها که عمق بیشتری دارند و با خاکهای دستی محل گودال ها را پر کرده اند اگر سالهای متمادی هم بگذرد باز نمی توان جای زمین طبیعی را بگیرد و این نوع زمین برای ساختمان مناسب نیست و باید پی کنی در آنها به طریقی انجام گیرد که پی ها به زمین طبیعی یا زمین سفت برسد .
زمینهای ماسه ای :
زمینهای ماسه ای بیشتر در کنار دریا وجود دارد . اگر زمین از ماسه خشک تشکیل شده باشد ، تا یک طبقه ساختمان را تحمل می کند و 1.5 کیلوگرم بر سانتیمتر مربع می توان فشار وارد آورد . ولی در صورتی که ماسه آبدار باشد قابل ساختمان نیست ، چون ماسه آبدار حالت لغزندگی دارد و قادر نیست که بار وارد را تحمل کند بنابراین ماسه از زیر پی می لغزد و جای خالی خود را به پی می دهد و پایه را خراب می کند .
زمینهای دجی :
زمین دجی زمینی است که از شنهای درشت و ریز و خاک به هم فشرده تشکیل شده است و به رنگهای مختلف دیده می شود :دج زرد ، دج سیاه، دج سرخ ، این نوع زمین ها برای ساختمان مرغوب و مناسب است
و..................
در ادامه داریم:
زمینهای رسی
زمینهای سنگی
زمینهای مخلوط
زمینهای بی فایده
آزمایش زمین
امتحان مقاومت زمین
افقی کردن پی ها (تراز کردن)
شفته ریزی
فایل پاورپوینت 14 اسلاید
دسته بندی | عمران |
بازدید ها | 4 |
فرمت فایل | ppt |
حجم فایل | 1213 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 30 |
مقدمه
اگر سطح زمین با راستای افق زاویهای غیر از صفر بسازد، به این سطح شیبدار شیروانی خاکی گفته میشود. در شیروانی خاکی مؤلفهای از وزن که نیروی رانشی نامیده میشود تمایل به حرکت دادن تودة خاک بسمت پایین دارد. از طرفی مقاومت برشی خاک نیز نیروی مقاومی در برابر این نیروی رانشی ایجاد میکند. حال اگر نیروی رانشی آنقدر بزرگ باشد که بتواند بر نیروی مقاوم غلبه کند، در آنصورت در شیروانی خاکی لغزش رخ داده و تودة خاک بسمت پایین حرکت میکند و شیروانی خاکی ناپایدار خواهد شد.
پایداری یک شیروانی خاکی به عوامل متعددی مانند لایهبندی خاک، حرکت آب در خاک، مقاومت برشی خاک و ... بستگی دا رد. برای تعریف پایداری شیروانی خاکی از ضرائب ایمنی (ضریب اطمینان) مربوط به آن استفاده میشود که به سه دستة ضریب اطمینان کلی (Fs)، ضریب اطمینان جزئی نسبت به چسبندگی (Fc) و ضریب اطمینان جزئی نسبت به اصطکاک (Fφ) تقسیم میشوند:
و در ادامه داریم:
- ضریب اطمینان کلی (Fs)
- ضریب اطمینان کلی (Fs)
- ضریب اطمینان کلی (Fs)
تحلیل پایداری شیروانیها
پایداری شیروانی نامحدود
پایداری شیروانی محدود
فایل پاورپوینت 30 اسلاید
دسته بندی | حسابداری |
بازدید ها | 4 |
فرمت فایل | ppt |
حجم فایل | 879 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 57 |
مقدمه
وجوه نقد تنها حسابی است که تقریبا کلیه حسابه ها را تحت تاثیر قرار میدهد. حسابرسی از مانده وجوه نقد به میزان زیادی به نتایج به دست آمده از سایر حسابها بستگی دارد. با توجه به اینکه حساب موجودی نقد دارای گردش بسیار زیادی است، علی رغم اینکه این گردش در رسیدگی به سایر حسابها رسیدگی میشود و صاحبکار نیز معمولا روشهای کنترلی را در این خصوص به کار میگیرد (مثل مغایرت گیری حساب بانک) اما به دلیل ماهیت نقدینگی و مستعد سوء استفاده بودن این حساب، حتی زمانی که مانده پایان دوره وجه نقد کم اهمیت باشد نیز مورد توجه حسابرسان قرار میگیرد. اهداف عمده حسابرسی از وجوه نقد وجود و مالکیت، کامل بودن، ارزیابی ریسک ذاتی و ارائه و افشاء مناسب است هدف ارزشیابی به دلیل این که این مورد در خصوص وجوه نقد کمتر مصداق پیدا میکند در نظر گرفته نشده است.
حسابرسان ممکن است ریسک تقلب مربوط به معاملات نقدی را نیز شناسایی نمایند. در این راستا حسابرسان باید درک مناسبی از برنامه ها و کنترلهای مدیریت جهت به حداقل رساندن ریسک تقلب را داشته باشند و چگونگی به کارگیری این کنترلها را باید در جریان عملیات آزمون کنند.
وجوه نقد
مطابق با استاندارد حسابداری شماره 2 با عنوان صورت جریان وجوه نقد «وجه نقد به موجودی نقد و سپرده های دیداری نزد بانک ها و موسسات مالی اعم از ریالی و ارزی (شامل سپردههای کوتاه مدت بدون سررسید) اطلاق میشود». در این تعریف چک های مدت دار دریافت شده، سپردههای نزد یک کارگزار امین جهت معاملات خاص، تمبر اوراق بهادار وجوه مسدود شده بانکی برای مقاصد خاص و اضافه برداشت بانکی تحت عنوان وجوه نقد به حساب نمی آیند.
هم چنین طبق همین استاندارد معادل وجه نقد نیز در تعریف وجوه نقد نمیگنجد. معادل وجه نقد به سرمایه گذاری های کوتاه مدت سریع التبدیل به وجه نقدی اطلاق میشود که احتمال خطر کاهش در ارزش آن ناچیز باشد، به سهولت قابل تبدیل به وجه نقد باشد و سررسید آن بیش از سه ماه از تاریخ تحصیل نباشد.
موجودی نقد در سمت راست ترازنامه بعنوان اولین دارایی (نقدترین دارایی) نمایش داده می شود. در یادداشت های توضیحی صورت های مالی، اجزاء موجودی نقد به تفکیک موجودی صندوق، موجودی نزد بانکها، تنخواه گردانها و وجوه در راه طبقه بندی میشود. موجودی نزد بانکها، سپرده سرمایه گذاری کوتاه مدت بدون سررسید دیداری نزد بانک ها را نیز شامل میشود.
اکثر واحدهای تجاری جهت سهولت در انجام پرداختهای جزئی مقداری وجه نقد بعنوان تنخواه گردان در اختیار اشخاص می گذارند. هر چند در واحدهای تجاری بزرگ معمولا دستورالعملهای مجزایی برای تنخواه گردان وجود دارد که این دستورالعمل مشتمل بر سقف تنخواه، حداکثر مبلغ پرداختی به تنخواه گردانها و حداکثر مهلت تعیین شده جهت تحویل اسناد هزینه می باشد ولی به طور کلی تخصیص وجه نقد به تنخواه گردان بستگی به حجم فعالیت های واحد تجاری و گستردگی آن دارد.
