دسته بندی | اقتصاد |
بازدید ها | 6 |
فرمت فایل | ppt |
حجم فایل | 3321 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 64 |
دانلود پاورپوینت با موضوع بررسی چالش های تولید ملی، در قالب ppt و در 64 اسلاید، قابل ویرایش، شامل:
گفتار اول: بررسی رابطه بین مصرف، سرمایهگذاری و اندازه دولت در اقتصاد ایران
تولید کشور چگونه به مصرف می رسد؟
رابطه بین تولید، مصرف و سرمایهگذاری
نسبت هزینههای سرمایهگذاری به تولید ناخالص داخلی و رشد اقتصادی
تغییرات تولید ناخالص داخلی ایران طی سالهای اخیر
تغییرات تولید ناخالص داخلی چین طی سالهای اخیر
تغییرات تولید ناخالص داخلی مالزی طی سالهای اخیر
تغییرات تولید ناخالص داخلی ترکیه طی سالهای اخیر
گفتار دوم: جایگاه بهرهوری در اقتصاد ایران
تعریف بهرهوری کل عوامل تولید (TFP)
سهم بهرهوری در رشد اقتصادی سایر کشورها
نقش سرمایهگذاری فیزیکی، سرمایه انسانی بهرهوری کل عوامل تولید در GDP نیجریه
نقش نهادها و دولت
گفتار سوم: نقش نظام مالی در توسعه اقتصادی
روش های معمول بنگاههای اقتصادی برای تامین منابع مالی مورد نیاز برای سرمایهگذاریها
چالشهای تامین مالی از طریق منابع داخلی بنگاه
مقایسه تامین مالی بنگاهها از طریق نظام بانکی و سایر روشها
وضعیت ایران در ارتباط با روشهای مختلف تأمین مالی
عوامل تأثیرتأثیرگذار بر ظرفیت تأمین مالی توسط بانکها
ادامه عوامل تأثیرگذار بر ظرفیت تأمین مالی توسط بانکها
رابطه اجرای طرح هدفمندی یارانهها و نیاز مالی کشور
بعد از اجرای طرح هدفمند، وضعیت تولید و سطح قیمت چه تغییری نموده است؟
برای برطرف کردن آثار سوء اجرای طرح هدفمندی یارانهها چه باید کرد؟
نقش سیاستهای پولی
سیاستهای پولی نوسانی در اقتصاد ایران
کاهش منابع مالی خارجی
اصلاح روش توزیع منابع بانکی
گفتار چهارم: فضای کسب و کار
عوامل سازنده فضای کسب و کار
شفافبودن مقررات و کارآمدی آن
شاخصهای مرتبط با ثبات سیاسی و اجتماعی و اقتصاد کلان
وضعیت ایران در هر یک از متغیرهای تشکیل دهنده رکن ثبات اقتصاد کلان
وضعیت ایران در هر یک از متغیرهای تشکیل دهنده رکن زیرساختها
تولید و مصرف انرژی
ظرفیت زیربناهای حمل و نقل
ظرفیت زیربناهای برق و مخابرات
ظرفیت زیربناهای فناوری اطلاعات
موجودی منابع آب و مصرف آن
گفتار پنجم: تحریمهای بینالمللی علیه ایران
دوره اول تحریمها
دوره دوم تحریمها
دوره سوم تحریمها
دوره چهارم تحریمها
دلایل عدم موفقیت آمریکا در تحریمهای قبلی
سیاستهای اقتصادی داخلی که میتواند موضوع تحریم را شدید کند
قسمتی از متن:
سیاستهای پولی نوسانی در اقتصاد ایران:
در همین چند سال گذشته، رشد نقدینگی متأسفانه به نزدیک 40 درصد رسید.
در همین دو سه سال اخیر، رشد نقدینگی متأسفانه به حدود 15 درصد رسیده است.
دلایل این افراط و تفریط در چیست؟
تغییرات در رشد نقدینگی سالیانه نبایستی زیاد باشد. هر قدر چشمانداز نقدینگی در بلندمدت با ثباتتر باشد، تأمین مالی بنگاهها از استحکام بیشتری برخوردار است.
تعیین نرخ رشد نقدینگی میبایستی بر اساس اصول علمی باشد.
معوقات بالا در سیستم بانکی نیز به توانایی سیستم بانکی لطمه زده است.
