دسته بندی | معماری |
بازدید ها | 5 |
فرمت فایل | ppt |
حجم فایل | 2192 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 39 |
بیوگرافی
رم کولهاس متولد سال ۱۹۴۴ رتردام هلند است. بین سالهای ۱۹۵۲ تا ۱۹۵۶ در اندونزی مقیم بود و سپس به عنوان خبرنگار و فیلم نامه نویس در آمستردام ساکن شد. پس از آن به لندن AAرفت و به تحصیل معماری درمدرسه پرداخت. در سال ۱۹۷۲ با کسب بورس تحصیلی عازم ایالات متحده شد و در آنجا اقامت گزید.
رم کولهاس و چاپ کتاب هذیان نیویورک
جاذبه شهر نیویورک وی را بر آن می دارد که درباره معماری این کلان شهر در تحقیقاتی را انجام دهد که در سال 1978 در کتابی با عنوان «هذیان نیویورک» به چاپ رساند و به زودی مشهور شد.او در این کتاب به جنبه های جذاب شهر نیویورک که تقریبا فاقد طراحی شهری و معماری با کیفیت است می پردازد و با این کتاب دلزدگی خود را از شهرهای به شدت طراحی شده و انعطاف ناپذیر هلند و خصوصا رتردام اعلام می کند.
OMAکولهاس بعدا به لندن برمی گرد جایی که او دفتر معماری خود را تحت عنوان بنا نهاد.
دفتری که با پشت کار او و همکارانش به عنوان مکانی مطرح گردید که فرهنگ معاصر و معماری معاصررا بسط می داد.او در خلال کار دفتر خود در سال 1995 کتاب کوچک،متوسط،بزرگ و کلان را نیز منتشر کرد و در سال 2000 شرکتی را نیز تحت عنوان خواهر زاده شرکت خود تاسیس کرد.که به عنوان مشاور با شرکت اصلی رابطه بین جامعه و ساخت محیط را بررسی کرد.
تعریف معماری از نظر رم کولهاس
معماری ترکیبی مخاطره آمیزی از توانایی و ناتوانی است که ظاهرا گرفتار«شکل دادن» به دنیا است.ذهن معماران برای فعال شدن،بستگی به تحریک دیگران-مشتریان،اشخاص یا موسسات-دارد.بنابراین،تصادف زیر بنای نهفته ی زندگی همه ی معماران است.آنها با سلسله ای از خواسته ها مواجه می شوند،با پارامترهایی که آن ها ایجاد نکرده اند در کشوهایی که آن ها به سختی با آن آشنا هستند و درباره ی موضوعاتی که معماران فقط به طور مبهم با آن آشنا هستند و منتظر روبرو شدن با مشکلاتی هستند که در مغز آن ها تثبیت نشده است و این برای معماران بسیار تعجب آور است.معماری در تعریف،یک سرگذشت پر هرج و مرج است.
تعریف معماری از نظر رم کولهاس
و همچنین می گوید: امروزه معماری تابع بازار و وابسته به آن است.بازار ایدئولوژی ها را عوض کرده و حتی ریشه کن می کند. معماری هویت خود را از دست داده و تبدیل به یک تندیس شده،محدود گشته و اهمیتی نسبت به سایر چیزها ندارد و تنها شاید بتواند به یک نماد شهری شود.
ویژگی آثار رم کولهاس
-شفافیت بصیری، استفاده از سطوح شیشه ای بزرگ، به کار گیری فرم های خالص که از ویژگی های کارهای اولیه وی می باشد.
ویژگی آثار رم کولهاس
-تضاد و عدم پیوستگی در آثار او که تنها بعد شکلی دارد ،در بعد تئوریک انسجام کاملی بین آثار او وجود دارد.(مثلا،طبقات را در یک ساختمان به صورت پدیده ای مستقل وتفاوت روی یکدیگر قرار داده است وپله به عنصری فرعی تبدیل شده است.)
ویژگی آثار رم کولهاس
-عامل حرکتی،که از مشخصه های اصلی کار اوست و در اکثر کارهای وی بخشی از ایده های اصلی پروژه را به خود اختصاص می دهد.او به دنبال ناتمام،حرکت،درک جزیی و ناپیوسته و زیبایی شناسی نابهنگام است.
