دسته بندی | صنایع دارویی و پزشکی |
بازدید ها | 9 |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 51 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 30 |
مقدمه
هدف از فراگیری هر علمی، به کار بستن و استفاده عملی از آن علم برای بهبود زندگی بشر می باشد. دامپزشک از یک سو با تشخیص، درمان و پیشگیری بیماریهای دامی به تولید پروتئین و فرآورده های غذایی با منشاء دامی کمک می کند و از سوی دیگر با تشخیص و درمان بموقع و در صورت لزوم معدوم کردن دام، از سرایت بیماریهای قابل انتقال از دام به انسان جلوگیری به عمل می آورد و اداره دامپزشکی در رأس همه این فعالیت ها قرار دارد و آنها را سازماندهی می نماید.
بخش اول: نظارت بر بهداشت عمومی
این بخش یکی از بخش های بسیار مهم و حیاتی در سیستم دامپزشکی می باشد که در ارتباط مستقیم با بهداشت و سلامت غذایی مردم می باشد که چه بسا اگر این بخش نمی بود مردم در جامعه با مشکلات زیادی از نظر سلامت مواد غذایی مواجه می بودند و هیچ گونه امنیت غذایی وجود نمی داشت به خصوص در مورد مواد غذایی خام دامی که بیشترین خطر را می توانند برای سلامتی جامعه در بر داشته باشند چون این مواد محلی مناسب و مغذی برای رشد ویروس و میکروب ها و کلاً عوامل بیماری زای خطرناک می باشند و قدرت فساد پذیری این مواد بالا می باشد.
×××واحدهای تحت پوشش این بخش :
این بخش از شبکة دامپزشکی مسئول نظارت بر مواد خام دامی است و مواد فرآوری شده از مواد دامی به این بخش مربوط نمی باشد و فقط مسئولیت مواد خام دامی فرآوری نشده مانند : گوشت قرمز، گوشت چرخ کرده ، ماهی، مرغ، تخم مرغ ، آلایش (دل، جگر، سنگدان و ...) ، کله و پاچه ، برعهده این بخش است، علاوه بر آن مراکزی که در ارتباط مستقیم با این نوع مواد می باشند و به طور کلی مراکزی که در زمینه تهیه و کشتار و نگهداری و یا فروش و یا طبخ این مواد و یا حمل و نقل این مواد دخیل هستند تحت پوشش و نظارت این بخش قرار دارند و در مورد هر مرکز بررسی های مخصوص به آن انجام می شود و در ضمن در زمینه قرنطینه بخشی یا استانی و نظارت بر خروج و ورود دام یا محصولات خام دامی که این بخش نظارت دقیق را برعهده دارد.
×× کشتارگاهها :
اولین مکانی که در پوروسه تهیه مواد خام دامی دخیل است کشتارگاه ها می باشد که باید نظارت دقیقی بروی آن از لحاظ بهداشت فردی کارگران و کارکنان و بهداشت محیط کشتارگاه و وسایل کار باید انجام شود و علاوه بر آن نظارت بر نحوه کشتار یا تخلیه امعاء و احشاء و ... و همچنین بررسی بهداشت گوشت از لحاظ بیماریهای احتمالی برعهده ی این بخش است این بخش یعنی کشتارگاه ازاین لحاظ دارای اهمیت است که نحوه تولید این مواد از نظر بهداشتی در نگهداری و ماندگاری آن در آینده بسیار مؤثر است.
×× قطعه بندی ها :
دومین مکانی که بعد از کشتارگاه، محصولات در ارتباط است، قطعه بندی ها می باشند که در آن لاشه های دامی و طیور بنا به درخواست بازار و مشتری ها به اشکال مختلف قطعه بندی می شود و بسته بندی و یا کارهای دیگر مانند افزودن ادویه و غیره روی گوشت انجام می شود و به بازار ارسال شده و یا وارد سردخانه می شود.
