دسته بندی | برق |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 5693 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 101 |
فصل اول: آشنایی با خطوط انتقال AC و DC
1-1-مقدمه
1-2-مدارهای سه فاز
1-3-قدرت در مدارهای سه فاز
1-4- تعریف خط انتقال سه فاز دو مداره
1-5-سیستم شش فازه
1-6-ولتاژهای مختلف در آرایش شش فازه
1-7-قابلیت انتقال : (6 فاز با 3 فاز دو مداره)
1-8-انتقال به صورت جریان مستقیم فشار قوی
1-9-طبقه بندی خطوط HVDC
فصل دوم: هادیها در خطوط انتقال AC و DC
2-1- مقدمه
2-2- جنس هادیهای خطوط انتقال
2-3- انواع هادیهای خطوط انتقال نیرو
2-3-1- هادی تمام آلومینیومی (AAC)
2-3-2-هادی آلیاژ آلومینیوم، آلملک – آلدری
2-3-3- هادی آلومینیومی با مغزی فولادی (ACSR)
2-3-4- هادی آلومینیومی با مغزی آلیاژی (ACAR)
2-3-5- هادیهای با تلفات کم (SLAC)
2-3-6- هادی GTACSR
2-3-7- هادی فولادی با روکش مس (Copper Clad Steel)
2-3-8- هادی فولادی با روکش آلومینیوم (Aluminium Clad Steel)
2-4- هادیهای مورد استفاده در سیستم HVDC
فصل سوم: مقره ها در خطوط انتقال AC و DC
3-1- مقدمه
3-2- جنس مقره ها
3-2-1-مقره های چینی
3-2-2- مقره های شیشه ای
3-2-3- مقره های پلاستیکی (Composite Insulators)
3-3- طراحی شکل مقره ها
3-4- انواع مختلف مقره ها
3-4-1- مقره چرخی (Spool Insulator)
3-4-2- مقره سوزنی (Pin Type Insulator)
3-4-3- مقره بشقابی (Disk Insulator)
3-4-3-1- مقره بشقابی استاندارد
3-4-3-2- مقره بشقابی ضد مه (Anti Fog Insulator)
3-4-3-3- مقره های آئر و دینامیک (Open Profile)
3-4-3-4-مقره زنگوله ای شکل (Bell Type Insulator)
3-4-4-مقره های یکپارچه (Long rod Insulator)
3-4-5- مقره های بوشینگ (Bushing Insulator)
3-4-6- مقره اتکائی (Post Insulator)
3-4-7- مقره های سرکابل (Sealing end Insulator)
3-4-8- مقره های پلاستیکی (Composite Insulator)
3-4-9- مقره های متفرقه
3-5- مقره ها در خطوط DC
فصل چهارم: برج ها در خطوط انتقال AC و DC
4-1-مقدمه
4-2- انواع برجها
4-2-1- برج وسط خط(Tangent)
4-2-2-برج زاویه (Angle)
4-2-3-برج انتهایی (Terminal)
4-3- پارامترهای اساسی در طرح برجها
4-3-1- حداقل و حداکثر فاصله بین فازها
4-3-2- شکل زنجیره مقره
4-3-3- انواع برجهائی که معمولاً در خطوط انتقال بکار می روند
4-3-3-1- برج Waist type (کله گربه ای)
4-3-3-2- برج Vertical
4-3-3-3-برج نوع Delta
4-4- زاویه حفاظت روی برج (Shieding Angle) و فاصله هوائی بین سیم محافظ و هادی
در وسط اسپن (Mid span clearance)
4-5- فاصله عمودی لازم برای حفاظت در برابر پدیده گالوپینگ
4-6- دیاگرام فاصله هوائی لازم از برج برای تجهیزات تحت بار در شرایط عادی و غیر عادی
خط
4-7-توصیه های کلی
4-11-برج ها در خطوط DC
4-12- امکان تبدیل برجهای موجود AC به DC
فصل پنجم: مقایسه و بررسی کلی خطوط انتقال AC و DC
5-1-مقدمه
5-2-مقایسه نسبی خطوط انتقال DC و AC
5-2-1- مسائل فنی
5-2-2- قابلیت اطمینان
5-2-3- مسائل اقتصادی
5-3- مزایای اقتصادی خطوط انتقال HVDC نسبت به HVAC
5-3-1- انتقال مسافت طولانی
5-3-2- انتقال به وسیله کابل
5-4- مقایسه وزن مس در خطوط قدرت AC و DC
5-4-1- شبکه با خط هوائی
5-4-2-شبکه کابلی