مثل:درپروژه شهر لیل فضای سکون شهری مانند میدان وجود ندارد.یا در کتابخانه دانشگاه ژوسیو شیبرابهایی طبقات را بهم وصل می کند.
ویژگی آثار رم کولهاس در یک نگاه
با توجه به ویژگی هایی که گفته شد رم کولهاس در کل به دنبال طراحی لایه ای است که ضمن مستقل دانست هر لایه(قسمت یا طبقه) در ظاهر،در اجرا و واقعیت طرح،ارتباط
و پیوستگی وجود دارد اما وسیله های ارتباطی به عنوان عناصر فرعی ولی با خاصیت حرکت در نظر گرفته شده است.
فایل پاورپوینت 39 اسلاید
دسته بندی | معماری |
بازدید ها | 3 |
فرمت فایل | ppt |
حجم فایل | 2571 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 67 |
تعریف:
دیکانستراکشن در فارسی به ساختار زدایی ،ساختار شکنی ،واسازی و بنیان فکنی ترجمه شده است
از آنجایی که فلسفه دیکانستراکشن نقطه مقابل فلسفه ساختارگررا یا استراکترالیزم می باشد ابتدا به توضیح این فلسفه می پردازیم
آنها بر این اعتقادند که بخش بزرگی از آگاهی ذهن بشر بصورت نا خود آگاه است و با بررسی این پدیده ها و حالت تکراری حاکم بر آنها می توان قوانینی استخراج کرد که در موارد مشابه هم صادق باشند و بطور خلاصه ساختارگرایی یک نظریه روش شناختی است که در آن می توان هر مسئله ای را مورد بررسی قرار داد و قوانین حاکم بر آن مسئله را استخراج و از آن در جت پیش بینی مسائل بهره جست .
مبانی فکری ساختارگراها
ساختار گرائی نقدی بر فلسفه و اندیشه مدرن بود که در آن تمامی پدیده های انسانی از دیدگاه عقل بشر مورد بررسی قرار می گرفت و نقش عوامل ناخود آگاه مانند تاثیرات فرهنگ ،قومیت و 000در بررسی آن پدیدها نادیده گرفته می شد.
فلسفه اصالت وجود
در نیمه اول قرن بیستم از سوی ژان پل سارتر فیلسوف فرانسوی فلسفه اصالت وجود یا اگزیستانسیالیسم مطرح گردید سارتر معتقد بود هر فرد ماهیت خویش را شکل می دهد ، هیچ دو فرد یا پدیده ی مشابهی وجود ندارد و بنابراین تجزیه و تحلیل ساختی که مبتنی بر کشف قوانین و نظم موجود در پدیده از طریق مشاهده و بررسی تکرار آن ها مردود است.
مکتب فکری دیکانستراکشن
این مکتب توسط فیلسوف معاصر فرانسوی ژاک دریدا پایه گذاری شد و اساس خود را از فلسفه اصالت وجود گرفت . دریدا با ساختار گراها مخالف است و معتقد است چون فرهنگ و شیوه قومی هر لحظه تغییر می کند پس روش ساختارگراها که مبتنی بر مطالعه تکرارها است صحیح نیست. به عقیده دریدا یک متن هرگز مفهوم واقعی خو را آشکار نمی کند و به تعداد مفسران برای یک متن مفهوم وجود داشته و هیچ تفسیر نهائی از پدیده ها وجود ندارد . به همین دلیل در بینش دیکانستراکشن ما در یک دنیای چند معنائی زندگی می کنیم . از نظر دریدا در تقابل های دوتائی چون روز و شب ،زن و مرد،تقارن و عدم تقارن یکی بر دیگری ارجحیت ندارد چون هر فرد می تواند برداشتی متفاوت از معنای این تقابل ها داشته باشد . نکته مهم این است که هیچ تعریف مشخص از دیکانستراکشن وجود ندارد چون هر تعریفی از آن می تواند مغایر با خود دیکانستراکشن تفسیر شود.
ورود فلسفه دیکانستراکشن به عرصه معماری
این فلسفه توسط پیتر آیزمن معمار آمریکائی وارد عرصه معماری گشت و به صورت یکی از مباحث اصلی معماری در دهه هشتاد در آمد.