و در ادامه داریم:
برنامه حسابرسی وجوه نقد
الف: اهداف رسیدگی
ب: اجرای آزمونهای حسابرسی
رسیدگی به حساب موجودی صندوق
روش معکوس
انقطاع زمانی دریافت ها و پرداخت های نقدی
حسابرسی سرمایه گذاریها
الف: اهداف رسیدگی
ب: آزمونهای حسابرسی
رسیدگی به اوراق بهادار موجود در شرکت و قراردادهای آنها
رسیدگی به اوراق بهادار موجود در شرکت و قراردادهای آنها
فایل پاورپوینت 57 اسلاید
دسته بندی | کامپیوتر و IT |
بازدید ها | 4 |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 304 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 21 |
اتوماسیون صنعتی و شبکه های ارتباطی 2
خلاصه 2
فصل 1 – شبکه های صنعتی 3
مقدمه 3
هزینه COST 10
2-2 ملزومات ارتباطی سیستم های اتوماسیون صنعتی 12
ارتباطات سطح Cell 13
2-3 فرایند طراحی شبکه ارتباطی 13
امکان سنجی Feasibility Study 14
تجزیه و تحلیل Analysis 14
طراحی Design 15
اجرا Implementation 15
نگهداری و به روز رسانی Maintenance and Upgrade 16
فصل 2 - شبکه های صنعتی 17
2-1-2 چرا یک سنسور را شبکه ای می کنیم؟ 17
2-1-3 چه کسی از شبکه های سنسوری استفاده می کند؟ 20
(1) 2-1-5 Ethernet 20
با Ethernet صنعتی چه کاری می توان داشت؟ 26
Fieldbus ها همراه Ethernet 27
2-1-8 شبکه کنترل کننده محلی CAN)( 28
2-1-9 Profibus 29
2-1-10 Field bus 29
2-1-11 آیا فن آوری شبکه جدید است؟ 31
شبکه های صنعتی 31
2-2-2 لایه های اطلاعاتی 32
لایه 7 – لایه کاربرد Application 33
2-2-5 جداسازی سطح ولتاژ 38
2-2-6 معانی Slave , Master 38
پیچیدگی Master , Slave 39
2-2-7 ابزارهای پیکربندی چه کاری انجام می دهند؟ 41
2-3-6 استفاده از Chip های مجتمع 46
اصطلاحات 46
پیشرفت فن آوری اینترنت و شبکه های ارتباطی در دهه های اخیر ایجاب می نماید تا به لزوم بکارگیری شبکه های ارتباطی در صنعت و در این راستا شبکه ای کردن دستگاهها و سنسورهای صنعتی بپردازیم.
در این مقاله نگاهی اجمالی به اتوماسیون صنعتی و نقش شبکه های ارتباطی در توسعه صنعت داریم . در ابتدا با بیان تاریخچه اتوماسیون صنعتی , به ذکر اطلاعات پایه اعم از سطوح سلسله مراتبی اتوماسیون صنعتی و پروتکل MAP ( پروتکل اتوماسیون صنعتی) می پردازیم.
در ادامه ملزومات اساسی طراحی و ارتباطات قسمتهای مختلف یک شبکه صنعتی شرح داده می شود و با اشاره به توسعه شبکه های ارتباطی به نقش ارزنده اتصال دستگاهها و سنسورها در دنیای صنعت می پردازد .
انواع شبکه های صنعتی با ذکر محاسن و معایب هر یک بررسی شده و نشان می دهد که چگونه می توانیم شبکه های سرعت بالا مانند Ethernet را با شبکه های سطح پایین تر (مانند : Fieldbus) جهت افزایش کارایی ترکیب نمود و همچنین اهمیت استفاده از پردازنده ها و رابطهای کامپیوتری در مدیریت هرچه بیشتر اطلاعات تبادلی و chip های از قبل برنامه ریزی شده (Asic) شرح داده می شود. در پایان با بیان پیشنهادهایی جهت طراحی یک شبکه ارتباطی در صنعت به کار خود خاتمه می دهد.
هنگامیکه در دهه شصت تکنولوژی های اتوماسیون دیجیتال در دسترس قرار گرفت از آنها جهت بهبود و توسعه سیستمهای اتوماسیون صنعتی استفاده شد . مفاهیمی مانند : صنایع خودکار[1](CIM) و سیستمهای کنترلی خودکار توزیعی [2](DCCS), در زمینه اتوماسیون صنعتی معرفی گردید و کاربرد شبکه های ارتباطی تقریبا“ رشد قابل توجهی نمود.
کاربرد سیستمهای اتوماسیون صنعتی گسترش پیدا کرد بطوری که تعدادی از مدلهای دیجیتالی آن برای شبکه های ارتباطی جهت جمع آوری اطلاعات و عملیات کنترلی سطح پائین (سطح دستگاهای عمل کننده) با هم در ارتباط بودند.
در یک سیستم مدرن اتوماسیون صنعتی , ارتباط داده ها بین هر یک از دستگاههای اتوماسیون نقش مهمی ایفا می کند , هدف از استانداردهای بین اللملی برقراری ارتباط بین همه دستگاههای مختلف اتوماسیون است. از این رو کوششهائی جهت استانداردسازی بین المللی در زمینه شبکه ها صورت گرفت که دستاورد مهم آن پروتکل اتوماسیون صنعتی (MAP) در راستای سازگاری سیستم های ارتباطی بود. پروتکل MAP جهت غلبه بر مشکلات ارتباطی بین دستگاههای مختلف اتوماسیون گسترش پیدا کرد و بعنوان یک استاندارد صنعتی جهت ارتباطات داده ای در کارخانه ها پذیرفته شد .
عملکرد و قابلیت اطمینان یک سیستم اتوماسیون صنعتی در حقیقت به شبکه ارتباطی آن بستگی دارد .
در یک شبکه ارتباطی اتوماسیون صنعتی , بهبود عملکرد شبکه وقابلیت اطمینان آن و استاندارد بودن ارتباطات با توجه به اندازه سیستم و افزایش حجم اطلاعات تعیین می گردد.
یک شبکه ارتباطی جهت یک سیستم اتوماسیون صنعتی باید دارای شرایط زیر باشد :
1 - قابل استفاده بودن شبکه 2 - توان عملیاتی مناسب شبکه 3- میانگین تاخیر انتقال اطلاعات قابل قبول.
به علاوه عوامل موثر بر عملکرد صحیح یک سیستم اتوماسیون صنعتی می تواند شامل موارد زیر باشد:
1 - ارزیابی کارایی یک شبکه ارتباطی توسط یکی از روشهای شبیه سازی یا تحلیلی.