5-5-مقایسه نسبی خطوط HVDC و HVAC از نظر ولتاژ عایقی و توان انتقالی
5-6- قدرت راکتیو و تنظیم ولتاژ در خطوط AC و DC
5-7-روش دوم: مقایسه توان اکتیو خطوط AC و DC
5-8- تلفات و سطح ایزولاسیون در خطوط AC و DC
5-8-1- تلفات در خطوط AC و DC
5-8-2- مقایسه سطح ایزولاسیون در خطوط انتقال AC و DC به روش دوم
5-9- بررسی اقتصادی
5-10- کرونا در خطوط DC و AC
5-10-1-نویز کرونا
مراجع
دسته بندی | وکتور |
فرمت فایل | zip |
حجم فایل | 172 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 1 |
گیف تصویری مصرف اب یخ بعد از حمام ممنوع/با سلام و احترام و خسته نباشید از اینکه فروشگاه ما را برای خرید محصولات اینترنتی خود اننتخاب نموده اید از شما سپاسگزاریم"با تشکر"
دسته بندی | وکتور |
فرمت فایل | zip |
حجم فایل | 494 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 1 |
گیف صوتی با خوردن صبحانه سالم مواد مورد نیاز بدنتان را تامین کنید/با سلام و احترام و خسته نباشید از اینکه فروشگاه ما را برای خرید محصولات اینترنتی خود انتخاب نموده اید از شما سپاسگزاریم"با تشکر"
دسته بندی | وکتور |
فرمت فایل | zip |
حجم فایل | 104 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 1 |
گیف تصویری هرگز با کرم ضد افتاب شنا نکنید/با سلام و احترام و خسته نباشید از اینکه فروشگاه ما را برای خرید محصولات اینترنتی خود انتخاب نموده اید از شما سپاسگزاریم"با تشکر"
دسته بندی | وکتور |
فرمت فایل | zip |
حجم فایل | 129 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 1 |
گیف تصویری این مواد را مصرف نکنید اگر الرژی دارید/با سلام و احترام و خسته نباشید از اینکه فروشگاه ما را برای خرید محصولات اینترنتی خود انتخاب نموده اید از شما سپاسگزاریم"با تشکر"
دسته بندی | وکتور |
فرمت فایل | zip |
حجم فایل | 213 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 1 |
گیف تصویری وقتی تشنه اید هرگز نوشابه نخورید/با سلام و احترام و خسته نباشید از اینکه فروشگاه ما را برای خرید محصولات اینترنتی خود انتخاب نموده ایداز شما سپاسگزاریم"با تشکر"
دسته بندی | وکتور |
فرمت فایل | zip |
حجم فایل | 135 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 1 |
گیف تصویری چگونه روغن زیتون به یک لایه بردار طبیعی تبدیل می شود/با سلام و احترام و خسته نباشید از اینکه فروشگاه ما را برای خرید محصولات اینترنتی خود انتخاب نموده اید از شما سپاسگزاریم"با تشکر"
دسته بندی | برق |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 572 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 102 |
عنوان پروژه : بررسی کارت های هوشمند و انواع آنها
تعداد صفحات : ۱۰۲
شرح مختصر پروژه : پروژه ای که در این مطلب برای دانلود آماده شده است ، به بررسی کارت های هوشمند و انواع آنها پرداخته است. کارت هاى هوشمند، یکى از جدیدترین پدیده هاى تکنولوژیکى هستند که در حدود ۲۰ سال است که وارد عرصه زندگی بشری شده است و در آینده اى نزدیک تاثیرى محسوس بر زندگى انسان مدرن خواهند نهاد. اولین هدف استفاده از کارت های هوشمند مربوط به کارت تلفن بود و با توجه به پیشرفت در این زمینه و کاهش قیمت در ساخت این کارت ها استفاده از انها در زمینه های دیگر هم مرسوم شد.