اصول فکری مکتب :
1- تعدد و کثرت در معناها
2-عدم ارجحیت در تقابل ها و دو گانگی ها
فایل پاورپوینت 67 اسلاید
دسته بندی | باستان شناسی |
بازدید ها | 3 |
فرمت فایل | ppt |
حجم فایل | 1662 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 37 |
سابقه تاریخی رباطها
معماری رباطها تقسیم بندی رباطهای ایران
بررسی انواع رباط های حیاط دار مناطق مرکزی ایران
گذری بر قصر بهرام
از جمله یادگارهای پر ارزش معماری ایران رباطهاست که از روزگار کهن به دلایل گوناگون و ارتباطی چون جریانات اقتصادی ، نظامی ، جغرافیایی و مذهبی بنیاد گردیده و در ادوار مختلف بتدریج توسعه و گسترش یافته است. عملکرد های گوناگونی که رباطها در گذشته بعهده داشته اند باعث شده است نامهائی ما نند کاربات – ساباط – خان و این در فرهنگ لغات داده شود که در اصل دارای وظایف مشابهی مانند رباطها بوده ولی از نظر خصوصیات و معماری هر یک دارای ویژگی های متفاوت بوده اند . با توجه به کار برد وتوسعه گسترش رباطها درایران می توان علل پیدایش رباطها را نیازاساسی و حمایت کاروانیان دانست ، بنابراین بناهای مشابهی که با نامهای مختلف احداث گردیده به احتمال زیاد بهمین منظور و هدف بوده است. بر طبق تاریخ ، بنیاد کاروانسراها در ایران از زمان هخامنشی آغاز می شود.
هر دوت مورخ یونانی درکتاب پنجم خود ازساختمانهایی گفتگو میکند که توسط هخامنشیان بین شوش و سارد ساخته شده بود ، هردوت ازیکصد و یازده بنای شبیه کاروانسرا ( چاپارخانه) نام می برد که در فاصله حدود دو هزار و پانصد کیلومتر بین پایتخت هخامنشی و سارد بنا گردیده بود و کاروانیان این فاصله را در طی سه ماه طی می کردند .ازدیاد توقفگاه ها یا رباطها در گذشته برای راههای ارتباطی و جریانات اقتصادی کشور که مورد توجه و علاقه حکومت بوده ، می باشد . مطالعه راههای ارتباطی و جاده های بازرگانی و نظامی و نتایج تحقیقات وکاوشهای باستان شناسی معلوم می دارد که از گذشته دور نیاز وافری به ایستگاه های بین راهی و امنیت و رفاه کاروانیان احساس می شده است. گرچه ساختمان یا بنای ساخته شده ای از این گونه کاروانیان از عهد هخامنشی بجای نمانده ، ولی کاوشهای علمی در آینده اینگونه مراکز و ایستگاه های ارتباطی را شناخته و نحوه معماری آن را روشن خواهد ساخت.
دردوره طولانی سلسله اشکانیان درایران و حوزه نفوذ و اقتدارشان یعنی از شرق (استپ آسیای مرکزی) تا منطقه تحت نفوذ آنان در غرب یعنی بین النهرین ایستگاه های ارتباطی و رباطهائی وجود داشته است . همانطوریکه میدانیم هنر و معماری عهد اشکانیان کاملا شناسائی و تحقیق نگردیده وبخصوص ویژگی های معماری و تزئینات معماری آن ناشناخته مانده پس بنابراین نمی توان در حال حاضر ازنحوه معماری یا توسعه رباط عهد پارتی نظریه ای را ارئه داد .
ولی با مقایسه قلاع و شهرهای اشکانی که اخیرا در دشت گرگان شناخته شده میتوان گفت احتمالا رباطهای آن زمان از خشت و آجر بوده و بصورت مربع و مستطیل بنا گردیده و بر طبق شیوه معماری آن زمان دارای ایوانی بوده که محور اصلی بنا است و از پشت ایوان فضای باز حیاطی شکل وجود داشته و اطاقها واطراق گاه در اطراف حیاط ساخته می شده است . در دوره ساسانی اهمیت زیادی به ایجاد راهها و همچنین امنیت جاده ها داده شده ، از جمله این رباطها می توان رباط دروازه گچ ، کنار سیاه در استان فارس ، دیر گچین و رباط انوشیروانی را در امتداد جاده ابریشم نام برد. در دوره اسلامی تحولات چشمگیری در احداث کاروانسراها به وجود آمد و همانطور یکه قبلا گفته شد در ارتباط با مسائل اقتصادی ، مذهبی و نظامی احداث اینگونه بناها وارد مرحله جدیدی شد و شکل تازه ای بخود گرفت .