در قطعه بندی اولین نکته که باید مورد بررسی قرار گیرد ماشین های حمل گوشت است که باید ابتدا مجوز آنها بررسی گردد تا مدت آن تمام نشده باشد و دومین نکته مجوز گوشت می باشد که باید بررسی شود، سومین مورد، نحوه قرار داشتن لاشه در یخچال ماشین است که در صورت وجود مشکل باید برخورد شود و چهارمین نکته رعایت اصول بهداشتی در هنگام تخلیه لاشه ها می باشد که نباید با سطح زمین یا کف ماشین برخورد کنند و نکته بعدی، دور ریختن نقاط زائد لاشه یا مناطقی که دارای کیست داخل ماهیچه ای و یا سایر بیماری ها هستند که در کشتارگاه قابل تشخیص نبوده اند، که باید دامپزشک قطعه بندی باید این موارد را بررسی و در صورت لزوم آن قسمت حذف گردد و نکته مهم دیگر رعایت بهداشت محیط کار است که باید از همه لحاظ پاکیزه باشد و تمام کف و دیوارها قابل شستشو باشند و در هنگام بسته بندی باید بهداشت رعیات گردد و مدیر تولید بر آن نظارت داشته باشد مهمترین نکته را که باید توسط بخش نظارت دامپزشکی بررسی شود نحوه نگهداری مواد خام دامی می باشد یعنی منجمد کردن این مواد باید ابتدا این مواد در محلی بنام پیش انجماد قرار گیرند که دمای آن (4-) درجه می باشد و بعد آنها را در تونل انجماد که دمای آن (34-) تا (40-) درجه می باشد و در این محل مواد خام ماهی در بسته های مخصوص که معمولاً فلزی بوده قرار گرفته و در آن محل نگهداری می شوند که مدت زمان نگهداری آنها حداکثر 7 تا 9 ماه می تواند باشد که بسته به نحوه آماده سازی آن تا زمان انجماد، که هرچه بهتر باشد مدت ماندگاری نیز بیشتر خواهد شد.
دمای این محل ها یعنی تونل انجماد و سردخانه باید توسط بخش نظارت، کنترل شود که این کار را می توان با قرار دادن مواد غذایی خام دامی در این محل ها و پولم کردن این محل ها به مدت 18 ساعت انجام داد که باید بعد از این مدت دمای قسمت های داخلی ماده غذایی باید توسط ترمومتر اندازه گیری شود که این دما باید بعد از این مدت باید (25- تا 27-) درجه سانتیگراد باشد در غیر این صورت باید اقدامات لازم برای بهبودی شرایط این گونه محل ها به عمل آید.
نکته دیگر قرار داشتن این گونه مواد در بسته بندی های پلاستیکی یا سلفونی و درب بسته بودن آنها و داشتن لیبل یا برچسب شرکت بروی بسته ها و درج شدن تاریخ تولید و انقضا بروی آنها که بسیار مهم می باشد ( در غیر این صورت غیر قابل فروش خواهد بود).
×× سردخانه :
این اماکن محل نگهداری مواد مختلف غذایی هستند و یکی از این مواد، محصولات خام دامی می باشد که باید در شرایط خاص نگهداری شود، یکی دیگر از این مواد غذایی ماهی می باشد که از مراکز مختلف صید در کشور تهیه می شوند و برای ارائه به بازار مصرف استفاده می شوند که این مواد نیز باید در شرایط خاص نگهداری گردند، در مورد ماهی وجود لیبل شرکت صید کننده و تاریخ تولید آن بروی لیبل می باشد تا مشخص گردد این ماهی از کجا صید شده و در چه شرایط نگهداری شده تا به این محل رسیده است و قابل پیگیری باشد و در صورت عدم وجود لیبل بروی آن نمی توان اجازه مصرف را به آن محصول داد، نکته بعد، بررسی ماهی از نظر بو و فساد ماهی است تا از عدم دیفراست شدن آن اطمینان حاصل گردد، نکته دیگر دمای نگهداری ماهی است که باید حداقل (18- تا 40-) درجه باشد در این دما می توان ماهی را به مدت 7 تا 8 ماه حداکثر نگهداری شود.
یکی از وظایف سردخانه ها در تماس بودن با دامپزشکی است و گزارش نمودن محموله های مشکوک و غیره به شبکه دامپزشکی می باشد تا کارشناسان آن محموله را بررسی نموده و اجازه خروج یا عدم خروج و یا معدوم کردن آن را صادر نمایند و در این مدت سردخانه موظف است که اجازه خروج را از سردخانه به صاحب محموله ندهد تا زمانی که وضعیت آن مشخص گردد، در مورد سایر محصولات خام دامی (گوشت و مرغ) نیز باید دما حداقل بین 34- تا 40- درجه باشد.
و شرایط نگهداری آن نیز به این صورت است که آنها را باید در ظروف فلزی یا ظرفی دیگر قرار داد و آنها را در باکسهای مجزا چیده و در سردخانه قرار داد.