2 - مطالعه کارایی شبکه در یک محیط نویزی .( نویز حاصل از روبوتهای جوشکاری و موتورهای بزرگ و غیره )
3 – تنظیم صحیح پارامترهای ارتباطی شبکه . در یک سیستم اتوماسیون صنعتی شبکه ارتباطی یک جز مهم می باشد. زیرا عهده دار تبادل اطلاعات است. بنابراین جهت دست یافتن به مقادیر صحیح بایستی اتصالات ارتباطی بین ایستگاههای مختلف شبکه ارتباطی بدرستی صورت گرفته باشد.
1 – 2 سطوح سلسله مراتبی سیستم های اتوماسیون صنعتی
سیستم های اتوماسیون صنعتی می توانند خیلی مجتمع و پیچیده باشند ولی عموما“ به سطوح سلسله مراتبی ساختار بندی می شوند. هر سطح شرایط متفاوتی در شبکه ارتباطی دارد . در مثال فوق یک ساختار سلسله مراتبی از یک سیستم اتوماسیون صنعتی نشان داده شده است.
سطح Element
سطح فیزیکی اتوماسیون شامل دستگاها و سنسورهای عمل کننده است که پردازش های فنی را انجام می دهند.
سطح فیلد Field Level
پایین ترین سطح اتوماسیون سطح Field است که شامل دستگاههای کنترلی مانند [3]PLC و[4] CNC است. دستگاههای فیلد اصلی معمولا “ طبقه بندی شده اند ,کار دستگاهها در سطح فیلد انتقال اطلاعات بین پروسه تولید محصول و پردازش های فنی است .اطلاعات ممکن است باینری یا آنالوگ باشد .
جهت ارتباط سطح فیلد معمولا“ از کابلهای چند رشته ای موازی و رابطهای سریال استفاده می شود . استانداردهای ارتباطی سریال مانند:RS232C , RS422 و RS485 و نوعهای عمومی دیگر با استاندارد ارتباطی موازی IEEE488 با هم استفاده می شود.
روشهای ارتباطی [5]نقطه به نقطه در شبکه ارتباطی از لحاظ قیمت کابل کشی و کیفیت ارتباط مقرون به صرفه بودند. امروزه Field Bus (یک نوع شبکه صنعتی) اغلب برای انتقال اطلاعات در سطح فیلد بکار می رود .از آنجاییکه در یک فرایند اتوماسیونی زمانبندی درخواستها باید بطور دقیق اجرا شود, برنامه های کنترل کننده های این سطح عملیات انتقال چرخشی نیاز دارند که اطلاعات را در فواصل زمانی مشخص انتقال دهند و اطلاعات تعیین شده را برای کم کردن زمان انتقال به قسمتهای کوچکتر تقسیم کنند.
سطح Cell(Cell Level)
در سطح Cell جریان داده ها اساسا“ شامل : بارگزاری برنامه ها ‚ مقادیر و اطلاعات است که در طول فرایند تولید انجام می شود.
جهت دستیابی به درخواستهای ارتباطی در این لایه از شبکه های سرعت بالا استفاده می شود. بعد از تعریف اصطلاحات CIM و Dccs بسیاری از شرکتها قابلیتهای شبکه هایشان را جهت سطحCell سیستم اتوماسیون افزایش دادند
Ethernet[6] همراه با [7]TCP/IP بعنوان یک استاندارد واقعی برای این سطح مورد قبول واقع شد هرچند نتوانست یک ارتباط وابسته به زمان ( Real-Time ) را فراهم کند.
سطح Area (Area Level)
در سطح Area , Cell ها گروه بندی شده و توسط یک برنامه عملا“ شبیه سازی و مدیریت می شوند . توسط لایه Area , عملکرد کنترل کننده ها بررسی شده و فرایند و اعمال کنترل کننده ای مانند : تنظیمات تولید ‚ خاموش و روشن کردن ماشین و فعالیتهای ضروری تولید می شود.
سطح Plant (Plant Level)
بالاترین سطح یک سیستم اتوماسیون صنعتی است که کنترل کننده آن اطلاعات مدیریتی سطح Area را جمع آوری و کل سیستم اتوماسیون را مدیریت می کند.
1 – 3 وسیله انتقال
معیار اصلی در انتخاب یک شبکه ارتباطی , سیستم کابل بندی فیزیکی یا وسیله انتقال است. که اغلب کابلهای کواکسیال یا Twisted می باشد. فن آوری های فیبر نوری و بی سیم هم به تازگی استفاده می شوند.
کابل کواکسیال جهت انتقال سریع داده در مسافتهای چندین کیلومتری استفاده می شود که عموما “ در دسترس بوده و قیمت نسبتا“ پائینی دارد و به آسانی نصب و نگهداری می شود برای همین در شبکه های ارتباطی صنعتی زیاد استفاده می شود.
کابل Twisted Pair ( زوج به هم تابیده) جهت انتقال اطلاعات با سرعت چندین مگابایت در ثانیه برروی مسافتهای 1 کیلومتر یا بیشتر استفاده می شود اما همین که سرعت افزایش می یابد حداکثر طول کابل کاهش می یابد. این کابل سالهاست که در شبکه های ارتباطی صنعتی استفاده می شود و از کابل کواکسیال ارزانتر است اما ظرفیت انتقال بالا ئی ندارد و نسبت به امواج الکترومغناطیسی آسیب پذیر است.
کابل فیبر نوری مقاوم در برابر امواج الکترومغناطیسی بوده و دارای ظرفیت انتقال داده بالایی در حد گیگا بایت است. هرچند که تجهیزات آن گران و بکاربردن آن برای ارتباطات چند منظوره مشکل ترمی باشد ولی باعث انعطاف پذیری بیشتر می شود. استفاده از Wireless نیز در بسیاری از کارهای موقتی و موبایلی بهترین راه حل است که زیاد استفاده می شود.
1 -4 روشهای انتقال
انتقال اطلاعات می تواند بصورت دیجیتال یا آنالوگ باشد , مقادیر داده ای آنالوگ دائما “ تغییر می کند ولی در ارتباط دیجیتال مقادیر داده فقط می تواند شامل 0 یا 1 باشد.
فرستنده اطلاعات می تواند خود را همزمان یا غیر همزمان نماید که بستگی به مسیر ارسال اطلاعات دارد. در روش انتقال همزمان کاراکترها با استفاده از کدهای Start , Stop ارسال می شوند و هر کاراکتر می تواند مستقلا “ و با سرعت یکنواخت ارسال شود.
روش ارسال همزمان روش کارآمدتری می باشد زیرا اطلاعات در بلوکهایی از کاراکترها ارسال می شود و مسیر صحیح و زمان رسیدن هر بیت قابل پیش بینی است زیرا زمان ارسال و دریافت با هم همزمان (هماهنگ) هستند. روشهای ارسال در شبکه های ارتباط صنعتی شامل Base Band و Broadband و CarrierBand می باشد در روش Base Band ارسال توسط مجموعه ای از سیگنالها صورت می گیرد بدون تبدیل شدن به فرکانس ولی در Broadband داده ها بصورت رنجی از فرکانسها که در یک کانال تقسیم می شوند ارسال می شوند. در روش Carrie Band فقط از یک فرکانس جهت ارسال و دریافت اطلاعات استفاده می شود.