فایل پاورپوینت 37 اسلاید
دسته بندی | عمران |
بازدید ها | 4 |
فرمت فایل | ppt |
حجم فایل | 369 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 41 |
شبکه راههای نروژ دارای 550 کیلومتر تونل میباشد که 25 عدداز این تونلها در زمره یکصد تونل طویل جهان است . از سال 1979 درحدود ده تونل زیر دریایی درنروژ ساخته شده است که بیشترین تعداد را در بین کشورهای جهان را داراست .
موفقت کشور نروژ که درشمال اروپا واقع شده است به گونه ای است که حد فاصل بین دو نقطه شمالی و جنوبی آن به 2000 کیلومتر می رسد و حد فاصل اسلو پایتخت آن تابالاترین نقطه شمالی کشور برابر فاصله این شهر تا رم پایخت ایتالیا می باشد .سرزمین پوشیده از برف این کشور به وسیله رشته کوههای نامنظم از هم جداشده است درحالیکه سواحل آن دارای چین خوردگی های عمیقی می باشد و به وسیله جزایر بی شماری محاصره شده اند .
کشور نروژ در سالهای اخیر در توسعه روش های کاری و انطباق تجهیزات برای روش های جدید با استفاده از مواد سرد و مستحکم برای جاده سازی بوسیله قیر پیشگام بوده است .آسفالت سرد تشکیل یافته از لایه پوشی رویه و لایه زیرین شنی که بوسیله ماشین های بزرگ به قطر 15 سانتی متر سطح زمین را می پوشاند .سپس یک لایه قیر قبل از قراردادن مواد تثبیت کننده به آن اضافه می شود .
از هردوروش استخراج و بتون های اسفنجی جهت آسفالت سرد استفاده شده است . تجارب نشان داده است که این روش بسیار مناسب بوده و بعث کاهش هزینه ها د رمقایسه با روش های سنتی م یشود . تا اواسط سال 1991 در حدود 500 کیلومتر از جاده های نروژ آسفالت سرد شده اند . پیشرفت هایی در این زمینه باهمکاری اداره راههای عمومی نروژ به وسیله شرکت های راه سازی انجام گرفته است .
فایل پاورپوینت 41 اسلاید
دسته بندی | عمران |
بازدید ها | 4 |
فرمت فایل | ppt |
حجم فایل | 4201 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 37 |
بزرگراه نواب
فایل پاورپوینت 37 اسلاید
دسته بندی | معماری |
بازدید ها | 3 |
فرمت فایل | ppt |
حجم فایل | 499 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 34 |
تولید سرپناه همیشه یکی از اولیهترین اقدامات بشر بوده است. اولین منازل به صورت ساخت انواع چادر، کپر و یا ایجاد حفره در تپهها و کوهها شکل گرفتهاند. بعدها انسان به فکر احداث سرپناه از مواد محکمتر افتاد. استفاده از گل و سنگ و ساختن خانه و استفاده از چوب برای پوشاندن سقف و ایجاد خانهها جزو پیشرفتهای بشر بوده است. سپس نوبت به ابداع خشت خام از گل و ساخت دیوارهای خانه و مسکن با استفاده از خشت خام رسید. زمانی طول کشید تا بشر توانست با استفاده از خشت خام و گل منحنی قوسی که اصطلاحاً طاقضربی نامیده میشود ابداع کند و بدین وسیله سردر ورودی ایوانها و سقف خانهها را که اصطلاحاً گنبد نامیده میشود بسازد. این بزرگترین تحول در ساخت مسکن بود.
تحول بعدی، تاختن یا پختن خشت خام بود. قدم بعدی، تولید ملاتی قویتر از گل بود که آنرا سارج مینامند. با استفاده از آجر و سارج و تکنولوژی طاقضربی بشر توانسته است بدیعترین ساختمانها و سازهها را به وجود آورد. کمکم دانش معماری به وجود آمد. توسعة دانش معماری نه تنها به زیباسازی بناها کمک کرد بلکه به استفاده از درست و بهینه از فضاها نیز کمک کرده است.