بخش قابل توجهی از بنگاهها به دلیل عدم امیدواری برای تمدید تسهیلات بانکی، بدهی معوقه سال خودرا تسویه نمیکنند.
برای بهبود عملکرد بانکها، بایستی طرح نجات بانکی برای غلبه بر مشکل معوقات بانکی به اجرا درآید.
توضیحات:
این فایل شامل پاورپوینتی با موضوع " بررسی چالش های تولید ملی" می باشد که در حجم 64 اسلاید، همراه با توضیحات کامل تهیه شده است که می تواند به عنوان ارائه کلاسی مورد استفاده قرار گیرد.
پاورپوینت تهیه شده بسیار کامل و قابل ویرایش بوده و در تهیه آن، کلیه اصول و علائم نگارشی و چیدمان جمله بندی رعایت شده و به راحتی و به دلخواه می توان قالب آن را تغییر داد.
دسته بندی | علوم اجتماعی |
بازدید ها | 6 |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 31 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 30 |
پیشرفت و توسعه در سایه توجه به فن آوری های علمی
اتحاد ملی مهمترین زمینه پیشرفت و توسعه علمی فناوری کشور است. اتحاد ملی باعث بسیج تمامی نیروها و امکانات برای دستیابی به اهداف می شود و تجربه حاکی از موفقیت چنین حرکت هایی است. اتحاد ملی همچنین ایجاد کننده اعتماد به مسئولان و ثبات سیاسی مورد نیاز برای پیشرفت است. یکی از دلایل اصلی شکست حرکت های پیشین در تاریخ معاصر برای دستیابی به رشد و توسعه ایجاد تفرقه های شدید در سطوح مختلف این حرکتها بوده است. تجربه ژاپن نیز به ما می آموزد که اتحادی که در دوره انقلاب میجی در ژاپن بین نیروهای مختلف تأثیر گذار در دهه 60 قرن 19 پدید آمد نقشی عمده در توسعه و پیشرفت این کشور داشته است. بدلیل اهمیت نقش اتحاد ملی در توسعه و پیشرفت است که امروزه دشمنان ملت ایران تلاش های بسیار گسترده و دامنه داری از قبیل کمک به عناصر وابسته و تبلیغات وسیع را برای شکستن یکپارچگی ملی ما به عمل می آورند و سیاست استعماری قدیمی تفرقه بینداز و حکومت کن را همچنان دنبال می کنند. آنها درصدد گرفتن اعتماد به نفس جوانان و بی اعتماد کردن آنها به مسئولان و کوچک جلوه دادن دستاوردهای بزرگ انقلاب اسلامی هستند.
دولت باید با بهره گیری از نهادهای مختلف جامعه پذیری سیاسی از جمله آموزش و پرورش, متون درسی و دستگاه های تبلیغاتی دستیابی به رشد و توسعه را به یک آرمان ملی دائمی تبدیل کند, به گونه ای که هر فرد, سازمان و گروهی در این رابطه احساس مسئولیت نماید.
در قسمت تأمین و تربیت نیروی انسانی ماهر نقش مهم مدارس و مراکز آموزشی و دانشگاه ها آشکار است. هدف رشد علمی باید از آموزش های دوره کودکی و دبستان آغاز شود و رقابت علمی در مدارس مورد تأکید قرار گیرد. همچنین باید زمینه های رقابت علمی جدی میان دانشگاه ها فراهم و رسانه های دانشگاهی کاربردی گردد و به ویژه ارتباط صنعت و دانشگاه ها تحکیم شود. به معنی دیگر, باید بودجه تحقیقات در کشور افزایش یابد و البته مراکزی در دانشگاه ها برای هدایت رساله های دانشگاهی به سمت تحقیقات کاربردی و مورد نیاز ایجاد گردد.