انواع کارت هوشمند: کارتهای حافظه تماسی (Contact Memory Card) -کارتهای دارای پردازشگر (Contact CPU Card) -کارتهای حافظه بدون تماس (Contact-less Memory Card)- کارتهای دارای پردازشگر با رابط دوگانه (Dual Interface CPU Card) . انواع کارتهای هوشمند از دیدگاه تکنولوژی ساخت :کارتهای تماسی (Contact) -کارتهای بدون تماس (Contact-less) -کارتهای با رابط دوگانه (Dual Interface)
تکنولوژی کارت هوشمند (Smart Card) به عنوان یکی از دستاوردهای نوین بشری، تحولی شگرف در حوزه سیستمهای کاربردهای روزمره انسانها ایجاد کردهاست. دو مقوله مهم امنیت(Security) و همراه بودن(Mobility) از ویژگیهای منحصربهفرد این تکنولوژی است. امروزه کاربردهای این تکنولوژی در سطح دنیا در اکثر زمینهها قابل مشاهده بوده و حتی این روند، رو به رشد میباشد. بانکها، مراکز مخابراتی، سازمانهای دولتی، مراکز بهداشتی، مراکز ارائه خدمات، مراکز آموزشی، مراکز تفریحی و… از این دستاوردهای کاربردی این تکنولوژی بهره میگیرند.
کارت هوشمند نخستین بار درسال ۱۹۶۸ و توسط دانشمند آلمانی علوم موشکی “هلموت گروتروپ” و همکارش یورگن دتهلوف اختراع شد و درنهایت درسال ۱۹۸۲ به ثبت رسید. نخستین استفاده عمومی و گسترده از کارت هوشمند در سال ۱۹۸۳، برای پرداخت های الکترونیکی تلفن های اعتباری فرانسوی به وقوع پیوست.
در ادامه فهرست مطالب پروژه بررسی کارت های هوشمند و انواع آنها را مشاهده می فرمایید :
چکیده
فصل ۱- مقدمه
۱-۱- پیش گفتار
۱-۲- مثالی از کارت هوشمند
۱-۲-۱- اطلاعات شخصى
۱-۲-۲- مشخصات فرد
۱-۲-۳- ایمنى بیومتریک
۱-۲-۴- ابرکلید
۱-۲-۵- اطلاعات پزشکى
۱-۲-۶- پول الکترونیکى
۱-۲-۷- تراشه
۱-۲-۸- پخش شخصى
۱-۲-۹- انباره اطلاعات
۱-۲-۱۰- بلیط الکترونیکى
۱-۳- مزایای کارت های هوشمند
۱-۴- کاربردهای کارتهای هوشمند
۱-۴-۱- کاربردهای شناسایی
۱-۴-۲- کابردهای مالی
۱-۴-۳- کاربردهای نگهداری اطلاعات
فصل ۲- انواع کارت ها
۲-۱- پیش گفتار
۲-۲- کارتهای حافظه
۲-۲-۱- کارتهای دارای حافظه نوری(Optical Memory Cards)
۲-۲-۲- کارتهای مغناطیسی
۲-۳- کارتهای دارای پردازشگر
۲-۴- کارتهای غیرتماسی
۲-۵- کارتهای هوشمند ترکیبی
۲-۶- READER ها چگونه کار می کنند؟
فصل ۳- بررسی ساختار و انواع کارت های هوشمند
۳-۱- کارتهای دارای ریزپردازنده مدار مجتمع
۳-۲- سیستم عامل ها
۳-۳- برنامه نویسی
۳-۳-۱- برنامه نویسی JAVA CARD
۳-۴- امنیت
۳-۴-۱- کارتهای هوشمند و PKI
۳-۵- کارتهای هوشمند چند منظوره
۳-۶- استانداردهای کارتهای هوشمند
۳-۶-۱- استاندارد ISO 7816
۳-۷- لیست قیمت ها
فصل ۴- تکنولوژی جاوا کارت
۴-۱- پیش گفتار
۴-۲- تبدیل کلاسهای java
۴-۳- نصب Development kit binaries
۴-۴- نصب Ant
۴-۵- برنامههای نمونه و Demonstration ها
۴-۶- مقدمات ساخت Demo
۴-۷- اجرای Demonstration ها