فایل ورد 30 ص
دسته بندی | روانشناسی و علوم تربیتی |
بازدید ها | 8 |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 1177 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 46 |
مقدمه :
روش شناخت موسیقی اقوام و ملل مختلف که از دو کلمه اتنو یونانی به معنای گروه موزیکولوژی به معنای موسیقی شناسی تشکیل شده . این علم ، موسیقی همه فرهنگها را در مراحل بدوی و پیشرفته بررسی می کند . اتنوموزیکولوژی موسیقی شناسی تطبیقی وبررسی موسیقی سنتی و سازهای موسیقی کلیه فرهنگها از ابتدایی ترین تا پیشرفته ترین آنها را معرفی نموده اند ودر واقع قلمرو آن در محدوده شناخت موسیقی فرهنگهای بدوی و محلی است تا دیگر موسیقی ها واز مباحث سیستماتیک عملکردی این علم می توان به موارد زیر اشاره کرد .پیدایش یا بررسی مراحل تکامل موسیقی ، رابطه موسیقی های محلی در سطوح مختلف فرهنگی ، سیستمهای تنال موسیقی اساطیر ، سازها وسیستمهای آنها و مفاهیم رایج در اتنوموزیکو که عبارتند از مدل ملودی ، رئالیزاسیون ( چگونگی ظاهر مدل ) بخشهای مشابه مدل اصلی .ملودی تیپ ، کمپوزیسون ، بدیهه سرایی یا ( امپروویزاسیون) ، مدولاسیون ، پولیفونی ( چند صوتی ) فرم ، پریود ، جمله ، فیگور ، مد سیستم تنال و شروع و خاتمه صدا .
علم موسیقی از قدیم الایام برپایه های ریاضی استوار بوده است وفلاسفه آن را از شعب ریاضی دانسته متون قدیمی موسیقی را در مبحث ریاضی مطرح نموده اند . ابن سینا در کتاب شفا موسیقی را در فصل ریاضیات مطرح نموده است . امروزه وسعت زیر و بمی اصوات و قوانین موضوعات متفاوت آن موجب شده است که موسیقی نیز همانند سایر علوم تقسیماتی پیدا می کند . این تقسیم بندیها براساس اصول فیزیکی و فرکانسهای اصوات است وموسیقی گاهی براساس کیفیت اجماعی آن مانند تاریخی ،ادواری ، فرهنگها و ملل تقسیم شده است وبعضاً موسیقی را ازلحاظ ادواری به دوره قدیم و قرون وسطی ،کلاسیک ، جدید ، معاصر و مدرن و یا قبل و بعد از اسلام تقسیم میکنند و همین طور از حیث اجرایی به موسیقی تک صوتی ،چند صوتی ،اوازی ، نظامی ، مجلسی ، ارکستر ، سویت ،سونات اپرت ، اپرا ، بالت ، رکویم ، مسن و انواع موسیقی مذهبی کلاسیک ، یکنواخت ، سنتی ، رومانتیک ، محلی ، ضربی ، روحانی ونیایشی و انواع بسیار متنوع آن تقسیم کرده اند
و هر کدام از انواع فوق نیز می تواند تقسیمات فرعی تری داشته باشد و در انتها در تشریح انواع موسیقی و شناخت هر یک از انواع آن از شخصیت وفرم بیرونی و درونی ( تأثیر گذاری داخل یو جنبه فیزیکی ) در زیر وبمی اصوات وفرکانسها وتعداد اصوات موجود در آن نیز بحث می شود و آخرین تقسیم براساس نظرگاه آهنگساز خواستگاه تم یاموضوع و غیره می باشد .
انواع خاص موسیقی ،انواع خاص سازها و ادوات موسیقی ودرکنار آنها انواع سازهایی از قبیل چنگ ، آلات موسیقی ضربی ، نی و حتی سیتار در نزد سایر ملل شرقی مانند فنیقی ها ، یهودیان ، سوریها وجود داشته به خصوص انواع موسیقی آوازی ، تکنوازی های دروه گردان و ارکسترهای کوچک چه در جشنها و اعیاد و چه در مراسم خاص مذهبی و با استفاده از سازهای ضربی و سنجی ،انواعی از موسیقی موجود بوده است که تنها اشکال بسیار ساده ای از سازهای موجود را می توان در آثار منقوش به جای مانده از آن دورانها مشاهده نمود .
فایل ورد 46 ص
دسته بندی | معارف اسلامی |
بازدید ها | 6 |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 34 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 14 |
دو نیرویی که فکر یونانی را به شرق کشاند مسئله انتقال فلسفه و علم یونانی به جهان اسلامی عرصهی بسیار گسترده و عظیمی را در بر میگیرد: آخرین سدههای عالَم هلنیستی، امپراطوری ساسانی و کلیسای مسیحی ویژه آن، و دورهی اسلامی. برای فهم مسئلهی انتقال، نمیتوانیم از مراجعه به این دو فرهنگ نخستین که ستون فقرات و جولانگاه این ظهور و توسعهی تاریخی را تشکیل میدهند اجتناب کنیم. ما با نیروهای بنیادینی سروکار خواهیم داشت که دگرگونیها و تحوّلات را در هر دوره به بار آورده و راه را برای انتقال عملی گشودهاند.