دسته بندی | حسابداری |
بازدید ها | 7 |
فرمت فایل | ppt |
حجم فایل | 1514 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 26 |
دانلود پاورپوینت با موضوع بررسی استراتژی پوشش ریسک با استفاده از قراردادهای آتی، در قالب ppt و در 26 اسلاید، قابل ویرایش، شامل:
تولد و رشد بازار مشتقات
تعریف بازار مشتقات
محصولات بازار مشتقات
انواع معاملات
تعریف قرارداد آتی
انواع دارایی های پایه در قراردادهای آتی
تفاوت پیمان های آتی و قراردادهای آتی
مدیریت ریسک
تاثیرات ریسک در بازار کالا بر فعالیت یک واحد اقتصادی
راهکارهای مواجهه با ریسک
پوشش ریسک راهکار مواجهه با ریسک
مفاهیم اساسی عملیاتی قراداد آتی در یک نگاه
فرایند عملیاتی معاملات آتی
چه کسانی به بازار آتی می آیند؟
یک پوشش دهندۀ ریسک در بازار چه می کند؟
سرمایه گذاری با استفاده از قراردادهای آتی
مثال
استفاده از قراردادهای آتی برای سرمایه گذاری
توضیحات:
این فایل شامل پاورپوینتی با موضوع " بررسی استراتژی پوشش ریسک با استفاده از قراردادهای آتی" می باشد که در حجم 26 اسلاید، همراه با توضیحات کامل تهیه شده است که می تواند به عنوان ارائه کلاسی مورد استفاده قرار گیرد.
پاورپوینت تهیه شده بسیار کامل و قابل ویرایش بوده و در تهیه آن، کلیه اصول و علائم نگارشی و چیدمان جمله بندی رعایت شده و به راحتی و به دلخواه می توان قالب آن را تغییر داد.
دسته بندی | روانشناسی و علوم تربیتی |
بازدید ها | 9 |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 21 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 16 |
ابتدا می توان این سوال را طرح کرد: آیا امکان پرورش خلاقیت وجود دارد؟ تورنس (Torranc) تحقیقی انجام داد که سوال مزبور فرضیه آن را تشکیل می داد. بر اساس این تحقیق، تورنس نتیجه گیری می کند که می توان دسته ای از اصول را به کودکان یاد داد که به آن ها اجازه می دهد تعداد بسیار زیادی عقیده، آن هم عقایدی خیلی بهتر نیست به زمانی که هیچ گونه تربیتی در این مورد ندیده باشند، از خود ابراز دارند.
بنابراین در این مورد که خلاقیت را می توان پرورش داد تردید وجود دارد. روان شناسان از مدت ها قبل این اعتقاد را که هر استعدادی را می توان با تمرین تربیت نمود و پرورش داد، پذیرفته اند.
را جزر وجود شرایطی را برای خلاقیت ضروری می داند. وی آن ها را تحت عنوان «شرایط درونی آفرینندگی» به شرح زیر بیان کرده است:
این مرحله را می توان به سه فرآیند به هم پیوسته تقسیم کرد:
الف: پذیرش فرد به عنوان ارزش نامشروط وقتی با فردی به گونه ای رفتار نماییم که نشان دهیم او در حقوق خود و در آشکار ساختن خویش ارزش دارد – صرف نظر از اینکه شرایط فعلی با رفتار او چگونه است- در حال پرورش آفرینندگی هستیم.
ب: فراهم آوردن فضایی که در آن ارزشیابی بیرونی وجود ندارد. هنگامی که داوری های ما در خودمان بر معیارهای بیرونی نباشد، ما داریم به پرورش آفرینندگی می پردازیم؛ جایی که فرد خویشتن خود بیندیشد، احساس کند و همان باشد. این امر ادراک های مفاهیم و معانی را که در بخشی از آفرینندگی به شمار می روند پرورش می دهد.
برخی دیگر از روش های پرورش خلاقیت عبارتند از: بازیابی های فکری، حل معما و جدول، سرگرمی ها و هنرهای زیبا، نویسندگی به عنوان یک تمرین خلاقیت، تمرین در حل خلاق مسائل و مطالعه چنان که بیکن، فیلسوف و نویسنده انگلیسی قرن16 اظهار داشته است مطالعه انسان را کامل و قدرت و تصور را تغذیه می کند لیکن برای آنکه از مطالعه حداکثر استفاده را ببریم باید مطالب مناسبی برای مطالعه انتخاب کنیم.
الگوهای پرورش خلاقیت
مثلاً پس از ایجاد یک ایده محتمل، جستجوی جایگزینی ها بپردازیم که منطقی هستند، اما با ایده اول فرق دارند ویا حتی متناقض اند.