شایان ذکر است ضمن گذشت از جنبههای هنری بناها که چشم جهانیان را در تمام دورهها به خود دوخته است، این بناها با نوع طراحی که توسط مهندسان و معماران ماهر ساخته شده است، شما را برای داشتن خانهای خنک در تابستانهای سوزان و مأمنی گرم در زمستانهای سرد تضمین میکند.
تأثیر سایهبان بر روی پنجره
وجود سایهبان روی پنجره میتواند از بسیاری جهات جالب و مفید باشد که به شرح آن میپردازیم:
پیشگیری از ریزش آب باران بر سطح شیشه و نفوذ آب به پشت پنجره در مناطق سرد موجب پیشگیری از یخزدگی سطوح خارجی پنجره و شیشهها میشود. قابل توجه اینکه برای نقاط گرم و خشک و یا گرم و مرطوب وجود سایهبان با پیشآمدگی جهت تعادل دما در تابستان مورد توجه بوده تا جایی که در شهرهای جنوبی کشور پیشخوانسازی جهت مغازهها به شکل فضای سرپوشیده در عرض پیادهرو مورد توجه میباشد. انعکاس نور و اثر تابش آفتاب را به مقدار قابل توجهی تا 90 درصد تقلیل میدهد.
توجه: تقلیل اثر انرژی حرارتی از تابش خورشید به وسیله سایهبان در نقاط گرمسیری با اقلیم گرم و خشک و یا اقلیم گرم و مرطوب مورد توجه میباشد.
در مواردی از وجود سایهبانهای متحرک به صورت افقی در بالای پنجره و در مورادی در سه جهت یعنی دو پهلوی پنجره به صورت عمودی و بالای پنجره به صورت افقی نصب میشود. سایهبانهای متحرک میتواند در جهات مختلف و تحت زوایای دلخوان حرکت داشته باشد، به طوری که انعکاسات نوری و حرارتی را در شرایط دلخواه کنترل کرده تا در مواقع نیاز مورد استفاده باشد. بدیهی است رنگ سایهبان در جذب و یا دفع نور و انرژی حرارتی در اقلیمهای مختلف قابل توجه میباشد. لازم به تذکر است در سایهبانهای طبیعی به مانند درختهای گوناگون و بلند در تعادل وضع اقلیمهای گرم در جوار ساختمانها بسیار مؤثر خواهد بود.
ضمناً وجود گل و گیاه و سبزه در تعادل و رطوبت هوای گرم منطقه و همچنین در محوطه بناها بسیار مفید بوده است. این روش در وضع اقلیمهای گرم بهمانند زابل بسیار مؤثر بوده تا جاییکه این شهر کویری را دارای آب و هوای مطلوب ساخته است.
رطوبت در ساختمان باعث میشود که دیوارهای ساختمان نمور شده و مکانی مناسب برای رشد و نمود انواع میکروبها و باکتریها بوجود آمده و در نتیجه اثر رطوبت در فضاهای مسکونی باعث سرماخوردگیهای مکرر و امراضی چون رماتیسم و غیره میشود.
وجود رطوبت باعث عرق کردن دیوارهای فضا میشود که زیادی آن باعث میشود.
املاح نمکی در مصالح حل شده و بر سطوح فضاها بصورت شوره و سفیدک دیده شود. این نقیصه کمک فراوان در رشد انواع قارچها کرده. ضمناً بوی ناخوشایندی به وجود میآورد و زندگی در این محلها را با اشکال و ناراحتی مواجه میسازد. اثرات مداوم رطوبت در اختمان باعث تغییر شکل یافتن بسیاری از مصالح در استخوانبندی بنا بخصوص پوسیدگی چوبهای بکار رفته در ساختمان و زنگزدگی در و پنجرههای فلزی و کابینتهای آشپزخانه می شود. در موارد دیگر باعث نرم شدن سطوح گچکاری و کوپکردن آنها و در نتیجه جدا شدن از سطح دیوارها میشود، در این موارد، میتوان با تهویة طبیعی و اصولی در ساختمان و همچنین استفاده از دستگاههای گرمکننده که میتوانند تعرق سطوح دیوارها و در نتیجه نم ساختمان را به میزان قابل توجهی کاهش دهند، جلوی رطوبت یا افزایش آن را گرفت.