موضوع انتقال به شمار کثیری از حوزههای مختلف علمی و دانشگاهی مربوط است: فلسفه، تاریخ فلسفه، تاریخ علم، ادبیات باستانی (یونانی)، تاریخ کلیسای مسیحی، هم غربی و هم شرقی، مطالعات ایرانی و سریانی و عربی - و این فهرست میتواند ادامه یابد. فرهنگ سنّتی که ما یونانی مآبیِ متأخر مینامیم ترکیبی از عناصر بسیار، به ویژه عناصر متناقض، بود و برای آنکه انتقال آن را بفهمیم در آغاز باید آن را بشناسیم. درک و فهم چنین دورهی پیچیدهای مستلزم همکاری و تشریک مساعی انواع و اصناف متخصّصان نظیر دانشمندان ادبیات باستان (یونانی)، دانشمندان ادبیات عربی، مورّخان کلیسایی و محقّقان و پژوهشگران آیین گنوستیک (مذهب غنوصی یا عرفانگرایی) و جز اینهاست. این امر تکلیفی است که تنها از طریق کار مشترک میتوان به عهده گرفت.
فضلا و محقّقان از حوزههای مختلف به هر یک از دیگر پژوهشهای علمی بذل توجه کردهاند. مقالهی ام.تاردیو (M. Tardieu) (1986) ، مورّخ آیین گنوستیک، توسط آی.هادُت (I. Hadot) (303-275:1990) ، دانشمند ادبیات باستانی، به تفصیل ادامه یافت. پس از یک قرن و نیم تحقیق و مطالعه و بررسی در قلمروهای گوناگون، بسیاری از موضوعات مبهم به علّت کمیابی منابع هنوز در تاریکی است؛ مثلاً ما هنوز دربارهی اینکه آخرین فلاسفهی نوافلاطونی آتنی، که بعد از فرمانِ 529 میلادی ژوستینین (Justinian) (که به سبب آن آکادمی آتن بسته و دارایی آن توقیف و مصادره شد)، در کجاها میزیستند اختلاف نظر داریم. تصور اینکه فلاسفه در چنان وضع و حالی چگونه میتوانستند کار کنند، دشوار است.
فکر علمی و فلسفی یونانی به سوی شرق کشانده شد، و نظریهی انتقال آن از اسکندریه به بغداد که نویسندگان اسلامیِ سدههای میانه بدان معتقد بودند کاملاً موجّه است. اما نظریهی آنان را به طور کلّی میتوان پذیرفت و نه در جزئیات، زیرا شمار بسیاری از اظهارات آنان مبتنی بر مسموعاتی بود که به شکل نقل و روایت شفاهی از نسطوریان و یعقوبیان به ایشان منتقل شده بود. خبر و روایت شفاهی معمولاً دارای نظم و ترتیب تاریخی نیست و همین امر که آگاهیها به روشی غیر از نظم و ترتیب تاریخی مبادله شده است دالّ بر وجود سنّتی شفاهی است که ای.جی.برون (E.G.Browne) (14:1921) به آن به عنوان « سنّتی زنده » اشاره میکند. به نظر من حرکت فکر یونانی به سوی شرق مبتنی بر دو نیروی اساسی است: مسیحی شدن امپراطوری روم ، و جهانیشدن امپراطوری ساسانی .
مسیحیشدن امپراطوری روم
پرسشی که میتوان مطرح کرد این است: منظور ما از مسیحیشدن امپراطوری روم چیست؟ عالَم یونانی مآب باگام و آهنگی بسیار آهسته مسیحی شده بود، و این رویداد بیش از دویست سال طول کشید. امپراطور کنستانتین در 313 رسماً آزادی در مذهب را به دین مسیحی عطا کرد و در 325 نخستین شورای عمومی را در شهر نیقیه (1) فرا خواند. این امر به منظور فراهم ساختنِ انضباط در عقیده و آموزهی مسیحیِ مورد نزاع و گفتگو بود؛ آن در واقع نخستین کوشش برای شرعی کردن و مقدّس شمردن کلیسای مسیحی بود، و بسیاری شوراهای دیگر برای یکی ساختنِ و آموزهی یکسان و متحدالشکل از آن پیروی کردند. فشار و مضیقه همیشه از سوی دولت وارد میشد. به هر حال، مسیحیّت تا ربع آخرِ قرن چهارم یعنی تا پیش از فرمان امپراتورگراتیان ، به عنوان یک دین دولتی اعلام نشده بود. انتقال فرهنگ شرک (اعتقاد به ارباب انواع و تعدّد خدایان) به فرهنگ مسیحی در قرن ششم ادامه داشت و با فرمان ژوستی نین در 529 کمابیش پایان پذیرفت.