بسیاری اوقات ما از فرضیات معین بی اطلاعیم و یا نمی خواهیم بپذیریم که این فرضیات ممکن است به طور تدریجی رفتار و افکار ما را بدون آگاهی خود هدایت کند. یکی از راه های روشن کردن این فرضیه ها تمرین وادار کردن افراد به پیشگویی کردن است که نوعی آزمایش در فکر است.
راه دیگری برای تشخیص فرضیات نادرست، در خواست از دیگران برای انتقاد از ایده های ماست. بسیاری از مردم از چنین چیزی گریزانند. برخی آن را می پذیرند و برخی با روبه رو شدن با آن دفاعی برخورد می کنند.
هدف این است که ایده های خود را به اجزای ترکیب کننده آن ها خرد نماییم و بدین سان، خود را از قید فرضیات محدود کننده متنوع رها سازیم این راهبرد به توجه کردن به کنش ها و مایه هایی که نوعاً با اشیاء همراه نیستند توجه دارد. مثلا در رابطه با کاربردهای متنوع یک تکه آجر می توان به ویژگی هایی همچون رنگ، وزن، سنگینی، شکل و اینکه دارای منافذی است و الکتریسیته را منتقل نمی کند، اشاره نمود.
دسته بندی | معارف اسلامی |
بازدید ها | 7 |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 51 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 51 |
تعریف نفس از دیدگاه ارسطو، فارابی، ابن سینا و ....
ارسطو از نظر مسلمین صاحب مقام و عنوان (معلم اول) است و شخصیتی است که همه علوم و معارف به او منتهی می شود. فلاسفه اسلامی از کتاب النفس ارسطو الگو گرفته و به موازت همین الگو کتابهایی در علم النفس تألیف کرده اند، و لیکن نتوانستند از خط سیری که ارسطو در علم النفس و روان شناسی مشخص کرده بود، جز در مواردی معدودی پای خود را فراتر نهند. همانگونه که ابن سینا در کتاب النفس «الشفاء» و نیز دیگر نوشته های خود از جمله « النجات» به موازات گفته های ارسطو بحث کرده است.
در واقع می توان گفت که بافت فکری ابن سینا و دیگر فلاسفه ای که از او پیروی کرده اند، درباره نفس و طبقه بندی آن به نفس نباتی، حیوانی و انسانی و تقسیم حواس و ادراکات و سایر قوای نفسانی، همان بافت ارسطویی و بر روال نظریۀ وی مبتنی است.
فلاسفه اسلامی همچنین پاره ای از آراء افلاطون دربارۀ نفس و روان را ملاک اندیشه های خود قرار داده اند. کتاب « فیدون» که مسلمین از آن به عنوان فادن یاد می کنند و کتاب جمهوریت که به آن مدینه فاضله می گویند، این دو کتاب در واقع عبارت از یک سلسله مباحث روان شناسی یونانی است که با طرز نگرش فلاسفه و متفکران یونان درباره جان و جهان، دارای پیوند عمیق و دقیقی است، ولی با سبک بینش و روش مطالعات اسلامی در زمینه علم النفس و روان شناسی و در نهایت با جهان بینی آن چندان تناسب و هماهنگی ندارد. گر چه بررسی های روانی محققان و فلاسفه اسلامی در حد برخی از اصول و مبانی، احیاناً با سبک مطالعات فلاسفه یونان هماهنگی دارد.
کندی در تعریف نفس چنین آورده است :
نفس نخستین استکمال جسم طبیعی بالقوه ذی جهات است که عیناً همان تعریف نفس ارسطویی است.
کندی در بیان طبیعت نفس چنین می گوید :
نفس جوهری بسیط، روحانی و الهی است که طول و عرض و عمق ندارد بلکه نوریست از انوار الهی.
کندی برای نفس قوای مختلفی را می شناسد که مهمترین آنها قوه حسی و قوه عقلی می باشد، قوای دیگر نفس عبارتست از مصوّره ، نامیه ، شهویه ، غضبیّه ، بین دو قوه یاد شده قرار گرفته اند. [ص 16]
فارابی در تقسیم بندی نفس علاوه بر نفس انسانی ، حیوانی و نباتی معتقد است که افلاک نیز دارای نفس می باشند که بدان نفس فکلی می گویند. حقیقت نفس فلکی با نفوس سه گانه یاد شده تفاوت دارد. اما این نفس تا حدودی با نفس ناطقۀ انسانی متجانس است. فارابی همچنین عقیده دارد که حرکت دورانی فکر سماوی، ناشی از وجود همچین نفس فلکی است که پیوسته ادامه یافته است.