فایل پاورپوینت 34 اسلاید
دسته بندی | عمران |
بازدید ها | 4 |
فرمت فایل | ppt |
حجم فایل | 975 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 27 |
پانلهای پیش ساخته گچی در ابعاد و اندازه های متنوع، یکی از جدیدترین تکنولوژی های ساخت در کشورهای پیشرفته محسوب می شود که در جهت برآوردن نیازهای امروزین ساخت و ساز یعنی سرعت، کیفیت و حداقل هزینه طراحی و تولید شده اند. با توجه به مشکلات اقتصادی و جمعیتی که گریبانگیر بسیاری از کشورها از جمله کشور ماست، این سیستم مسلما نقطه عطفی در صنعت ساخت و ساز خواهد بود.
مزایای عمده پانلهای پیش ساخته گچی را میتوان به صورت زیر خلاصه کرد:
عوامل زیر تاثیر مستقیم در کاهش هزینه تمام شده دارند:
کاهش وزن کلی ساختمان و در نتیجه کاهش میزان میلگرد و بتون مصرفی در سازه به دلیل سبکی پانلها، عدم نیاز به رایزر و داکت تاسیساتی به دلیل فرم مجوف پانلها، کاهش هزینه دستمزد کارگری به دلیل سرعت در انجام کار، عدم نیاز به مصالح معمولی از جمله گچ، خاک، سیمان، شن و ماسه، به حداقل رسیدن ضایعات ساختمانی، قابلیت جذب رنگ تا 20% دیوارهای گچی معمولی
با توجه به سبکی سازه، فونداسیون موردنیاز برای اجرای ساختمان کوچکتر خواهد بود. محاسبات مهندسی در هر مورد بسته به نقشه مورد اجرا، میزان صرفه جویی را مشخص خواهد کرد. برای دیواره های توخالی، به تعداد مورد نیاز (که در نقشه ها مشخص خواهد گردید)، میلگرد عمودی در فونداسیون قرار خواهد گرفت تا بعدا با پر کردن بتون داخل حفره های دیوار، علاوه بر یکپارچه نمودن دیوار، ستونهای مورد نیاز برای ساختمان و قرار گرفتن کلاف سقف بر روی آن ایجاد گردد. برای دیواره های سبک توپر، قطعات فلزی خاص (که همراه با بلوکها ارسال میگردند)، داخل بتون قرار میگیرد تا بتوان با قرار دادن بلوکها داخل این قطعات، دیوار را بدون نیاز به ملات و به صورت خشک اجرا کرد. با توجه به شکل خاص بلوکها، میتوان با ابزارهای معمول برش، شکلها و ابعاد مورد نیاز را در محل کارگاه تهیه و با توجه به نقشه، دقیقا جزییات را اجرا نمود.
پس از اجرای ردیف اول بلوکها، با توجه به راهنماییهای انجام شده در نقشه های اجرایی، بستهای لازم در نقاط مورد نیاز قرار گرفته و سپس ردیفهای بعد اجرا میگردند
با امتداد دادن میلگردهای نصب شده داخل فونداسیون، امکان مسلح کردن بتون پرشده داخل حفره ها ایجاد گشته و این حفره ها، بر اساس محاسبات انجام شده و به تعداد مورد نیاز، پر میشوند.
با رسیدن به ارتفاع مورد نیاز برای نصب قاب درها و پنجره ها، محلهای مورد نیاز برای تعبیه شاخکها اجرا و با استفاده از قطعات اضافی بریده شده، مراحل تکمیلی نصب قابها انجام میگیرد.
فایل پاورپوینت 27 اسلاید
دسته بندی | عمران |
بازدید ها | 4 |
فرمت فایل | ppt |
حجم فایل | 178 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 18 |
عایقهای صوتی در بخش اجرا چند دسته هستن که با توجه به کاربری فضا تعیین میشن . مثلا در یک فضای آپارتمانی برای جلوگیری از مشکلات صدا در طبقات از دو جداره سقف استفاده میشود یعنی اینکه سقف در دو قسمت روی هم و با فاصله کمی از هم اجرا میشود که مانع نفوذ صوت در طبقات میشود. این سیستم در اجرای دیوارهاهم کار برد دارد که البته اجرای این نوع سقف یا دیوار زیاد مقرون به صرفه نیست . در حال حاضر برای عایق بندیهای قانونمند از متریالهای ویژه ای استفاده میشود که مصطلح ترین آنه کناف است . کناف یکسری دیوارهای پیش ساخته گچی است که درای چندید لایه و ضخامت گوناگون است که با توجه به جنس مصالح می تواند عایقهای فوق العاده ایی را بسازد.