این دگرگونی، هر چند تدریجی، تغییری کیفی بود، تحوّلی که میخواهم آن را «تحوّل معرفتی» به معنای تغییری که در شعور و آگاهی عمومی رخ مینماید بنامم، و در قلب جهانبینی غربی راه یافت. این دگرگونیِ بنیادی تفسیر طولی و تاریخیِ زمان را پدید آورد و جانشین نظریهی دورهای که در مدت دوران یونانی مستولی و حکمفرما بود گردید. و نمیتوانم این مطلب را در اینجا کاملاً شرح و توضیح دهم لیکن میتوانم خاطرنشان کنم که فیلوپونوس در طبیعیات یا علم فیزیک خود (456، 17 به بعد) نظریهی دورهای را ردّ میکند و نظریهی طولیِ زمان را میپذیرد. این دگرگونی را مورّخان افکار، که بر «تحوّل معرفتی» که در قرن هفدهم با ظهور علم جدید رخ نموده است تأکید میورزند، دست کم گرفته و ناچیز شمردهاند. آنچه عملاً در دگرگونی از عالَم یونانی به عالَم مسیحی رخ داده بود این بود که همهی تفسیرهای مشکوک الاصل از متون، ممنوع تحریمشده بودند، و این نهی و تحریم محدود به کتابهای مقدّس نبود؛ همچنین به متون گنوستیک (عرفانگرایی) نیز گسترش یافت؛ و شارحان نوافلاطونیِ محاورات افلاطون از این منع و تحریم گریزی نداشتند. این در واقع تحریمی دربارهی رموز و اساطیر به جای قبول عقاید رسمی بود. این وضع و حال امور، سرانجام به جدایی بین تخیّل خلاّق و فکر عقلانیای که توسط نوافلاطونیان بسط یافته بود منجر شد، که منظور من از تحوّل معرفتی همین است. امپراطورانی که آرزوی برقراری قانون و نظم داشتند چه کاری غیر از حمله به بینظمی میتوانستند بکنند؟ بینظمی، که ظهور مسیحیت پدید آمده بود، برای اقتدار دولت پذیرفتنی نبود.
فایل ورد 14 ص
دسته بندی | معارف اسلامی |
بازدید ها | 8 |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 36 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 17 |
بیست سال پس از رحلت پیامبر اسلام، اعراب در نبرد قادسیه، سپاهیان یزدگرد سوم آخرین پادشاه امپراتوری ساسانی را شکست دادند. این یکی از اساسی ترین لحظات تاریخ خاورمیانه و جهان بود.
سربازان مسلمان عرب، ظرف یک بعدازظهر، قلب سرزمین ایران را فتح کردند. امپراتوری باستانی ساسانی و نظام روحانیت زرتشتی آن فروپاشید و اسلام برای همیشه جایگزین دین زرتشت به عنوان دین رسمی ایران شد.
پژواک برخورد ایران با اسلام در طول قرن ها با طنین منحصر به فردی شنیده شده است. تمدن های باستانی بیزانس، قبطی در سوریه، فلسطین و مصر زیر بیرق آئین اسلام و زبان عربی فرو رفت.
اما ایران با وجودی که مسلمان شد، عرب نشد. سرزمین باستانی ایرانی ها هویت منحصر به فرد فرهنگی و سیاسی خود را حتی پس از پیروزی اعراب و نابودی امپراتوری ساسانی حفظ کرد.
تأثیر فرهنگ ایرانی بر اسلام، یا تهذیب عجم یکی از ادبی ترین، زیبایی شناس ترین و پیشتازترین جوامع را در تمدن اسلامی خلق کرد. «فارسی» زبان ِ دربار امپراتوری مغول در هند بود و هنوز سرود ملی پاکستان به فارسی سَره است. ادب و زبان فارسی تا پیش از نادرشاه بر فرهنگ مناطق شهری افغانستان مسلط بود. مناطق شیعه نشین جهان عرب- جنوب لبنان، بصره و نجف و خلیج فارس- با فرهنگ، دین و تاریخ ایران پیوند می خورند. تهذیب عجم، اسلام را به آسیای مرکزی، هند و آذربایجان برد.
در پایان هزاره اول هجری، سه ابر قدرت جهان اسلام «ترکیه عثمانی»، «ایران صفوی» و «هند مغولی» بودند. این سه امپراتوری با فرهنگ ایرانی عجین بودند. «عربی» زبان ِ دین و قانون در هر سه دربار بود، اما «فارسی» زبان شعر، ادبیات، دیپلماسی و زیبایی شناسی بود. پس چرا زبان فارسی از پیروزی اعراب جان سالم به در برد، در حالی که زبان های آرامی یا قبطی نتوانستند؟ «فارسی میانه» به شکلی تکامل یافت که شبیه تاریخچه زبان انگلیسی پس از پیروزی نورمن هاست یعنی زمانی که این زبان واژگان فراوانی را از فرانسوی قرض گرفت اما جوهره بنیادی خود را حفظ کرد. ایران ساسانی برخلاف مصر یا سوریه، نقطه کانونی یک امپراتوری قدرتمند بود، نه استانی در امپراتوری رومی بیرانس. در واقع شاهان ساسانی- اردشیر، بهرام و شاپور- نسل ها با امپراتوری روم جنگیده بودند و آن را شکست داده بودند. از این رو برای فرهنگ ایرانی سخت نبود که از پیروزی اعراب جان سالم به در برد. هرچه باشد، مصر، عراق و سوریه از آن شعر حماسی ملی برخوردار نبودند که میراث حافظ ، سعدی و فردوسی را تعریف می کند. افتخار ایران به گذشته باستانی تا به امروز دست نخورده مانده است. من دوستان ایرانی با نام اردشیر، مهرداد و خسرو دارم، اما دوستان عرب با اسم حمورابی، آمِن هوتپ، رامسس، سناردیپ، یا بطلمیوس ندارم.