فارابی نیز در تعریف نفس پیرو ارسطو است و چنین می گوید :
« نفس نخستین استکمال جسم طبیعی آلی بالقوه ذی حیات است» [ص 16]
از دیدگاه فارابی نفس بتدریج کار خود را از قوایی که برای انجام خواسته های نفس در خدمت آن گماشته شده اند آغاز کرده و به قوایی که وظیفه آنها ادراک است می رسند، و در نهایت از این رهگذر انواع نفس نباتی، حیوانی و انسانی موجودیت پیدا می کند، در این میان قوه عاقله و نیرویی که وظیفه ادراک را ایفا می کند، ویژه انسان است.
ابن سینا از نظر نگرش به تعریف ارسطو راه جدیدی را طی می کند، زیرا او اجسام طبیعی را مورد مطالعه قرار داده و آنها را از نظر قوای فعاله به دو نوع تقسیم می کند،
نفس طبیعی نام و عنوان قوای فعالیت بر سبیل تسخیر و اجبار، عمل یک بعدی انجام می دهد.
نفس نباتی نام قوای فعالی است که به طور تسخیری به افعالی چند بعدی می انجامد.
اما نفس انسانی ، نام قوای فعالی است که بر سبیل اختیار ، فعلی را در جهت یک هدف انجام می دهد.
انسان، در رابطه با مفهوم نخستین نفس با حیوان و نبات مشترک است و در جهت مفهوم دوم با فرشتگان دارای وجه مشترک می باشد.
علم النفس شفا شاید مهترین بخش از مجموعه شفاست که ابن سینا به پیروی از شیوه ارسطو در آن درباره نفس به بحث پرداخته و نفس را چنین تعریف نموده است :
« نفس کمال اول است ، برای جسم طبیعی آلی» که همان تعریف ارسطو است.
عزت نفس داشتن و حفظ حرمت دیگران
دسته بندی | فایل های لایه باز و PSD |
بازدید ها | 7 |
فرمت فایل | zip |
حجم فایل | 45717 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 2 |
طرح لایه باز بروشور عرقیات گیاهی پشت ورو
دارای دو فایل به صورت A4
علاوه بر عرقیات 44 عرق محصولات ، 11 معجون همراه با خواص آن در این فایل آمده است
همراه با عکس محصول ، خواص ، نام لاتین ، نحوه مصرف و طبیعت آن آمده است
طرح بروشور عرقیات گیاهی
لایه و باز قابل ویرایش
فرمت فایل psd
کیفیت مناسب
شامل دو فایل پشت و رو
نکته : تمام نوشته و shape های این فایل لایه باز بوده و به راحتی میتوانید با فتوشاپ تمام متن های آن را تغییر داده و یا عکس های دلخواه خود را بگذارید
طرح لایه باز بروشور عرقیات گیاهی , طرح psd لایه باز عرقیات گیاهی , طرح دفترچه ای بروشور عرقیات گیاهی , بروشور عرقیات گیاهی , کاتالوگ عرقیات گیاهی , طرح کاتالوگ عرقیات گیاهی
دسته بندی | محیط زیست |
بازدید ها | 7 |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 23 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 11 |
اگر چه در نگاه اول رابطه بین زیست فناوری و رعایت الگوی مصرف دور از ذهن به نظر می رسد، ولی با نگاهی موشکفانه می توان ارتباط مستقیم کاربرد های این فناوری را درک کرد. مواردی که در ادامه به آنها اشاره شده است، تنها برخی از کاربردهای زیست فناوری در رعایت الگوی مصرف در صنایع را نشان می دهد و با هدف طرح ایده های کم و بیش اولیه در راستای گشودن موضوع بیان شده است؛ که با بررسی دقیق تر و همه جانبه در کاربردهای مختلف زیست فناوری می توان موارد بی شماری از این مثال ها را بر شمرد.