1-5 پروتکل MAP
شبکه های ارتباطی جهت اتوماسیون صنعتی توسعه یافتند .تا قبل از آن اغلب شرکتها از شبکه های ارتباطی خصوصی خودشان جهت انجام کارها استفاده می کردند, ولی زمانی که اتوماسیون صنعتی برای اولین بار آمده بود پایه ای برای سایر محصولات سیستم های کنترلی شد .بطوریکه سیستم های اتوماسیون گسترده شده و از محصولات مختلف با یکدیگر متصل شدند. اما مشکل بزرگی که بر سر راه اتوماسیون صنعتی قرار داشت این بود که آنها دریافتند در یک شبکه, اتصال تجهیزات از نوعهای مختلف به یکدیگر خیلی گران و مشکل است .
بعنوان نمونه در اواخر دهه 1970 شرکت ژنرال موتور متوجه شد که بیشتر از نیمی از بودجه اتوماسیون صرف بکارگیری رابطهای سفارشی بین دستگاههای مختلف اتوماسیون شده است به علاوه اغلب دستگاههای مورد استفاده در آن زمان قادر به برقراری ارتباط شبکه ای با محیط بیرونی خود نبودند, وضعیت مشابهی نیز در شرکت Boeing موقعی که آنها در نظر گرفتند چندین مرکز اطلاعاتی مختلف را بهم متصل کنند بوجود آمد. کامپیوترهای مختلفی از بیش از 85 محصول متفاوت با هم در ارتباط بودند . این دو تجربه یک تصویر روشن از جهان ارتباطی در یک نمونه صنعتی بود و شرکتهای GM و Boeing را وادار به یافتن راه حل کرد تا اینکه در پروژه پروتکل اتوماسیون صنعتی (MAP) نتیجه داد.
اولین نسخه MAP فقط یک محصول با ویژگیهای خاص بود که در پائیز 1982 پذیرفته شد. زیربنا گروه استفاده کنندگان MAP در سال 1984 نقطه عطفی در تاریخ MAP برجای گذاشت برای اینکه با پشتیبانی عظیم صنعتی جهت استاندارد کردن مواجه شد.
در سال 1984 نمایشی ساخته شد که امکان استفاده از شبکه MAP را در نسخه اول آن (MAP 1.0) نشان داد. در سال 1985 نسخه جدید آن (MAP 2.0) منتشر شد‚ این نسخه جدید مدل مرجع OSI را برای سطوح پائین تر خود پذیرفت.
نسخه اول MAP که کاربردهای تجاری داشت MAP 2.1 بود. این مدل پروتوکل هایی را که در نسخه قبلی وجود نداشت در خود جای داد و در سال 1985 در نمایشگاه Auto fact به نمایش گذاشته شد. تا قبل از بوجود آمدن نسخه 2.1 ویژگی خاص MAP تنها این بود که شبکه های ارتباطی را به وسایل اتوماسیون در سطح بالاتر در ساختار سلسله مراتبی سیستم ها ی اتوماسیون مرتبط می ساخت. هدف از MAP 2.2 فراهم کردن روشهایی برای ایجاد شبکه های ارتباطی با کارایی بالا در سیستم های اتوماسیون بود. نسخه 3.0 آن در سال 1988 در نمایشگاه ENE در Baltimore به نمایش گذاشته شد که اولین نسخه ثابت بود, بحث بر سر موضوع MAP بر پایه همین نسخه خواهد بود.
نقشه پروتکل Full-Map نشان داده شده در شکل 2.3 شامل یک 7 لایه ای کامل [8]OSI است. Full Map قابلیت انعطاف زیادی برای ایستگاههای ارتباطی دارد
[1] CIM (ManufacturingComputer Integrated ) – صنعت مجتمع خودکار
[2] DCCS ( Distribute Computer Control System) - سیستم کنترلی خودکار توزیعی
[3] PLC ( Programmable Logic Controller) - کنترل کننده منطقی قابل برنامه ریزی
[4] CNC (Computer Numeric Control) – ماشینی که بطور خودکار توسط کامپیوتر اجرا می شود.
[5] Peer to Peer – مدل شبکه ای که در آن هر ایستگاه به ایستگاه بعدی متصل است و هر ایستگاه خود مستقلا“ می تواند در نقش یک کنترل کننده ظاهر شود
[6] Ethernet – شبکه توپولژی ستاره ای که داده ها باسرعت بالا (مگا بایت) ارسال می شوند
[7] TCP/IP – پرو توکل کنترلی انتقال/پروتکل اینترنت در TCP داده بصورت بسته در می آید و خطاهای آنها بررسی می شود
[8] OSI - یک مدل استاندارد معماری لایه ای است که توسط سازمان ISO برای ارتباطات کامپیوتر به کامپیوتر ارائه شد. که در آن عملیات تبادل اطلاعات در شبکه های ارتباطی بصورت 7 لایه بیان می شود.
شامل ورد 46صفحه ای
دسته بندی | کامپیوتر و IT |
بازدید ها | 10 |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 78 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 21 |
|
تعریف کلی از اکسسAccess
اکسس ابزاری برای تولید بانکهای اطلاعاتی رابطه ای است. بانکهای اطلاعاتی امکان گردآوری انواع اطلاعات را برای ذخیره سازی ،جستجو و بازیابی فراهم میکند.
اجزا بانک اطلاعاتی اکسس عبارتند از:
DataBase:
1. Table
2. Query
3. Form
4. Report
5. Macros
6. Modules
• Table :(جدول ) هر جدول برای نگهداری دادههای خام بانک اطلاعاتی است.دادهها را شما در جدول وارد میکنید.جداول سپس این دادهها را به شکل سطرها و ستونهایی سازماندهی میکند.
• Query :هر پرس و جو برای استخراج اطلاعات مورد نظر از یک بانک اطلاعاتی مورد استفاده قرار میگیردهر پرس و جو میتواند گروهی از رکوردها را که شرایط خاص دارا هستند انتخاب کند.پرس و جوها را میتوان بر اساس جداول یا پرس و جوهای دیگر اماده نمود. با استفاده از پزسوجوها میتوان رکوردهای بانک اطلاعاتی را انتخاب کرد، تغییر داد و یا حذف نمود.
• Form :متداولترین روش استفاده از فرمها،برای ورود و نمایش دادهها است.
• Report :گزارش ها میتوانند بر اساس جدول ،پرسوجوها باشند ،قابلیت گزارش چاپ دادهها میباشدگزارشها را میتوان بر اساس چند جدول و پرسوجو تهیه نمود تا رابطه بین دادهها را نشان داد.
• Macro :ماکروها به خودکار کردن کارهای تکراری ،بدون نوشتن برنامههای پیچیده یا فراگیری یک زبان برنامه نویسی ، یاری میکند، در واقع ماکروها یکسری قابلیتهایی هستند که امکان سریع سازی را فراهم میسازند.
• Modules : محیط بسیار قوی و با کیفیت برای برنامهنویسی محاسبات و عملیات پیچیده روی سیستم بانک اطلاعاتی.