در عرصه سیاست عرب، امپراتوری عباسی محسوس ترین ترکیب سنت با امپراتوری ایران باستان بود. ابومسلم که به اسلام گرویده بود، رهبری جنگاوران خراسانی را بر عهده داشت که مروان دوم آخرین خلیفه اموی را برانداختند و اشرافیت عرب سوریه را در خلافت دمشق نابود کردند.
ابوجعفر منصور دومین خلیفه عباسی، بغداد را بر جایگاه قلعه باستانی ایرانی تیسفون (طاق کسری)، بر کناره رود دجله بنا نهاد. حکومت امپراتوری دیوان سالاری وی در سیطره نخبگان ایرانی بود که امور کشوری و لشگری امپراتوری عباسی را تا قرن ها اداره کردند. قدرتمندترین وزیر هارون الرشید جعفر برمکی ایرانی بود. مأمون علیه امین در خراسان شورید و امام هشتم شیعه را به جانشینی خود منصوب کرد تا ایرانیان را آرام کند. هزار و یک شب را یک ایرانی نوشت و زمانی که خلافت بغداد را تهاجم مغول از هم پاشید، برای نخستین بار از زمان فتح ایران به دست اعراب، شاهزادگان کوچک سلسله های ایرانی را از هرات تا آذربایجان تأسیس کردند. از شبکه های ارتباطی باستانی کورش (که منصور خلیفه آن را با نام «برید» برای اداره پست و اطلاعات خود اقتباس کرد) تا شطرنج، تأثیر فرهنگ ایرانی بر جوامع اسلامی همواره دگرگونی آفرین بوده است، نه سطحی. حتی الهیات اروپای مسیحی ریشه در ایران باستان دارد. اهریمن خدای شر و تاریکی در زرتشتی نمونه اولیه شیطان و مفیستوفلس است.
فایل ورد 17 ص
دسته بندی | معارف اسلامی |
بازدید ها | 7 |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 37 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 18 |
چکیده
با نگاهى به تإثیرات گسترده و همه جانبه علوم اسلامى در شاخه هاى متعدد و متنوع علمى در اروپا, این حقیقت روشن مى گردد که تعصب و لجاجت بعضى از ار و پائیان در کتمان حقایق تاریخ و نادیده گرفتن تسلط و چیرگى علم و تمدن و فرهنگ اسلامى بر اروپا و تجدید حیات علمى اروپا را دنباله اى از تمدن یونان دانستن ریشه اخلاق اروپایى دارد. ریشه یابى تمدن کنونى غرب (رنسانس) توسط بیکن, هگل, اسکاروایلد و نیچه و اخیرا ماکس وبر در تمدن یونان قدیم, انکار پایه هاى واقعى تإثیرات گسترده تمدن اسلام در رشد و شکوفایى علم و اندیشه غرب است. چگونه مى توان حق تمدن اسلام را نادیده گرفت, در حالى که معدود کتب یونان قدیم هم با تمدن اسلام حفظ گردید و به اروپا برگردانده شد. در این نوشته سعی شده است به گونه ای مختصر و مفید تاثیر تمدن اسلامی در تمدن غربی از زوایای مختلفی مثل جنگهای نظامی، تعامل مسلمانان با اروپاییان، ترجمه کتب، و پیشرفتهای علمی مسلمانان در اندلس و سیسیل و ... مورد بررسی قرار گیرد.
مقدمه
مطالعه اجمالی در تاریخ نشان می دهد که تمدن اسلامی در سه دوره به اوج شکوفایی خود رسیده است:
الف) دوره اول چند قرن اول اسلام است که قرون چهارم و پنجم اوج آن است. این تمدن در این دوره بزرگانی مثل ابن سینا، ابوریحان بیرونی، فارابی، غزالی، خواجه نظامالدین طوسی و بسیاری از متفکرین را تحویل تمدن بشری داده است ولی بعدا در عصر مغول افول کرده است ولی دوباره سر برآورده است.