ظرفیت های زیست فناوری برای بهینه سازی الگوی مصرف
مصرف گرایی و هدر روی منابع در ایران
دوران امروز به تعبیری، دوران تاخت و تاز صنایع نوین و محصولات و خدمات دارای کیفیت بیشتر است. امروزه ، ثروتمند ترین کشور ها را می توان تنها در میان پیشرفته ترین آنها از لحاظ صنعت و فناوری جستجو نمود. حجم بازار محصولات حاصل از فناوری های نوین بسیار بالاست؛ این گونه محصولات نه تنها ارزش ریادی دارند که میزان تقاضا برای آن ها نیز بسیار زیاد بوده و روز به روز نیز بیشتر می شود. جمهوری اسلامی ایران ، امروز بیشتر از آنکه در تولیدات جهانی نقش داشته باشد؛ به یک مصرف کننده تبدیل شده است که شاید بتوان دلیل آن را عمدتا در عقب ماندگی صنعتی دانست.به عبارت دیگر ، صنعت امروز کشور، جوابگوی بسیاری از نیازهای جدید داخلی و خارجی نیست. تبدیل شدن جامعه ایرانی به جامعه ای که نقش مصرف کنندگی آن بیشتر از نقش تولید کنندگی آن است؛ نه تنها باعث خروج بیش از حد ارز می شود ، بلکه پیامد های ناگوار دیگری مانند کاهش روز افزون منابع داخلی که سرمایه ملی به شمار می روند را نیز در پی خواهد داشت.
سال 1388، سال اصلاح الگوی مصرف
دسته بندی | علوم اجتماعی |
بازدید ها | 7 |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 28 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 23 |
فهرست مطالب
مقدمه ..................................................................................................................... 2
کدام شاخص .......................................................................................................... 3
وضعیت طلاق در ایران به استناد آمار ....................................................................... 4
روند تحولات زندگی خانوادگی از حیث جمعیتشناختی ........................................ 7
افزایش طلاق کاهش قبح جدایی دو همسر ............................................................ 12
یک مثال .............................................................................................................. 15
منابع ..................................................................................................................... 16
مقدمه
در سال 1365 در برابر هر 340 هزار و 342 ازدواج،35 هزار و 211 طلاق در کشور ثبت شده است. این آمار در سال 1375 به 479هزار و 263 ازدواج در برابر 37 هزار و 817 طلاق و در سال 1381 به 650هزار و 960 ازدواج در برابر 67هزار و 256 طلاق میرسد. اگر چه آمارهای مربوط به طلاق به دلایل مختلف از جمله ثبت نشدن در دفاتر، جاری کردن صیغه شرعی طلاق بدون درج محضری آن و...با کم شماری مواجه میشوند و چندان قابل استناد نیستند، ولی بررسی همین آمار و محاسبه شاخصهایی چون نسبت طلاق به ازدواج و یا نسبت طلاق به کل جمعیت نشان دهنده آن است که این آمار طی سالهای مختلف با نوساناتی روبهرو بوده است. بررسی رقم مطلق طلاق طی سالهای 1365 تا 1381 نشان دهنده افزایش آمار طلاق طی سالهای مورد بررسی است اما محاسبه شاخصهای آماری نشان میدهد در سال 1365 شاخص طلاق با افزایش روبهروست سپس طی سالهای 1370 تا 1377 بهتدریج کاهش مییابد و از سال 1379 تا 1381 این آمار مجدداً افزایش مییابد. این امر، گویای آن است که اگرچه به گفته جمعیتشناسان افزایش طلاق با افزایش ازدواج رابطهای مستقیم دارد، ولی به صورت غیرمستقیم نوسانات شاخصهای طلاق تحت تأثیر عوامل اقتصادی و اجتماعی و همچنین مسایل حقوقی است، چنانکه وضع قوانین و مقررات میتواند با تسهیل روند طلاق آن را به میزان طبیعی خود نزدیک کرده و فضایی ایجاد کند که بسیاری از زوجهایی که در عمل، زندگی زناشویی آنان به بنبست رسیده است و به دلیل مسایل حقوقی قادر به جدایی نیستند، این مرحله را پشت سربگذارند و یا با ایجاد موانع حقوقی و قانونی آمار طلاق را کاهش دهد.