بحث عایقها در معماری بسیار اهمیت داره ولی در مراتب سوم و چهارم اهمیت قرار میگره به دلیل اینکه زیبایی ظاهری و تعادل فضایی حرف اول معماریه. اما در مورد عایقها می تونم بگم عایقهای صوتی و حرارتی و رطوبتی سه گروه مهم عایقها هستند که هرکدوم مقوله کاملا جدایی دارند مثلا بحث عایق بندی رطوبتی در ساختمان چند وجه داره مثلا موقع اجرا در بعضی از قسمتها عایق کاری هنگام زیر سازی و عملیات عمرانی انجام میشه و در بعضی قسمتها مثل سقف بعد از اتمام کار سفت کاری یا در مورد عایق بندی صوتی این موضوع به مراتب پیچیده تر میشه در عین حال متریال کار هم کاملا تفاوت میکنه . اگر اطلاعات دقیق تری راجه به کار تحقیقاتیتون در اختیارم بگذارید سعی میکنم بیشتر شما رو راهنمایی کنم. زنده باشید
به آن طرف نگاه کنید، آنجا اتاق پسر شماست که صدای استریوی آن خانه را برداشته است و به داد و فریادهای شما برای کم کردن صدای ضبط و استریو کمتر توجه میکند. این طرف اتاق دختر شماست که گوشی تلفن ساعتها در دست اوست و شما از دست خندههای گاه و بیگاه و مکالمات طولانی او با دوستانش آرامش ندارید. به زیر پایتان نگاه کنید، طبقه پایین آپارتمان شما پارکینگ ساختمان چند طبقهای است که در آن زندگی میکنید و صدای گاز و ترمز و بوق اتومبیلهای همسایگان، گاه و بیگاه سکوت منزل شما را بر هم میزند. طبقه بالا، آپارتمان نزدیکترین دوست و همسایهتان است ولی این صدای پا و دویدن کودکان خردسالش است که مانند صدای بمب در فضا پیچیده شده است. دیوارها و پنجرهها هم که صدای رفت و آمد ماشینها در بزرگراه مقابل منزلتان را به داخل انتقال میدهند... شما فقط یک راه دارید برای اینکه سکوت و آرامش را در منزل حکمفرما کنید و آن هم استفاده از عایقهای صوتی و کاهش آلودگی صوتی منزلتان است. چگونه؟ با ما همراه باشید.
اگر قرار است خودتان منزلتان را بسازید یا قرار است درون آن را بازسازی کنید، باید به شما تبریک بگوییم چون شما بخت این را دارید که خانهتان را به راحتی علیه سر و صدا ایزوله کنید. اول از هر چیز باید به سراغ دیوارهای داخلی منزلتان بروید. یک دیوار معمولی از آجر، گچ و رنگ پوشیده شده است، گرچه این مواد جامد تا حدی جلوی انتقال صدا را میگیرند ولی درون این مواد نیز حفرهها و فضاهای ریزی وجود دارد که دارای هواست و به هر حال صدا از دیوار به آن سوی آن منتقل میشود. یک راهحل این است که دیوارهای میان اتاقهای منزلتان را با عایقهای صوتی بپوشانید. بهتر است شما عایقهای صوتی را که سنگینتر و دارای چگالی بیشتری هستند، انتخاب کنید چون بهتر از انتقال صوت جلوگیری میکنند. یکی از معمولیترین عایقهای صوتی برای دیوارها، ورقههای چوب پنبهای است. دیوارهایی که به عنوان عایق صدا طراحی و ساخته میشوند، دارای جنس، طول، شکل، ارتفاع و طراحی ویژهای هستند. مصالح مورد استفاده در ساخت و طراحی این دیوارها در مقدار کاهش صدای آنها تاثیر بسیار زیادی دارد. دیوارهایی که به صدا عایق هستند یا صوت را جذب کرده و یا از انعکاس آن در ساختمان جلوگیری میکنند. انرژی صوتی در مواد نرم و دارای تخلخل زیاد به صورت موثری جذب میشوند، در حالی که برای انعکاس از مصالح سخت و فشرده استفاده میشود. دیوارهای آجری عایقهای صوتی بسیار خوبی هستند ولی از نظر جذب صوتی بسیار فقیرند. بنابراین با ترکیب یک دیوار با چگالی بالا میتوان در کاهش بیشتر سر و صدا در ساختمان اقدام کرد.