ب) دوره دوم طی قرون نهم و دهم در عصر صفویه در ایران و در همان ایام در دولت عثمانی در سرزمین عثمانی و در دولت گورکانیان در هند دوباره این تمدن سر بر آورده است و سه امپراطوری بزرگ و سه نظام سیاسی بسیار بزرگ و قدرتمند را به عرصه بشری داده است ولی دوباره با ورود استعمار غربی دوباره این تمدن افول کرد.
ج) سومین دوره اوج گرفتن تمدن اسلامی انقلاب اسلامی است که از دوره مشروطه آغاز شده است.
به دلیل اینکه مقاله حاضر به بررسی تمدن اسلامی و تاثیر آن در تمدن غرب پرداخته است لذا فقط به بررسی سیر تاریخی این تمدن در دوره اول پرداخته است.
مفاهیم تمدن
هم در زبان شرقى و هم در زبان لاتین, انتساب به شهر و شهر نشین را ملاک تمدن گرفته اند.
تمدن در اصطلاح, « شامل مجموعه پیچیده اى از پدیده هاى اجتماعى قابل انتقال حاوی جهات مذهبى, اخلاقى, زیبایى شناختى, فنى و یا علمى و مشترک در همه اعضاى یک جامعه وسیع و یا چندین جامعه مرتبط با یکدیگراست.»
فایل ورد 18 ص
دسته بندی | برق |
بازدید ها | 10 |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 2788 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 20 |
فهرست مطالب
شرح کارآموزی .......................................................................................... 4
بتن ریزی پایهها ................................................................................................... 5
یراق آلات موجود در طرح بندی فشار ضعیف (کابل)................................................................................................................8
یراق آلات موجود در طرحبندی فشار ضعیف ( سیم)................................................................................. 8
یراق آلات موجود در طرحبندی فشار متوسط ............................................................................................. 8
کابلهای خودنگهدار ............................................................................................................... 9
نصب ترانس ........................................................................................................................... 10
برقدار کردن شبکه .............................................................................. 10
لوازم وتجهیزات مورد استفاده در شبکه20کیلوولت ............................................................................... 10
خط گرم ....................................................................................................17
شرح کارآموزی:
برای احداث ویا جابه جایی خط 20 کیلو ولت بعد از انجام طراحی توسط طراح برق منطقه ای و تایید ان توسط طراح ارشد،طرح تایید شده به پیمانکاران شرکت برق تحویل داده می شود.سپس پیمانکاران با ناظر شرکت برق برای انجام پیک تاژ(مشخص کردن جای تیر از روی طرح و استعلامات لازم از شرکت های مخابرات و گاز و...)به محل انجام پروژه می روند.بعداز پیک تاژ محل انجام کار، محلهای نصب پایهها و ترانسها را با رنگ زدن و علامتگذاری محل نصب پایههای 12 یا 15متری (پایههای فشار متوسط) و 9 متری (پایههای فشار ضعیف) و ترانسها مشخص می کنند. بعد از مشخص کردن محلهای نصب پایهها و ترانس اقدام به حفر گودالی با توجه به دستور داده شده توسط طراح که معمولا به عمق 1.5 و به عرض و طول 80 می باشد،انجام می دهند.بعد از حفر گودال در محلهای مشخص شده به اندازه کافی سنگ های ریز و درشت می ریزند. بعد از این مرحله نوبت به جاگذاری تیرها در گودال های کنده شده می رسد که توسط جرثقیل انجام می پذیرد.سپس شروع به ریختن سنگهای ریز در چاله می کنیم تا قدری تیر ثابت شود سپس از 4 طرف تیر را تراز می کنیم سپس با مابقی تیرهای در مسیر این کار را انجام داده بعد از این کار شروع به ریختن مابقی سنگها کرده تا تیر در جای خود ثابت شود.
بتنریزی تیرها:
بتنریزی با دستگاه میکسر با عیار 250 (یعنی در هر مترمکعب 5 کیسه سیمان که به ازای هر کیسه، 50 عیار) انجام می گیرد البته در این مورد هم بعد از نظر طراح و مشخص کردن عیار سیمان انجام می پذیرد. نسبت شن به ماسه 1 به 2 بود. ماسه از نوع شسته و شن می باشد. که به دلیل شرایط آب و هوایی و گرمای گنبد کاووس در اکثر موارد در اول صبح انجام میپذیرد.البته با توجه به زمین پروژه استانداردهای مختلفی برای سیمان اعمال می شود.اما حدودا برای تیرهای فشار ضعیف حدود 500 تا 600 کیلوگرم و برای تیرهای فشار متوسط حدود یک تن سیمان مورد استفاده قرار می گیرد.نکته مهم دیگر در بتن ریزی این است که از حد فندانسیون خیابان میزان بتن نباید بیشتر شود .