دسته بندی | علوم سیاسی |
بازدید ها | 6 |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 124 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 11 |
طالبان به معنای طلبهها (جمع: طلاب)، نام گروهی از شبه نظامیان مخالف دولت افغانستان است که دارای عقاید دگم مذهبی و وابسته به مکاتب حنفی و وهابی در دین اسلام و باورهای قبیلههای (پشتونوالی) است.
طالبان در افغانستان و جهان عرب به کسانی گفته میشود که در مکاتب و مدارس دینی تعالیم اسلامی را فرا میگیرند.
پیدایش
در ده اکتبر سال ۱۹۹۴ میلادی در اوج جنگهای داخلی افغانستان گروهی وارد منطقه سپین بولدک ولایت قندهار در جنوب افغانستان شدند و نام خود را «تحریک اسلامی طلبای کرام» نهادند. در میان رهبران طالبان اعرابی وهابی از عربستان سعودی وجود دارد. حمایتهای مکرر و پنهان عربستان سعودی و آمریکا از طالبان ادامه داشت و آنها با شعار جهاد با شرک و کفر و اینکه هر کس کشته شود به بهشت خواهد رفت به زودی پیروان زیادی از افغانستان و پاکستان پیدا کردند.
پیشروی سریع
طالبان بزودی مناطقی در جنوب افغانستان را که زیر تسلط دولت مجاهدین به رهبری برهانالدین ربانی بود اشغال نمودند آنها یک ماه و دو روز پس از اعلام موجودیت ولایت قندهار چهارمین ولایت مهم افغانستان را تصرف کردند. طالبان به پیشرویهای خود ادامه میدادند و تعدادی از ولایات را بدون جنگ یکی پس از دیگری را اشغال مینمودند که به ترتیب ولایات دیگری میدان وردک، لوگر، خوست، هرات، جلال آباد و کابل رابا اندک درگیریهای تا تاریخ ۲۶ سپتامبر ۱۹۹۶ به تصرف خود در آوردند.
ورود به کابل
طالبان ۲۶ سپتامبر ۱۹۹۶ کابل پایتخت افغانستان را تصرف کردند. آنان به محض ورود دکترمحمد نجیبالله احمدزی، رئیس جمهوری پیشین افغانستان و برادرش شاهپور احمد زی را کشتند و جنازه هایشان را در چهارراه آریانا در نزدیکی ارگ ریاست جمهوری افغانستان به نمایش گذاشتند. سپس به تدریج سه چهارم خاک افغانستان را متصرف شدند.غزنیه نیز تصرف شد .
امارت اسلامی
طالبان سپس نام حکومت خود را امارت اسلامی افغانستان گذاشتند و تشکیلات خود را از طریق رادیو افغانستان اعلان نمودند. کشورهای پاکستان، امارات متحده عربی و عربستان سعودی تنها سه کشوری بودند که طالبان را به رسمیت شناختند.
حلقه رهبری
حلقه رهبری طالبان را کسانی تشکیل میداد که تعدادی از آنان هیچ گاه دیده نشدند و با رسانه صحبت نکردند و تصویری از آنان مشاهده نشدهاست.
در مجموع رهبری طالبان در آنزمان را میتوان به سه قسمت تقسیم کرد
۱ - طلاب = کسانیکه رهبری اصلی را به عهده داشتند (به زعامت ملا عمر)
۲ - آنهائی که دیدی باز تر نسبت به قضایا داشنتد (به رهبری ملا احسان الله)
۳ - میانهروها که شمارشان کمتر بود و نقش عمدهای در قضایای بزرگ سیاسی نیز نداشتند، زیرا شاید در صورت میانه روی منافعشان به خطر میافتاد.
دسته بندی | علوم اجتماعی |
بازدید ها | 7 |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 24 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 17 |
بی گمان مسئولیت و نقش زنان درخانواده از ارکان مهم و تاثیرگذاریست که طی قرون و اعصار از بدو خلقت انسان تا کنون مورد بحث و تفکر بوده و گاهی سیر صعودی و گاهی سیری نزولی داشته، از زمانی که زنان بزرگ و سالار خانواده بودند (دوران مادرسالاری) و چه زمانی که بشکل ابزار و لوازم مصرفی روزگار می گذراندند.