تکنیکهای کار در اکسس
الف - تعریف دادهData :
هرگونه اطلاعات لازم و کاربردی درباره یک موجودیت را یک داده میگویند.
ب- تعریف Fild :
به هر ستون یک جدول که در بر گیرنده کلیه اطلاعات مربوط به آن ستون میباشد و بخشی از یک موجودیت را تشگیل میدهد فیلد گفته میشود.
ت- تعریف Rcord :
به هر سطر یک جدول که اطلاعات مربوط به یک موجودیت را نشان میدهد ، رکورد گویند.
ث- تعریف پایگاه دادهای ارتباطی:
پایگاه دادههای ارتباطی، مجموعهای از جدولهای داده است که یک فیلد مشترک در هر یک از جدولهای موجوددارد و از طریق آن میتوان دادهها را بهم ربط داد.به این مدل از پایگاه دادهها ، پایگاه دادههای ارتباطی RelationShip میگویند.
به دو صورت زیر میتوان یک پایگاه داده رابطهای ایجاد نمود:
Database :
1. Blank database
2. Database Wizard
Blank DataBase
در صورت انتخاب Blankکلیه اشیائ اکسس شاملTable ,……… قابل طراحی توسط کاربر میباشد. برای ایجاد پایگاه داده ابتدا باید نام ومسیر Data Base را تعیین نمود.
گزینههای زیر در اجزا Table, Query,Form مشترک میباشد
1. Open(نمای ورود داده)
2. Design(نمای طراحی)
3. New(ایجاد شئ جدید)
Macros ,modules دارای گزینههای زیر میباشند:
1. Run(اجرا)
2. Design
3. New
Report شامل:
1. Preview(پیش نمایش)
2. Design
طراحی جدولTable
با انتخاب گزینه New گزینههای زیر قابل استفاده برای طرحی جدول میباشد.
Table
New:
1. DataSheet View
2. Design View
3. Table Wizard
4. Import Table
5. Link Table
DataSheet View :
دادهها را به شکل یک صفحه گسترده یا با فرمت جدولی نمایش میدهد.ستونها نماینگر فیلدهای موجود در جدول هستند. که از Field 1 تا Field 10 در آن موجود میباشد
Open-DataSheet View :
در این نما میتوان مراحل زیر را انجام داد:
1. وارد کردن داده
2. ویرایش دادهها
3. مشاهده دادهها
4. چاپ کردن دادهها
5. کنترل املای متن
6. تغییر ساختار جدول
7. مرتب کردن رکوردها
8. فیلتر یا صافی روی جدول
9. تغییر صفحه دادهها
Design View :
با استفاده از این نما میتوانید ساختار جداول ، فیلدها و خصوصیات را تنظیم نمودو یا مشاهده نمود.
در این نمای طراحی با گزینههای زیر مواجه میشویم :
در قسمت اول پنجره طراحی داریم:
1. Field Name
2. Data Type
3. Description
Field Properties :
1. General
2. LookUp
قواعد نامگذاری فیلدها
1. نام فیلدها نباید از 64 کاراکتر بیشتر باشد
2. حتما باید اول نام فیلدها با حروف الفبا شروع شود ولی در ادامه نام میتوان از ارقام نیز استفاده کرد.
3. در نام فیلد از علامتهایی همچون ] , [ , ? ,! , ) ,( نباید استفاده کرد.
Data Type : اصل و اساس جدول را مشخص میکند و در واقع نوع داده و اطلاعاتی که در فیلد ذخیره میشود را مشخص میکند.
نوع داده شامل گزینههای زیر میباشد:
Text:نوع داده متنی شامل حرف و عدد که از 1 تا 255 کارکتر را میپذیرد.
Memo : نوع داده متنی که 65000 کارکتر حرفی را میپذیرد.
Number : نوع داده عددی است و برای نگهداری عملیات محاسباتی به کار میرود.
Date/Time : نوع داده تاریخ و زمان که برای مشخص کردن تاریخ و زمان به کار میرود.
Currency : نوع داده که برای مقادیر پولی بهکار میرود.
AutoNumber : نوع داده که به طور متوالی رقم میاندازد.
Yes/No : نوع داده به صورت گزینشی
Ole Object :کلیه برنامههای کاربردی که ole را پشتیبانی میکند ، نگهداری میکند.
HyperLink :کلیه سندها و صفحات Web را نگهداری میکند.
LookUp Wizard : امکان انتخاب گزینهها را به صورت انتخاب از لیست فراهم میکند.این گزینه روی دو نوع داده Text,Number قابل اجرا است و به دو صورت میتوان آن را ایجاد نمود :
1. از Table or Query
2. ایجاد مقادیر توسط کاربر
در هر دو مورد از طریق ویزارد با انتخاب گزینههای مورد نظر به آسانی Look Up ایجاد میگردد.
• Description :
ایجاد توضیحات در مورد فیلدها در صورت لزوم
• Field Properties :
متناسب با نوع داده خصوصیات را نشان میدهد و نشان میدهدچه خصوصیاتی را میتوان وارد کرد
Table Wizard
امکان استفاده از جداول از پیش طراحی شده برای جدول مورد طراحی.
در قسمت Table wizard گزینههای زیر موجود است:
1. Sample Tabales :نمونه جدول توسط این گزینه انتخاب میشود.که بر اساس دو مورد
A. Business
B. Personal
قابل انتخاب میباشد.
2. SampleFields :نمونه فیلد را تعیین میکند.
3. Fields In My Table : تعیین فیلد برای جدول مورد طراحی توسط دکمههای راهنما.
4. NEXT
5. در این مرحله انتخاب نام برای جدول و تعیین فیلد کلید اصلی ،در صورتی که پیش فرض را بپذیرید خود برنامه کلید اصلی ایجاد میکند در غیر این صورت خود باید تعیین نمایید.
6. NEXT
7. در این مرحله میتوان نحوه اجرا جدول را تعیین نمود:
أ. اجرا در نمای ورود داده Data Enter
ب. اجرا در نمای طراحی Modify
ت. اجرا در نمای ورود داده همراه با ایجاد فرم از ان 8. Finish
Import Table :وارد کردن یک
آشنایی با خصوصیات فیلدها در محیط طراحی
• Field Size :
نوع داده Text,Number,AutoNumber دارای فیلد سایز میباشند.
Text
Field size: 50
مقدار این نوع داده به صورت عددی بوده که بطور پیش فرض مقدار 50 را نشان میدهدبه عبارتی دیگر کنترل کننده تعداد کارکترهای ورود داده برای فیلد است.
شامل ورد 21صفحه ای
دسته بندی | هنر و گرافیک |
بازدید ها | 4 |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 48 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 46 |
مقدمه
هنرهای سنتی، مجموعه هنرهای،اصیل ،بومی و مردمی هر کشور است که ریشه های عمیق و استوار در اعتقادات و باورداشت ها ، آداب ، عادات، رسوم ، سنن و در مجموع فرهنگ معنوی جامعه دارد.
