دسته بندی | معارف اسلامی |
بازدید ها | 7 |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 18 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 11 |
مقدمه
نگرش اسلام به شخصیت زن یا مرد را هر گز نمی توان تنها با مراجعه به قوانین مر بوط در مواردی نظیر : ارث ، دیه ، مهریه ، نفقه ، شهادت، قضاوت ،، ولایت ، حضانت ، و حق طلاق دریافت و قضاوت نمود چرا که منشا ء بسیاری از بد فهمی ها همین مقا یسه های سطحی است بدون آنکه بر مبنای حقوق اسلامی و حقوق سکو لاریتی توجه شود .
بیاد های اندیشه سکو لاریسم حکومتی بر او ما نیسم وانسان محوری است با تعریف خا ص از انسان و جهان پیوند خورده و بر سر تا سر فرهنگ و اقتصاد ، سیا ست ، حقوق و ادبیات گروه بی شماری تا ثیر گذاشت باید با ینیاد ها و اندیشه اسلامی نسبت به انسان و جهان مقا یسه شود و تنها از این طریق است که انسان شناسی اسلامی ومادی از یکدیگر باز شناخته می شوند ، جا یگاه و بهای انسان در هر دو نگرش معلوم می گردد . همچنین هد فمندی آفرینش و جهان و اینکه ؟ هستی ابتدا و انتهایی دارد رو شنا می گردد و مهم تر از همه پذیرش یا رد را بطه میان عالم تشریح (حقوق) و عالم تکوین تمیز داده می شود و عدا لت که یکی از مهمترین مبانی حقوق است جا یگاه خویش را باز می یابد
اگر رابطه میان حقوق و هدفمندی طبیعت پذیرفته شود ، هر جا که خلقت با رو شن بینی و هد فمندی ، استعدادی را در مو جودی قرار داده است این سیستم و نظام حقوقی آن استعداد را بعنوان یک سند به رسمیت می شنا سد و آنرا اییده ی حق می اند . در مرد انسان به دنبال هر استعدادی حقی پدید می آید و اگر کسی برای این حق مطا لبه سند و مدرکی نماید معتبر ترین مدرک و سند نظام آ فرینش و خلقت است ، در اینجا حقوق زن در اسلام را در 3 محور سا ختار و مبا نی ، تفا وتها ؟؟ بررسی خوا هیم نمود .
فصل اول سا ختار مبانی
الف: سا ختار : درک درست و جامع از شخصیت زن در اسلام مبتنی بر مجمو عه ای از نظا مهاست .
1-نظام تو صیفی زن : که به تو صیف واقعیت های شخصیت زن در ابعاد گو نا گون می پردازد . گزاره ها در این نظام تنها به جنبه ها "هست"و"نیست" می پر دازد و بطور مستقیم به سایر جنبه های شخصیت زن تو جه می کند واز آنجا که گاه این گزاره ها عموما به بیان امور تکوینی زن می پر دازد از آن به" نظام تکوینی " زن یاد می شود .
وگاه به این دلیل که عمدتا به جنبه های اعتقادی (هستی شناسی ، انسان شناسی ،و جهان شناسی)اختصاص دارد . آنرا "نظام اعتقادی" می نامند .
2- نظام ارزشی زن : مجمو عه گزار ه هایی که بهجنبه های ارزشی شخصیت زن پرداخته و جایگاه رفتار واکنش و روحیه زن را تعیین می کند که عمدتا از خوب یا بد بودن ، زیبایی یا زشتی یک عمل ، اندیشه یا انگیزه سخن می گوید . هر چند گاهی اوقات نظام نظام ارزشی از حفره اخلاق در تعریف سنتی فراتر می رود گ
اه آنرا نظام اخلاقی نیز می نامیم .