گر چه امروزه هم در جوامع سرمایه داری و به اصطلاح پیشرفت اغلب زنان جز ظاهری عروسکی و سمبلی از موجودات مصرفی بیش نیستند و در جوامع عقب مانده انسانهایی زجر کشیده و ستم روا شده و ابزاری برای بهره کشی و در عین حال کم نیز نبودند زنانی که از بالاترین پست های علمی و فرهنگی و سیاسی، هنری و مذهبی برخوردار بودند و افتخار جوامع انسانی خود شدند. چه جنگها و خرابی ها و ویرانی هایی که به گوشه چشم و غمزه زنی رخ نداده و چه اختراعات و اکتشافاتی که به همت زنان بوقوع نپیوسته ، چه بزرگ مردان تاریخ سازی که اسیر فکر و احساس زنانشان نبودند و چه سیاستهایی که توسط زنان درجهان اعمال نشده، این نقش زن از کوچکترین جامعه یعنی خانواده تا بزرگترین آن یعنی کشور و دنیا همیشه تاثیرگذار و مؤثر بوده است. در این مقاله سعی می کنم به طور اختصار مسئولیت زن را در خانواده و جامعه در ادوار مختلف بررسی کوتاهی بنمایم.
دوران زن سالاری
با برتریهایی که زن در مسائل اقتصادی، خانوادگی و پرورشی ، اجتماعی و سیاسی بدست آورد، دوره ای در زندگی بشر آغاز شد که به نام عصر زن سالاری (مادرشاهی) مشهور است. این دوره به دنبال دوره ای است که زن و مرد بی آنکه زحمتی را در امور تولید متحمل شوند، یکسان از مواهب طبیعی بهره مند بوده اند.
و آغاز آن زمانی است که انسان به امر کشاورزی و برخورداری بیشتر از زمین آگاهی می یابد. به قول گوردون چایلد : در بین ملل کشاورز، زن عامل خویشاوندی است. در زندگی کلان، کارهای مهم به دست زن انجام می شود، به همین مناسبت نقش اساسی به عهده اوست. مسئله قدرت و اولویت زن بیشتر از همین جا سرچشمه می گیرد[1]. در این دوره واحد خانواده تعلق به طایفه مادر داشت، شوهر وارد خانواده زن می شود و در صورت ناتوانی و داشتن معایب دیگر زن می توانست او را طرد نماید. شوهر به طایفه مادری خود پایبندی نشان می داد. اداره کنندگان امور خانه و سازمان دهندگان امر تولید، زنان بودند. علاوه برآن طبیعت نیز بچه آوری را به عهده آنان نهاده بود. در این دوره هنوز ستم و اجحاف و زورگویی سیمای خود را نشان نداده بود و زن به منزله فرمانروا و قاضی و توزیع کننده خوراک و نظم دهنده ی گروه با عدالت پیوندی استوار داشت.
گیرشمن اشاره می کند که دراین جامعه بدوی مسئولیت مخصوصی به عهده زن گذاشته شده بود، وی گذشته از اینکه نگهبان آتش و شاید اختراع کننده و سازنده ظرف سفالین بود. می بایست در کوهها بدنبال گیاهان و ریشه گیاهان خوردنی و جمع آوری میوه های وحشی بپرازد[2].
در دوران زن سالاری در فلات ایران، اغلب خدایان و الهه ها (ارباب انواع) به شکل زنان زیبا و خوش اندام و مظهر خرد و دانش تصویر شده اند. در موزه ی برلین مجسمه ای نگهداری می شود که از کوههای زاگرس ایران پیدا شده است. این مجسمه برنزی که 1800 کیلوگرم وزن و 75/1 متر ارتفاع دارد متعلق به دوره مفرغ است، نامش ناپیراسو، الهه یا ملکه برجسته ساکنان فلات است. و بیش از 3500 سال عمر دارد، چهره و اندام این مجسمه زنانه است و نشان دهنده دوران قدرت زن در جامعه به شمار می رود.
در این دوران زنان چه در خانه و چه در اجتماع نقشی پررنگ و برتر از مردان داشتند و آنچه امروز مردان بعنوان رئیس و بزرگتر خانواده اعمال می کنند توسط زنان انجام می گرفت چه از لاحظ تعلیم و تربیت فرزندان و روابط خانوادگی چه از لحاظ اقتصادی و سیاست های اجتماعی و خلاصه در کل نظام خانواده، زن تصمیم گیرنده و مسئول بود.