فایل پاورپوینت 18 اسلاید
دسته بندی | علوم انسانی |
بازدید ها | 3 |
فرمت فایل | ppt |
حجم فایل | 1028 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 18 |
مندلیف – دیمیتری ایوانچی (1834- 1907 – م )
در شهر (توپولسو) واقع در روسیه متولد شد و در سال 869 آرستر علوم و استاد شیمی دانشگاه شد و در همان سال دوم ازدواج نموده تا زمان او فقط 63 عنصر از نظریه شیمی شناخته شده بود مندلیف معتقد بود که خواص فیزیکی و شیمیایی عناصر تابعی از جرم اتمی آن هاست و برحسب این فکر جدولی درست کرد و 63 عنصر که ترتیب جرم اتیمشان در جدول جا داده مندلیف گفت خانه های خال متعلق به عناصری است که تاکنون شناخته نشده اند. وی این نتیجه را در سال 1869 به جامعه شیمی روسیه تقدیم نمود در جدول او پیش بینی 92 عنصر شده بود در سال های 1875-1879-1887 با کشف عناصر گالیوم و اسکاندیوم و ژرمانیوم به جدول مندلیف مشهور شد.
زیرا جرم اتمی آن عناصر طوری بود که سه خانه خالی جدول را پر نموده با اکتشاف آرگون در سال 1893 و هلیوم و این که رامزی نظریه نظریه جدول مندلیف را تایید و وجود نئون و کریپتون و گزنون را پیش بینی نمود جدول مندلیف مشهورتر شد و مندلیف در دوم فوریه 1907 در 73 سالگی در گذشت و بطوری که می دانیم از هنگامی که جدول مندلیف بوجود آمد خانه ای خالی آن یکی پس از دیگری با کشف عناصر پرشد و آخرین خانه خالی جدول ها در سال 1938 کشف هانیم در پاریس شد.
گالیله ، گالیلئو(1546-1642 م)
زیرا جرم اتمی آن عناصر طوری بود که سه خانه خالی جدول را پر نموده با اکتشاف آرگون در سال 1893 و هلیوم و این که رامزی نظریه نظریه جدول مندلیف را تایید و وجود نئون و کریپتون و گزنون را پیش بینی نمود جدول مندلیف مشهورتر شد و مندلیف در دوم فوریه 1907 در 73 سالگی در گذشت و بطوری که می دانیم از هنگامی که جدول مندلیف بوجود آمد خانه ای خالی آن یکی پس از دیگری با کشف عناصر پرشد و آخرین خانه خالی جدول ها در سال 1938 کشف هانیم در پاریس شد.
گالیله ، گالیلئو(1546-1642 م)
دانشمند معروف ایتالیایی و اولین کسی است که اظهار کرد خورشید ثابت است و زمین به دور آن می گردد و به خاطر همین عقیده اش از طرف کلیسا محکوم و محاکمه گردید . وی اولین دوربین نجومی را ساخت و به وسیله آن ناهمواری های ماه را مشاهده و اقمار مشتری را کشف کرده با انتشار کتاب ((پیک آسمان)) نفرت عده ای را که معتقد به هفت حلقه بودن اقلیم بودند برانگیخت ، براثر افکار عمومی و عقاید کلیساها مدتی در منزل دوستی پنهان شد و سپس به مکانیکی روی آورد و پایه گذار علم دینامیک گردید ، 1638 کتابی به نام مکالمات دورانش جدید منتشر و ضربه مهلکی بر عقاید کلیساها وارد نمود ، گالیله در اواخر عمر نابینا شد و در 1642 در گذشت.
فایل پاورپوینت 18 اسلاید
دسته بندی | معماری |
بازدید ها | 4 |
فرمت فایل | ppt |
حجم فایل | 4189 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 30 |
فایل پاورپوینت 30 اسلاید