3- نظام حقوقی زن : مجموعه گزاره هایی که یا تکلینی را بر عهده زن یا بر عهده دیگران به سود زن قرار می دهد . که از ؟؟ باید ونباید است وچون مو ضع گیری خا صی را در ارتباط با زن ایجای می کند می توان آنرل "نظام " نیز نامید نمودار 1 نظام جامع شخصیت زن در اسلام
با تا مل و تحقیق در هر یک از سه نظام می توان گفت هر یک از سه نظام در درون خود سه نظام کو چکتر را در بر می گیرند که گو یای سه بعد شخصیتی زن است فردی ، خانوادگی و اجتما عی بنا بر این سه خرده نظام شخصیتی داریم (نظام شخصیتی فردی ، خانوا دگی و اجتما عی )
نمودار (2) تر کیب بندی نظام جا مع شخصیت زن اسلام برای هر یک از ابعاد فردی خا نوادگی و اجتما عی زنان نیز محو ر های جزئی تر ی را مطرح سا خته است
دسته بندی | عمران |
بازدید ها | 10 |
فرمت فایل | ppt |
حجم فایل | 15015 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 42 |
مقدمه
پی
دسته بندی | عمران |
بازدید ها | 12 |
فرمت فایل | ppt |
حجم فایل | 1317 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 69 |
طبقه بندی زمین چند نوع است:
دسته بندی | جغرافیا |
بازدید ها | 8 |
فرمت فایل | ppt |
حجم فایل | 19776 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 142 |
تنوع سیمای روستاها
نگاهی گذرا به سیمای روستاهای ایران گویای تنوع بسیار در میان آنهاست. در جایی روستا بافت به هم پیچیدهای از خانههائی است که به صورت پلکانی بر دامنه شیب کوه قرار گرفتهاند. این نوع روستاها را اغلب در مناطق کوهستانی میبینیم. در جای دیگر خانههای روستا در دل کوهها کنده شده و خطوط ارتباطی دشوار و پیچیدهای آنها را به یکدیگر مربوط میسازد، چون روستای کندوان در آذربایجان و میمند در کرمان... در جای دیگر، روستا قلعة دفاعی مستحکم برج و بارو داری است که خانهها در درون آن به هم تنیده شدهاند. این نوع روستاها را در نواحی مرکزی ایران و در میان دشتها مشاهده میکنیم؛ در ناحیهای دیگر از ایران، روستا مجموعهای از خانههای منفرد است که در میان کشتزارها پراکنده شدهاند. نمونه این روستاها در نواحی ساحلی دریای خزر به وفور مشاهده میشود.
سقف و بام ساختمانهای روستاها نیز در هر یک از نواحی ایران با ناحیة دیگر آن متفاوت است؛ در جائی بامهای خانهها یا گنبدی است و یا گهوارهای (طاق آهنگ)، ساخته شده از خشت و گل و پوشیده شده از اندود کاهگل، چون نواحی مرکزی و دشتی و حاشیههای کویر. در جائی دیگر سقفها تیر پوش، مستوی و پوشیده از کاهگل است مثل اکثر جاهای ایران که تنوع مصالح امکان اجرای هر نوع فنی را فراهم میکند؛ و در جای دیگر سقفها شیبدار، تخته پوش، سفال پوش، گالیپوش کولش پوش و غیره است. این نوع خانهها را اکثراً در نقاط جنگلی و پرباران مثل نواحی جنگلهای شمال و غرب ایران میبینیم.
دیوارها و جداکنندههای ساختمانهای روستاهای نواحی گوناگون ایران نیز از تنوع خاصی برخوردارند؛ در جائی دیوارها خشتی و قطور با ملات گل است، در جائی دیوارها سنگی هستند با ملات یا بدون ملات و خشکه چین؛ در جائی دیوارها را شبکهای از تیرهای نازک تشکیل میدهند و بین آنها با ِگل پر میشود؛ در جائی دیگر دیوارها از تیرهای قطور روی هم سوار شده تشکیل میگردند.
عوامل مؤثر در شکلگیری کالبد روستا
به راستی این همه تنوع را کدام مجموعة از عوامل به وجود آورده است؟ آیا در شکل کلی مسکن و در معماری کالبد روستا، همه عوامل دخالت دارند؟ آیا نظریه جبرگرایان صحیح است و عواملی هستند که در معماری روستا نقش قطعی و تعیین کننده دارند؟ و بسیاری آیاهای دیگر. در ابتدای امر سعی میکنیم با یک بررسی جامع، نظری و گذرا پاسخی اولیه برای این نوع سؤالات داشته باشیم و سپس با توجه به مصادیق به ذکر جزئیات بپردازیم.