۴-۸- اجرای اپلتها در محیط شبیه سازی شده کارت
۴-۹- اجرای ابزار Java card WDE
۴-۱۰- راهاندازی مبدل
۴-۱۱- تبدیل نام فایل و مسیر
۴-۱۲- بارگیری فایلهای Export
۴-۱۳- تأئید فایلهای CAP و Export
۴-۱۴- ایجاد فایل CAP از فایل Java Card Assembly
۴-۱۵- ایجاد یک نمایش متنی برای CAP File
۴-۱۶- اجرای C – Language Java Card RE
۴-۱۷- محدودیتهای Reference implementation
۴-۱۸- کار کردن با فایلهای EEPROM Image
۴-۱۹- اجرای scriptgen
۴-۲۰- دانلود فایل CAPو ایجاد اپلت ها
۴-۲۱- ایجاد یک نمونه از Applet
۴-۲۲- پروتکلInstaller APDU
۴-۲۳- پاک کردن اپلت ها و پکیج ها
۴-۲۴- محدودیت های installer
۴-۲۵- اجرای APDUtool
فصل ۵- نتیجه گیری و پیشنهادها
فهرست منابع
دسته بندی | برق |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 3908 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 125 |
عنوان پروژه : بررسی خودروهای برقی و طراحی و ساخت آنها
فرمت فایل اصلی : doc قابل ویرایش با نرم افزار ورد
تعداد صفحات : ۱۲۵
شرح مختصر پروژه :پروژه ای که در این قسمت از سایت برای دانلود آماده گشته با عنوان بررسی خودروهای برقی و طراحی و ساخت آنها می باشد. این پروژه به بررسی خودرو های برقی و طراحی و ساخت آنها وهم چنین به بررسی سیستم انتقال قدرت در خودروهای برقی و مقایسه آن با سیستم انتقال قدرت در خودروهای احتراق داخلی می پردازد .
در خودروهای برقی سیستم تأمین قدرت شامل یک موتور الکتریکی ، کنترلر ، باتریها و شارژر آن می باشد مجموعه محرک برقی خودروی برقی وظیفه دارد جریان مستقیم تولید شده توسط باتری را به انرژی مکانیکی تبدیل نماید که منظور از مجموعه محرک کلیه قطعاتی است که جریان مستقیم باتری ها را به نیروی کششی و گشتاور لازم برای حرکت چرخها تبدیل می کنند. از مهمترین ویژگیهای خودروی برقی برد و قدرت حرکت (شتاب ، سرعت ، شیب روی ، و بارگیری و انعطاف پذیری) و مدت شارژ و قیمت بالای باتریها در اغلب خودروهای برقی موجود مجموعه محرک است .
اولین خودروهای برقی در قرن نوزدهم ظاهر شدند. تولید اینگونه خودروها با تولید انبوه اتومبیل احتراقی دچار افت شدید گردید. از مزایای خودروی برقی نسبت به خودروی احتراقی میتوان به کاهش قابل ملاحظه آلودگی هوای محلی، کاهش گازهای گلخانهای و کاهش وابستگی به نفت اشاره کرد. برخی از کشورها و دولتهای مربوطه به منظور ترویج و گسترش بازار خودروهای برقی از انگیزانندههای دولتی برای خودروهای برقی استفاده میکنند.برخی از کشورها و دولتهای مربوطه به منظور ترویج و گسترش بازار خودروهای برقی از انگیزانندههای دولتی برای خودروهای برقی استفاده میکنند.
غزال ایرانی اولین خودرو خورشیدی ایران و خاورمیانه است که توسط تعدادی از دانشجویان و استادان گروه مهندسی مکانیک دانشکده فنی دانشگاه تهران طراحی و ساخته شده است.