هنرهای سنتی ایران گروهی از هنرهای پر پیشینه کشورمان نظیر صنایع دستی ، خط و خوشنویسی ، معماری سنتی ، موسیقی سنتی ، نمایش های سنتی (منجمله تعزیه) ، لباسهای سنتی ، و ... را شامل می شود که هریک برای خود جایگاه خاص و ویژه ای داشته و دارد و در طول تاریخ با تحولات و فراز و فرودهای متعددی روبه رو بوده و در حال حاضر هم تبلور عینی فرهنگ و هنر اصیل و پر مایه ایران اسلامی است.
بدون شک صنایع دستی شاخص ترین هنر سنتی ایران است ولی هر یک از دیگر هنرهای سنتی نیز به سهم خود دارای ارزش و اعتبار خاص و ویژه ای بوده که اطلاع و آگاهی از دقایق و ظرایف آن برای همگان و به ویژه پویندگان راه هنر و فرهنگ کشورمان ضروری است.
بر اساس آخرین تعریفی که از هنرهای سنتی ، توسط فرهنگستان هنر به عمل آمده است : (هنرهای سنتی ) ، هنرها و صنایع بدیعی است که جوهر آن برگرفته از مبدإ و حیاتی بوده و دارای صورتی متناسب با آن گوهر است و تاسیس آن به نحوی به اولیاء دین و یا تجلیات باطنی هنرمندان مربوط می شود و طی قرون متمادی از طریق هنر مندان و هنروران با حفظ آداب معنوی ، سینه به سینه به عنوان میراثی گرانقدر به ما رسیده است هنرهایی که افزون بر اصول ثابت ، دارای فروغ متغیری است که سبب تطبیق آن با شرایط هر دوره شده است.
آشنایی با صنایع دستی
صنایع دستی چیست؟
در کلیه ی کشورهای جهان ، بدون استثناء صنایع، به چهار دسته صنایع سنگین ، سبک ، کوچک ، و دستی تقسیم می شود که هر یک دارای خصوصیاتی منحصر به خود است و برای شناخت بیشتر صنایع دستی و اهمیت آن می بایست بدوا تعاریف ، ویژگیها و دامنه ی عمل رشته های مختلف این صنعت خاص مورد بررسی قرار گیرد.
دسته بندی | هنر و گرافیک |
بازدید ها | 3 |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 532 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 46 |
انواع صنایع دستی
تعریف
از مجموعه تعاریف صنایع دستی، به نظر می رسد تعریف زیر که توسط گروهی از کارشناسان سازمان صنایع دستی ایران ارائه گردیده، دقیق تر و جامع تر باشد؛ چرا که با وضعیت فعلی این صنعت و هنر ارزنده انطباق بیشتری دارد: صنایع دستی به مجموعه ای از هنرها و صنایع اطلاق می شود که به طور عمده با استفاده از مواد اولیه ی بومی و انجام قسمتی از مراحل اساسی تولید به کمک دست و ابزار دستی محصولاتی ساخته می شود که در هر واحد آن ذوق هنری و خلاقیت فکری صنعتگر سازنده به نحوی تجلی یافته و همین عامل، وجه تمایز اصلی این گونه محصولات از مصنوعات مشابه ماشینی و کارخانه ای می باشد.
ویژگی ها
با توجه به تعریف فوق و سایر تعاریفی که برای صنایع دستی ارائه شد، می توان ویژگی های زیر را برای محصولات دست ساخته قایل شد:
1- انجام قسمتی از مراحل اساسی تولید، توسط دست و ابزار و وسایل دستی، برای تولید هر یک از فراورده های دستی مراحل متعددی طی می شود ولی انجام کلیه ی این مراحل به وسیله ی دست و ابزار و وسایل دستی الزامی نبوده و چنانچه تنها قسمتی از مراحل اساسی تولید به این طریق انجام شود، محصول تولید شده با توجه به مواردی که در تعریف ذکر شد، صنایع دستی محسوب می گردد.
2- حضور مؤثر و خلاق انسان در تولید و شکل بخشیدن به محصولات ساخته شده و امکان ایجاد تنوع و پیاده کردن طرح های مختلف در مرحله ی ساخت این گونه فراورده ها.
3- تأمین قسمت عمده ی مواد اولیه مصرفی از منابع داخلی.
4- داشتن بار فرهنگی (استفاده از طرح های اصیل، بومی و سنتی).
5- عدم همانندی و تشابه فراورده های تولیدی با یکدیگر.
6- عدم نیاز به سرمایه گذاری زیاد در مقایسه با سایر رشته های صنعت.
7- دارا بودن ارزش افزوده ی زیاد در مقایسه با صنایع دیگر.
8- قابلیت ایجاد و توسعه در مناطق مختلف (شهر، روستا و حتی در جوامع عشایری).
9- قابلیت انتقال تجربیات، رموز و فنون تولیدی، سینه به سینه و یا مطابق روش استاد و شاگردی
طبقه بندی
در زمینه ی طبقه بندی صنایع دستی نیز باید گفت که این طبقه بندی به صورت های مختلف از جمله براساس مواد اولیه ی مصرفی یا شیوه و روش ساخت آن می تواند صورت پذیرد. در اینجا طبقه بندی انجام شده توسط کارشناسان سازمان صنایع دستی ایران که به طور عمده بر مبنای روش و تکنیک ساخت این گونه محصولات به عمل آمده است، ذکر می گردد:
1- بافته های داری: محصولاتی که به کمک دارهای افقی یا عمودی مستقر در زمین در زمان بافت، تولید می شود، بافته های داری محسوب می گردند مثل قالی ، گلیم، زیلو و نظایر آن.
دسته بندی | هنر و گرافیک |
بازدید ها | 3 |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 28 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 18 |
استان اصفهان یکی از بزرگترین مراکز تولید انواع مختلف صنایع دستی ایران محسوب می شود. این استان از قدیم الایام مهد هنرهای زیبا و صنایع ظریفه بوده است. تزئینات آجری، کاشی کاری، گچ بری و انواع خط در آثار تاریخی اصفهان، از حدود قرنها پیش تا دوره معاصر، بر اطراف و جوانب مناره ها و داخل و خارج مساجد، قصرها و هنرهای زری دوزی و قلم کاری، ترمه و نقره کاری و تذهیب و تحریر انواع کتاب، قرآن و قطعات نگارگری و نقاشی جملگی به مرکزیت هنری اصفهان گواهی می دهند.