و در ادامه داریم:
جغرافیای محل
آب
قنات
چاه
برکه یا مانداب
استخرهای ذخیره آب
آب انبارها
یخچالها
حوضها
کوزه - حبّانه
تأسیسات آبی
آسیابها
آبدنگها
حمامهای روستائی
دفع فاضلاب
زمین
سرما . گرما
انتخاب جهت مناسب جغرافیائی
ایجاد سقف دوپوش
ایجاد زیر زمینها
مقابله با سرما
باد
تاسیسات بادی
فایل پاورپوینت 142 اسلاید
دسته بندی | حقوق |
بازدید ها | 10 |
فرمت فایل | ppt |
حجم فایل | 5621 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 25 |
دولت-کشور
حال آنکه همه می دانیم قدرت همیشه فساد را با خود به همراه می آورد.
در بینش افلاطون، هدف اساسی دولت تضمین آزادی های انسان در برابر قدرت است و به زعم او فلاسفه و متفکران می توانند بهترین مدیران جامعه باشند.
ارسطو انسان را دارای یک غایت فطری می داند که دستیابی به این غایت بیرون از جامعه ممکن نیست چرا که انسان موجودی اجتماعی است. از نظر او هر کجا که انسان باشد دولت-کشور نیز هست. هم افلاطون و هم ارسطو دولت خوب را دولت مبتنی بر دموکراسی و جمهوریت می دانند.
پیامبر اسلام نیز در خصوص بزوم وجود دولت فرموده اند: وجود حکومت ولو با حاکم ستمگر بهتر از بی حکومتی است.
نیکلا ماکیاول در کتاب مشهور خود (شهریار) معتقد است: رسالت دولت حفظ منافع و خدمتگزاری به فرمانروایان است و نه جماعت، و برای حفظ و تداوم آن هر کاری را مجاز می شمارد.
جان لاک هوادار دولت زورمدار است اما در عین حال اولین فردی است که لزوم تفکیک قوا را مطرح می کند و شاید بتوان گفت نخستین قدم را در راه شفافیت و پاسخگویی در دولت ها برداشته است. اندیشه لاک در جهت تفکیک قوا و حمایت از حقوق و آزادی فرد، مهم ترین سرچشمه دولت های لیبرال است.
ژان ژاک روسو در انتقاد از دولت های لیبرال، آزادی کامل فرد را تحقق ناپذیر می داند. روسو که برای اولین بار نظریه معروف قرارداد اجتماعی را مطرح کرده است، معتقد است دولت بر مبنای یک قراداد اجتماعی بوجود می آید و هر یک از افراد مستقیماً به قوانینی که متقابلاً تحقق خواسته های فردی را تضمین می کند، گردن می نهد.
در اسلام طبق آیه (له ملک السموات و الارض)، حاکمیت مخصوص خداست و گاهی بشر نیز می تواند بر حسب مشیت و راده او فرمانروایی را بدست گیرد.
و در ادامه داریم:
تقسیم بندی انواع نظام های حکومتی
آنارشیسم
مقایسه شفافیت و پاسخگویی در انواع نظام های حکومتی
مروری بر تجربیات بین المللی (شفافیت وعده های انتخاباتی)
فایل پاورپوینت 25 اسلاید
دسته بندی | مدیریت |
بازدید ها | 9 |
فرمت فایل | ppt |
حجم فایل | 54852 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 31 |
اتحادیه کشورهای همسود
اتحادیه کشورهای همسود یا کشورهای مشترک المنافع مجموعهای از ۵۳ کشور مستقل است که همه آنها سابقا مستعمره امپراطوری بریتانیا محسوب می شدند. این کشورها روی هم حدود ۳۰٪ جمعیت کره زمین و ۳۰٪ سطح خشکی های زمین را می پوشانند. درحال حاضر ملکه الیزابت دوم نماد همبستگی میان تمامی 53 عضو ارگان کشورهای مشترک المنافع است.
استرالیا
استرالیا از نظر مساحت پس از کانادا دومین کشور پهناور عضو اتحادیه کشورهای همسود.
7,686,750 کیلومتر مربع وسعت، ششمین کشور پهناور دنیا
این سرزمین 50 درصد بزرگتر از اروپاست اما تراکم جمعیتش کمترین درصد جهان را دارد.
پایتخت استرالیا شهر کانبرا است، که در آن مجلس کشور و خانه فرماندار کل قرار دارد.
اول ژانویه 1901 تقریبا مستقل و دارای پرچم شد.
در سال 1903 برای اولین بار زنان در استرالیا توانستند در انتخابات پارلمانی رای دهند.
پارلمان استرالیا از دو مجلس تشکیل شدهاست: مجلس سنا و مجلس نمایندگان
استرالیایی ها در ۶ نوامبر ۱۹۹۹ با رأی اکثریت (۸۲٪ آرا) رأی به تحت قیمومیت بودن ملکه دادند تا همچنان ملکه انگلیس برایشان «فرماندار کل» تعیین کند.