در ادامه فهرست مطالب پروژه بررسی خودروهای برقی و طراحی و ساخت آنها را مشاهده میفرمایید :
چکیده
فصل ۱- نحوه تأمین انرژی و عملکرد خودروی برقی
۱-۱- خصوصیات خودروی برقی
۱-۲- تعریف خودروی برقی
۱-۳- تاریخچه تولید خودروی برقی و مزیت آن نسبت به خودرو احتراقی
۱-۴- انواع موتورهای الکتریکی و مقایسه آنها
۱-۴-۱- موتورهای الکتریکی جریان مستقیم
۱-۴-۲- موتورهای الکتریکی جریان متناوب
۱-۵- باتریهای قابل استفاده در خودرو برقی
۱-۶- سیستم های تولید و انتقال نیرو برای خودروهای الکتریکی تولید انبوه
۱-۶-۱- خودرو برقی با موتور جریان مستقیم dc
۱-۶-۲- خودرو برقی با موتور جریان متناوب ac
۱-۶-۳- خودروهای دو منظوره
۱-۷- مشکلات تحقیقاتی و نتیجه گیری
فصل ۲- سیستم انتقال قدرت و محاسبه توان مورد نیاز
۲-۱- تأثیر وزن در خودرو برقی
۲-۱-۱- تأثیر وزن بر شتاب
۲-۱-۲- تأثیر وزن در شیب ها
۲-۱-۳- تأثیر وزن بر سرعت خودرو
۲-۱-۴- تأثیر وزن بر مسافت طی شده توسط خودرو
۲-۱-۵- توزیع وزن
۲-۲- نیروی مقاومت هوا
۲-۳- رانندگی در جاده
۲-۳-۱- توجه به تایرهای خودرو
۲-۳-۲- محاسبه نیروی مقاومت غلتشی یک خودرو
۲-۴- تجهیزات انتقال قدرت
۲-۴-۱- سیستمهای انتقال قدرت
۲-۴-۲- تفاوت مشخصات موتور الکتریکی و موتور احتراقی
۲-۴-۳- بررسی دنده ها
۲-۴-۴- جعبه دنده اتوماتیک و دستی
۲-۴-۵- سیستم های انتقال قدرت و سیال های سبک یا سنگین برای روانکاری
۲-۵- مشخصات خودروهای برقی
۲-۵-۱- توان و گشتاور
۲-۵-۲- محاسبه گشتاور لازم خودرو
۲-۵-۳- محاسبه گشتاور خروجی موتور
۲-۵-۴- مقایسه منحنی های گشتاور لازم و گشتاور خروجی موتور
فصل ۳- طراحی سیستم انتقال قدرت پیکان برقی تبدیلی
۳-۱- مشخصات کلی خودرو و درون شهری پیکان برقی
۳-۱-۱- شتابگیری مناسب
۳-۱-۲- سرعت میانگین پیشینه
۳-۱-۳- تأثیر شیب
۳-۱-۴- برد
۳-۲- محاسبه توان مورد نیاز خودرو
۳-۲-۱- محاسبه نیروی شتابگیری
۳-۲-۲- نیروی حرکت در شیب
۳-۲-۳- نیروی مقاومت غلتشی
۳-۲-۴- نیروی مقاومت هوا
۳-۲-۵- نیروی مقاومت وزش باد
۳-۲-۶- رسم منحنی گشتاور و توان
۳-۳- طراحی قطعات مورد نیاز سیستم انتقال قدرت
۳-۳-۱- فلایویل
۳-۳-۲- بوش نگهدارنده فلایویل
۳-۳-۳- محاسبه فلنج پوسته
۳-۳-۴- طرحی شاسی زیر موتور
فصل ۴- نحوه تأمین انرژی و عملکرد خودروی خورشیدی
فصل ۵- سلولهای خورشیدی
۵-۱- توضیحات کلی
۵-۲- بازدهی سلول
۵-۲-۱- آرسنید گالیم (GaAs)
۵-۲-۲- سیلیکون(Si)
۵-۳- انواع سلولهای سیلیکونی
۵-۳-۱- تک بلور “Monocrystaline”
۵-۳-۲- چند بلور “Polycrystaline”
۵-۳-۳- بی شکل و بی نظم”Amorphous”
۵-۴- فناوریهای تولید
۵-۴-۱- Screen printed
۵-۵- مکانیزم کارکرد سلولهای خورشیدی