سیم کشی، زرکشی، زربافی، گلابتون دوزی، پولک دوزی، زنجیره بافی، قالی بافی و نساجی از صنایع دستی رایج اصفهان است. این صنایع در عهد شاهان صفوی رونق فراوان داشت. در دوران قاجاریه، بازار صنایع دستی در اصفهان از رونق افتاد. ولی بعد از انقلاب مشروطه باز توسعه یافت. به طور کلی طرح و نقش عموم مصنوعات دستی اصفهان اعم از فرش و قلمکار و ظروف قلم زنی و کاشی، دوختنی های روی پارچه تحت تاثیر طرحهای تزئینی دوران صفویه قراردارد و طراحان اصفهان، به نسبت قدرت درک و مهارت خود از آثار قدیمی اقتباس می کنند و با خلاقیت خود، آنها را زیباتر می سازند. در حال حاضر اهم صنایع دستی استان عبارتنداز:
قالی بافی:
اصفهان در زمان صفویه یکی از مراکز عمده قالیبافی بود. در این شهر تعداد زیادی کارگاه وجود داشت که در آن قالیهای زر بفت بافته می شد. اصفهان در فتنه افغان آسیب فراوان دید و تعداد بسیاری از هنرمندان و صنعتگران خود را از دست داد ولی پس از چندی توانست رونق اولیه خود را به دست آورد. در زمان قاجاریه قالی بافی اصفهان دوباره احیاء شد. در جنگ جهانی اول اصفهان یکی از مراکز عمده تهیه قالیچه بود و پس از آن نیز بحرانهای زیاد اقتصادی تاثیر در کار قالی بافی نگذاشت چون قالیچه های آن بسیار ارزان تهیه می شد.
تعداد رنگهای انتخاب شده در قالیهای اصفهان بسیار محدود است. گره قالیهای اصفهان فارسی بوده و جفتی آن نیز کم نیست. رنگهای طبیعی بسیار کم مصرف می شود و بیشتر در قالیهای خوب از رنگهای شیمیایی دندانه ای استفاده می شود.
در روستاهای اطراف اصفهان نیز کم و بیش دارهای قالی وجود دارد. روی این دارها قالی و قالیچه ها طرح شاه عباسی و سایر طرحهای اصفهان بافته می شود. رنگهای بکاررفته در آنها عموماً نباتی بوده و بیشتر از روناس، قارا، اسپرک، گنده یا گندل، پوست گردو، پوست انار و چند گیاه دیگر استفاده به عمل می آید.
از توابع اصفهان که در هنر قالی بافی مشهور هستند از قالیچه های بختیاری و قالی های جوشقان بایستی نام برد. قالیچه های بختیاری را البته بیشتر در روستاهای شهرکرد و چهار محال می بافند. قالی و قالیچه های جوشقان از زمان صفویه مشهور عالم بوده است و سابقه قالی بافی جوشقان به پیش از زمان صفویان می رسد. ولی در روزگار شاه عباس این صنعت در آنجا توسعه بسیار یافت. در آن زمان کارگاههای متعدد شاهی در آنجا مشغول کار بوده اند. جوشقان در آن زمان از توابع کاشان بوده است. در موزه های اروپا و امریکا تعداد زیادی قالی وجود دارد که منصوب به این روستای کوچک بوده است. قالیهای جوشقان ریز بافت و دوپوده است.
نقش قالی جوشقان شکسته است و شاید از دویست و پنجاه سال پیش تابحال همچنین ثابت مانده است. رنگهای آن از بهترین رنگهای طبیعی انتخاب می شود و همچنین رنگها کاملاً زنده و شاداب است. نوع پشم قالی جوشقان بسیار خوب و خامه آن دستریس است و گره جفتی چندی است که در جوشقان رخنه کرده است. درمیمه واقع در سه فرسنگی جوشقان بر سر جاده اصفهان به تهران نیز قالیهایی با همان نقش شکسته جوشقانی اما ریز بافت و بهتر از کار خود جوشقان بافته می شود.
نایین در شمال یزد و کناره دشت کویر قرار دارد و پیش از این به بافتن عباهای بسیار لطیف شهرت داشت اما پس از آنکه در کشور ما مردم به لباس اروپایی درآمدند عبا منسوخ گشت. بافندگان نایین مانند شال بافان کرمان و مخمل و زیبا بافان کاشان به قالی بافی روی می آوردند. صنعت قالی بافی در نایین در آستانه جنگ دوم جهانی آغاز شد و چون بافندگان آنجا همواره با پشم نازکتر سروکار داشتند به بافتن قالیچه های بسیار ریز بافت پرداختند و از آنجا که میزان تولید کم و جنس بسیار خوب بود، بازار خوبی برای کالای خود یافتند. که در زمان جنگ باز بر رونق آن افزوده شد. بدین ترتیب قالی نایین که شاید بهترین قالی امروز ایران باشد پدید آمد. پشم نایین نازکتر و نرمتر از دیگر پشمهای ایران است. رنگها چندان دلاویز نیست و تنوع ندارد. شاید90 درصد قالیهای اصفهان دارای متنی است به رنگ کرم بایک ترنج سرمدادی یا آجری و حاشیه آجری تند، رنگهای فرعی نیز در مایه های تند و شماره آنها محدود است و شاید در سراسر صنعت قالی بافی اصفهان بیش از 15 رنگ بکار برده نشود. مسئول این امر البته رنگرزان اصفهان هستند. ولی همچنین خود صاحب کار که توجهی به مایه های رنگی که تحویل می گیرد ندارد نیز مقصر است.
دسته بندی | هنر و گرافیک |
بازدید ها | 3 |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 21 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 14 |
هر چند نوشتن یک تاریخ تفضیلی برای مرمت آثار دشوار است، صرف نظر از مراحل مقدماتی می توان گفت که پس از شکل گیری مجموعه های خصوصی، مرمت بصورت ناحیه ای شروع شد. و با موقعیتی که حوادثی چون جنگها و تاخت و تازها برای تأسیس موزه های عمومی در اروپا به وجودآورد، مرمت نیز گسترش و سامان بیشتری یافت.
حفاری های قرن 19 م نیز موجب پر شدن مجموعه های خصوصی و عمومی از آثار، و مواجه شدن مرمتگران با یک سری وظایف جدید گردید.
در این قرن تمام سبکهای نقاشی مورد محک سلیقه ی دوران قرار گرفت و شاید، علت توجه بیشتر به مشکلات مرمت نقاشی ها نیز همین امر بوده است.
مرمتگر ابتدا با بکارگیری هنر خود در کارگاههای خصوصی روشهای جدیدی را کشف می کرد، ولی با تعصب سعی در پنهان داشتن رموز آنها می نمود. علت عدم نگارش تاریخچة مرمت نقاشی در گذشته همین رسم راز پوشی مرمتگران و کمبود تاریخچه های موردی بود. با کاسته شدن از راز پوشی ها و صراحت روشهای جدید و ثبت اطلاعات اکنون می توان پیشینه ی مرمت را حجم بخشید. توجه دقیق به تاریخ هنر، پیشرفتهای علمی و بخصوص باستان شناسی به روشن شدن پیشینه ی مرمت کمک اساسی می کند.