فایل ورد 20 ص
دسته بندی | مدیریت |
بازدید ها | 11 |
فرمت فایل | ppt |
حجم فایل | 83 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 24 |
مقدمه
دسته بندی | مکانیک |
بازدید ها | 12 |
فرمت فایل | ppt |
حجم فایل | 905 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 24 |
مقدمه
کنترل صدا وراحتی رانندگی خودرو برای سالها مورد علاقه کارشناسان بوده است وتعداد زیادی از مطالعات در کاهش ارتعاش عمدتا در محدوده فرکانس 100 - 20هرتز انجام شده است.
درمیان انواع ارتعاشات خودرو ، ارتعاش گروه های تعلیق مانند سیستم فرمان و مکانیزم تعلیق به دو نوع کلی تقسیم بندی می شودارتعاش جسم صلب جرم و فنر وجرم بدون فنروارتعاش
سفتی قسمتهایی که از این سیستم بجای یک مدل ارتعاشی تشکیل شده است
ارتعاش جسم صلب جرم فنر و جرم بدون فنر به طور زیاد به ارتعاش در محدوده فرکانس نسبتا پایین مربوط است ارتعاش سفتی بوسیله جرم و سفتی ونیروهای میراکننده که قسمت های تشکیل دهنده آن هستند تعیین می شود
بنابراین ارتعاشات سفتی به مشخصه های صدا و ارتعاش با محدوده فرکانس بالا مربوط می شود مانند
نویز های درونی اتومبیل ,صدای چرخدنده و صدای ترمز .
منابع ارتعاشی که روی ماشین اثر می کنند از نیروی تایر است که به علت بالا و پایین بودن سطح جاده است
.و همچنین اثر نیرو روی بدنه ماشین به علت تغییر گشتاور موتور ایجاد می شود
مخصوصا ضربه تایر بوسیله دست انداز یا گوه باعث ایجاد عامل ارتعاشی اصلی در محدوده فرکانس 100-20هرتز می شود این ار تعاش با harshnessوارد می شود بصورت نویز یا احساس ناخوشایند ظاهر می شود زیرا ارتعاش سطح جاده از طریق تایر منتقل می شود. و تنظیم مدل تعلیق و آنالیز سیستم تعلیق تایر در محوده فرکانس مربوطه لازم می شود در این مطالعه به عنوان اولین مرحله .نیرو بوسیله بالا و پایین بودن سطح جاده(دست انداز) بررسی می شودتحلیل ویژگیهای ارتعاشی تایر که ازروی گوه عبور می کند انجام می شود تایر باتوجه به فاکتور طرا حی یک سیستم هفت درجه آزادی مد لسازی می شود و تغییرات انرژی ارتعاشی به علت تغییر فاکتور طراحی مورد بررسی قرار می گیرد با استفاده از این مدل تاثیر فاکتور طراحی تایر در نتیجه انرژی ارتعاشی ارزیابی می شود
تایرها چهار نقش مهم را به عنوان یک جز خودرو بازی می کنند این نقشها
1- کاهش ضربه ناشی از نیروهای وارده از طرف جاده
2-تحمل کردن وزن خودرو
3-امکان ا یجاد حرکت در جهت دلخواه
4-انتقال نیروی رانش و ترمزبه جاده
به منظور انجام دادن وظایف اصلی تایر از مواد زیادی مانند لاستیک ,پلی استر و سیم فولادی ساخته می شود.
و..............
فایل پاورپوینت 24 اسلاید
دسته بندی | کامپیوتر و IT |
بازدید ها | 9 |
فرمت فایل | ppt |
حجم فایل | 2389 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 28 |
فهرست مطالب
مقدمه
مشکلات کاربران در استفاده ازوب
Web Mining
مراحل وب کاوی
وب کاوی و زمینه های تحقیقاتی مرتبط
وب کاوی و داده کاوی
تفاوت وب کاوی و داده کاوی
وب کاوی و یادگیری ماشین
انواع وب کاوی
چالش های وب کاوی
انواع الگوریتم های وب کاوی
درخت تصمیم
شبکه عصبی
HITS
Page Rank
کاربردهای وب کاوی
Googleو وب و کاوی
Ebay و وب و کاوی
نتیجه گیری
فهرست منابع
مقدمه
برای این منظور با توجه به خواسته ها و تمایلات کاربران متفاوت، نحوه ارائه اطلاعات به آنها باید سفارشی گردد.
تکنیک های وب کاوی قادر به حل این مشکلات می باشند.
و..............
فایل پاورپوینت 28 اسلاید
دسته بندی | کامپیوتر و IT |
بازدید ها | 9 |
فرمت فایل | ppt |
حجم فایل | 649 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 23 |
فهرست
حافظه
انواع حافظه
RAM
ROM
دیسکهای مغناطیسی
FLOPPY DISC
HARD DISC
دیسکهای نوری
CD
DVD
BLU-RAY DISC
حافظه های فلش
منابع
حافظه چیست