و در ادامه داریم:
تهیه و تنظیم بودجه
نقش مجلس قانونگذاری در بودجه استرالیا
اجرای بودجه
فایل پاورپوینت 31 اسلاید
دسته بندی | آزمون استخدامی |
بازدید ها | 9 |
فرمت فایل | |
حجم فایل | 188 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 13 |
این فایل شامل موارد زیر می باشد:
15 سوال معارف اسلامی + پاسخنامه
20 سوال ادبیات فارسی + پاسخنامه
10 سوال اطلاعات عمومی + پاسخنامه
25 سوال ریاضیات + پاسخنامه
10 سوال اطلاعات عمومی رایانه + پاسخنامه
15 سوال زبان انگلیسی + پاسخنامه
دسته بندی | آزمون استخدامی |
بازدید ها | 10 |
فرمت فایل | |
حجم فایل | 219 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 17 |
مجموعه ی زیر نمونه سوالات پیشین آزمون استخدامی بانک ملت است
20 سوال زبان و ادبیات فارسی + پاسخنامه
20 سوال معارف اسلامی + پاسخنامه
20 سوال زبان انگلیسی + پاسخنامه
20 سوال ریاضیات عمومی + پاسخنامه
25 سوال اطلاعات عمومی و بانکداری + پاسخنامه
20 سوال دو گزینه ای مربوط به روانشناسی شغلی
دسته بندی | معارف اسلامی |
بازدید ها | 8 |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 40 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 29 |
متکلمین - که سبکشان را میگویند سبک کلامی - اساسا قانون علت و معلول و نظام سببی و مسببی را در جهان قبول ندارند و آنچه را هم که دیده میشود تقریبا یک امر تشریفاتی میدانند و گویند فکر میکنند تقید به نظام علت و معلول نوعی محدودیت قائل شدن برای خداست که بگوییم از یک علت معین معلول معین پیدا میشود و بعد هم کانه خدا را از کار خودش منعزل کردهایم ، نه ، این حرفها در کار نیست ، هر چیزی را ما مستقیم و بلاواسطه باید به خدا نسبت دهیم . بعد میگویند خداوند هم چون حکیم است کارها را بر طبق مصلحت انجام میدهد ، کاری که خوب هست میکند و به مقتضای حکمتش باید هم بکند ، اگر نکند به حکمتش ضربه میزند ( تازه آنهایی که قائل به حسن و قبح هستند [ چنین میگویند ] ، آنهایی که نیستند این مقدار را هم نمیگویند ) ، کار بد را هم نباید بکند ، اگر بکند باز به خدایی و حکمتش ضربه میزند . این است که کارهای خوب را تعبیر میکنند که " یحب علی الله " بر خدا واجب است ، چون نیک است بر او واجب است چنین کاری را بکند ، و کار بد را میگویند - مثلا - قبیح است بر خدا که چنین بکند . این سبک استدلال البته سبک صحیحی نیست ، چه از آن جهتی که انکار نظام علت و معلول است و چه از نظر اینکه انسان بخواهد خداوند را محکوم یک قاعده و قانون کرده باشد که خدا این کار را میکند به دلیل اینکه اگر نکند خلاف است ، یعنی تحت این انگیزه این کار را میکند ، اگر این کار را نکند خلاف کرده است ، برای اینکه خلاف نکند [ این کار را میکند ] . اصلا " برای " که معنایش حکم انگیزه را داشته باشد ، با خدایی یعنی با واجب الوجود بودن ، با اینکه خودش تحت تأثیر هیچ علتی قرار نداشته باشد منافات دارد . و بعلاوه این حسن و قبح هایی که ما درک میکنیم ، اینها را به اصطلاح میگویند امور اعتباری بشری است ، یعنی اینها یک چیزهایی است که فقط در زندگی بشر صادق است ، در غیر آن صادق نیست . این یک سبک است که اساسش [ این است ] : چون این کار نیک است باید باشد ، چون این کار بد است نباید باشد . این یک سبک فکر است . ما اینطور نخواستیم استدلال کنیم که پیغمبران اگر باشند وجودشان مفید است ، چون اگر ما فرض میکنیم وجودشان مفید است میگوییم هر چیزی هم که مفید است خوب است ، پس باید خدا این کار را کرده باشد
سبک فلسفی
دسته بندی | باستان شناسی |
بازدید ها | 8 |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 30 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 34 |
مقدمه
امروزه در مطبوعات و رسانه ها و حتی مجامع سیاسی کشور مجادلات و مباحث فراوانی در ارتباط با آبگیری سد سیوند و تاثیراتی منفی که می تواند بر مجموعه باستانی دشت بلاغی، پاسارگاد و دیگر آثار باستانی کشور در آن منطقه داشته باشد، سر گرفته است. در این میان تمامی افرادی که دلی در گروی ایران عزیز دارند به دو دسته تقسیم شده و دسته ای از ایجاد سد و آبگیری آن در جهت حمایت از کشاورزان و اقتصاد منطقه و دسته ای دیگر از خودداری از آبگیری سد به جهت حمایت از آثار باستانی که نمایشگر تاریخ بزرگ کشورمان است دفاع می کنند.