تا حدود سال 1850 م مراقبت از نقاشی ها جزو وظایف هنرمندان و نقاشان و در واقع بخش دوم حرفه ی آنها به شمار می رفت. مورخان و پژوهشگران تاریخ هنر در قرون 15 و 16 و 17 میلادی، صدمه دیدن نقاشی های قدیمی در اثر مرمتهای انجام شده به وسیله ی هنرمندان را ثبت نموده اند. در ایتالیا، فرانسه، اسپانیا، هلند و آلمان عهد باستان معمولاً از نقاشان خواسته می شد که نقاشی های کهنه را تعمیر، تمیز یا مرمت کنند. آقای شلدون کک عقیده دارند که از قرن هجدهم متخصصی که حرفه اش حفظ و مرمت آثار هنری است وارد صحنه می شود و این متخصص که «مرمتگر» نامیده می شود از این پس جایگزین نقاش / مرمتگری می شود که پیش از آن به تعمیر آثار هنری می پرداخت.
در نیمه ی قرن 19 م دانش نقاشان درباره ی رنگ و نقاشی به دلیل تولید تجاری انواع رنگ، بست و رزینهای محافظ، دچار نقصان می شود. ایشان در درجه ی نخست در کار رفع مشکلات تصویر سازی تبحر داشتند و فاقد تجهیزات لازم برای مرمت و همچنین شناخت صحیح از هدف اصلی مرمت بودند. شواهد به جا مانده نشان می دهد که بسیاری از این نقاش / مرمتگران فکر می کردند که وظیفه ی آنها این است که تابلوها را دوباره کار کنند تا «جدید» به نظر برسند. مشکل دیگر این دسته از مرمتگران این بود که در زمان آنها فقط تعداد اندکی از شاهکارهای هنری قابل مشاهده بود (به دلیل لایه های ورنی تیره شده و غبار دوده بر سطح آنها) و این موجب می شد که ایشان درک روشنی از شیوه و مقصود استادان متقدم خود نداشته باشند.
در پایان قرن 19 م، زمانی که نقاشی ها حائز اهمیت فراوان گردیدند و مطالعات ریشه ای درباره ی آنها رو به تکامل گذاشت، کوشش برای یافتن روشهای مناسب برای نگهداری از آنها شروع و موجب بروز پیشرفتهای پراکنده ولی مطمئن گردید.
در این قرن و در آغاز قرن 20 م کتابهای متعددی درباره ی مرمت نقاشی به رشته ی تحریر در آمد. از جمله، فورنی (Forni) و سچوسوارد و (secco – suardo) در ایتالیا، لوکانیوس (Lucanus) در آلمان و دیون (Deon) در فرانسه کتابهایی در این زمینه نوشتند و مؤلفانی چون بوویر (Bovvier) و مریمه (merimee) فصلهای طویلی از کتابهای نقاشی عمومی خود را به مرمت اختصاص دادند.
دسته بندی | هنر و گرافیک |
بازدید ها | 5 |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 22 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 24 |
شناخت زبان بدن، به عنوان بخشی از تخصصهای روان شناسی اجتماعی، در رسیدن به موفقیت نقش به سزایی را ایفا مینماید. در معاملههای تجاری، در تاثیر گذاری بر افراد، مجاب کردن مشتری به خرید، متقاعد سازی دیگران و مواردی از این دست، دانستن زبان بدن و آگاهی از اصول روان شناختی حاکم بر آن، (به خصوص در انتقال پیام) به شما در رسیدن به اهداف تان کمک میکند.
کلام ما یک پیام است، همانطور که نوشتة ما، نقاشیها، عکسها و یا اشاراتی که در صحبت ها استفاده میکنیم همة اینها پیام هستند، که به صورت رمزها با محتوای مناسب به نحوی ارائه میشوند. مثلاً : ممکن است شما با فردی شروع به صحبت کنید و ببینید که رنگ رخسار او به تدریج سرخ میشود. از این سرخ شدن صورت او نیز پیامی دریافت میکنید.
انتقال پیام به مخاطب از جمله وظایف مهم برای ایجاد کنندة اثر است.
در ابتدای پرتره نگاری روان شناختی، تمرکز عکاسان بر شخصیت موضوع کمتر بود و بیشتر به حالت خاصی برای جلب نظر دیگران و کمال مطلوب، زیبایی بود (عکاسی دلفریب)، بسیاری از عکاسان جدی مخالف این امر بودند و در پرتره نگاری روان شناختی وظیفه عکاسی را بیان زمینة روانی چهره میدانستند.
درک اینکه چهره چگونه شخصیت فرد را مینمایاند در بررسی پرتره روان شناختی مهم است و به موازات گسترش عکاسی پرتره، تمایل به عکاس از موضوع در محیط واقعی خود افزایش یافت، این امر تا حد زیادی امکانات ایجاد سبک را فراهم کرد، طوری که هر عکاسی طریقی را که بیشتر مناسب وی بود به کار میبرد (یوسف کارش). استفاده از زمینهای با صفحات و علائم مشخص، مفهوم اساسی دیگری را در عکاسی مدرن پدید آورد و سمبولهای خاص در ارائه پیام نقش حیاتی را ایفاء کردند.
شناخت عکاسی روان شناختی محیطی علاوه بر دانستن روان شناسی افراد و زبان بدن باید سمبولهای خاص و ترکیب آنها برای ارائه پرتره روان شناختی را با اهمیت دانست.
در این مقال، عکاسی پرتره روان شناختی، خبرنگار به نگارش درآمد تا بخشی از این شغل که وظیفه انتقال پیام به مردم را دارد، حاصل شود.
حالت چهره :
بخش مهمی از اطلاعات مربوط به احساسات مردم نسبت به یکدیگر از چهرة آنها به دست میآید، طرز برخورد آنها با هم به روشنی میتواند نشان دهد که آنها چه احساسی نسبت به یکدیگر دارند (خوشی یا ناخوشی، علاقه یا بیزاری و ترس یا خشم).
اغلب چهرهی افراد، اولین قسمتی از بدن است که جلب توجه میکند. بنابراین حالت آن در ارتباطهای افراد با یکدیگر خیلی مورد توجه قرار میگیرد. و بیشتر مواقع ما شخصیت و قضاوتهایی را که در مورد افراد داریم (مثل، جذابیت، خوش برخوردی و ...) را از روی چهره افراد انجام میدهیم.
ما میتوانیم از طریق صورتمان صحبت کنیم، همچنین زمانی که کلمات مناسب نیستند، از حالتهای چهرهمان در ارتباط استفاده میکنیم. در ضمن با حالتهای چهره میتوانیم به افراد بفهمانیم که یک لغزش اخلاقی داشتهاند در
کارخانه های شلوغ و پر سر و صدا، کلمات کمتر استفاده میشوند و به جای آن حالتهای مختلف چهره میتواند جایگزین پیامهای کلامی شوند.
حالات چهره میتوانند اثر پیامهای کلامی را تقویت کنند. مثلاً در یک جمع رسمی وقتی که دو فرد مخالف در حال مکالمهای مؤدبانه هستند، چهرهی سردشان نشان میدهد که آنها چندان با هم خوب نیستند. واضح است که در آن زمان به هم چه میگویند، زیرا چهرهشان نقش اصی را در بیان احساساتشان روی چهره با اطمینان زیادی تصدیق نماید، وجود دارد. با این وجود، بدون شک چهره نه تنها در بیان احساسات نقش دارد، بلکه در بیان درجهی احساس نیز نقش به سزایی دارد.