نکته مهم در این ارتباط آن است که اگر چه قضاوت درست و بدون تعلق فکری در ارتباط با درستی و یا نادرستی این عمل بسیار دشوار است چرا که از یک سو خدمت رسانی به کشاورزان و مردم منطقه ضروری و از سوی دیگر حمایت و حفاظت از آثار باستانی کشور نیز لازم است. لذا تمامی اظهار نظر ها و قضاوت هایی که امروزه در مطبوعات و رسانه ها وجود دارد بیشتر از دریچه نگرانی هایی است که فرد مورد نظر در این ارتباط برخوردار است. کسانی که در این خصوص اظهار نظر کرده اند تمامی افراد از هر قشر و با هر درجه از اطلاعات و دلبستگی را شامل می گردند و همگی از دریچه دید خود آبگیری سد سیوند را تحلیل و نتایجی فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و ... گرفته اند.
اما وجه یا بعدی از این موضوع در ارتباط با جنبه حقوقی آن، کمتر مورد توجه بوده است. در اطلاعات و اخبار گزارش های متعددی دایر بر شکایت کانون مدافعان حقوق بشر و مشخصاً دو وکیل معروف کشورمان یعنی خانم شیرین عبادی و آقای محمد علی دادخواه علیه آقایان اسفندیار رحیم مشائی به عنوان معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی و پرویز فتاح وزیر نیرو در نزد دادسرای مرودشت وجود دارد.
در این نوشته به عنوان دانشجوی حقوق، بدون داشتن هیچ نوع گرایشی در پذیرش یا عدم پذیرش آبگیری سد بر آن هستم تا این موضوع را از نظر صرف حقوق تحلیل نمایم. در اینجا لازم به ذکر است که من هم همچون دیگر افرادی که در این خصوص اظهار نظر داشته اند، اگر نظری موافق هر کدام از این دسته ها ارایه کردم به معنی رد نظر دسته مقابل نیست که تلاش و اقدام هر دو دسته همانگونه که گفتم چون برای ایران انجام می گردد با ارزش است لیکن قواعد حقوقی و تحلیل موضوع مرا ناچار به نتیجه گیری به نفع یکی از این دسته ها می کند.
تنگه بلاغی و مجموعه باستانی آن به علاه پاسارگاد و مقبره کوروش از جمله مهمترین آثار باستانی کشور و خاستگاه تمدن ایرانی است. آثاری همچون موارد فوق در لسان حقوقی تحت عنوان میراث فرهنگی به رسمیت شناخته شده و تحت حکومت قواعد و مقرراتی (داخلی یا بین المللی) قرار گرفته است.
اموال و آثار فرهنگی در قانون ایران مورد تعریف قرار گرفته است. ماده اول "آئین نامه مربوط به ورود و صدور اموال فرهنگی"، مصوب 28 مهرماه 1354 هیات وزیران در تعیین مصادیق اموال فرهنگی اعلام می دارد که این اموال عبارتند از "اشیاء عتیقه ایرانی، اشیاء عتیقه خارجی، آثار فرهنگی و آثار هنری" و در بند 3 ماده چهارم این آئین نامه در راستای تعریف آثار فرهنگی مقرر می دارد که "آثار مربوط به تاریخ از جمله تاریخ علوم و فنون، تاریخ نظامی و اجتماعی و همچنین مربوط به زندگی رهبران، متفکران، دانشمندان، هنرمندان و رویدادهای مهم ملی و اجتماعی."