۵-۵-۱- نحوه کار کردن سلولهای خورشیدی (فتوولتاییک pv)
۵-۵-۲- سیلیکون در سلولهای خورشیدی
۵-۵-۳- هنگامی که نور به سلولهای خورشیدی برخورد می کند
فصل ۶- طراحی بدنه و شاسی
۶-۱- بارهای وارده به شاسی
۶-۱-۱- بارهای استاتیکی
۶-۱-۲- بارهای دینامیکی (مربوط به سیستم تعلیق)
۶-۱-۳- نیازمندیها
۶-۱-۴- انواع شاسیها
۶-۱-۵- فرم فضایی
۶-۱-۶- مواد به کار رفته در شاسیها
۶-۱-۷- مونوکوکهای کامپوزیتی
۶-۱-۸- جای راننده
فصل ۷- ناحیه خورشیدی
۷-۱- بررسی عوامل گوناگون
۷-۱-۱- خنک نگهداشتن ناحیه
۷-۱-۲- چیدن سلولها
۷-۱-۳- اتصال داخلی سلولها
۷-۱-۴- پوششها
۷-۲- حفاظ سلولها
۷-۲-۱- فناوریها
۷-۳- تکسچرد کردن و ضد انعکاس کردن پوشش AR
۷-۴- طراحی ناحیه سلولهای خورشیدی وزیر ساخت آن برای یک مدل کوچکتر
۷-۴-۱- وضعیت الکتریکی ناحیه پانل خورشیدی
۷-۴-۲- نکات استنتاجی
۷-۵- نتایج بدست آمده برای یک نمونه ناحیه خورشیدی
۷-۵-۱- مشخصات ناحیه
فصل ۸- تحلیل آیرودینامیکی
۸-۱- طراحی پیکره اصلی
۸-۱-۱- قوانین مسابقه
۸-۲- نحوه طراحی با توجه به قوانین مسابقه
۸-۳- نحوه طراحی برای دراگ پایین
۸-۴- نحوه طراحی برای یک پایداری مناسب
۸-۵- نیازهای اضافی توان خورشیدی
۸-۶- نحوه طراحی ناحیه خورشیدی
۸-۷- ساختن شکل اصلی به صورت تجربی
۸-۸- تحلیل طراحی
۸-۹- خواندن نقشه ها برای CFD
۸-۱۰- نتایج CFD
۸-۱۱- طراحی دوباره براساس CFD
۸-۱۲- نتایج CFD از تحلیل دوم
۸-۱۳- نتایج بدست آمده در مورد شکل و ترکیب بدنه
فصل ۹- سیستم های مکانیکی
۹-۱- سیستم رانش
۹-۱-۱- بررسی عملکرد سیستم رانش
۹-۱-۲- انواع مکانیزمها
۹-۱-۳- انواع سیستم های انتقال قدرت
۹-۲- سیستم تعلیق
۹-۲-۱- معایب
۹-۲-۲- مزایا
۹-۲-۳- رفتارهای دلخواه از تعلیق
۹-۲-۴- اجزا
۹-۲-۵- انواع سیستم تعلیق
۹-۳- ترمزها
۹-۳-۱- انواع ترمزها
۹-۳-۲- مشکلات
۹-۳-۳- توضیح
۹-۴- چرخ ها و تایرها
۹-۴-۱- انواع چرخها
۹-۴-۲- تایرها
۹-۴-۳- تأثیر عوامل مختلف بر مقاومت غلتش تایرها
فصل ۱۰- موتور
۱۰-۱- انواع موتور
۱۰-۱-۱- القایی AC
۱۰-۱-۲- مقاومت متغیر
۱۰-۱-۳- Dc جاروبک شده
۱۰-۱-۴- Dc بدون جاروبک
۱۰-۱-۵- موتورهای چرخ
فصل ۱۱- غزال ایرانی
Abstract
فهرست منابع
دسته بندی | برق |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 279 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 79 |
عنوان پروژه : سیستم های اتوماسیون و مانیتورینگ پست های فشار قوی
فرمت فایل اصلی : doc قابل ویرایش با ورد
تعداد صفحات : ۷۹
شرح مختصر پروژه : در پروژه حاضر سیستم های اتوماسیون و مانیتورینگ پست های فشار قوی مورد بحث قرار گرفته است.همانطور که می دانید ، با توجه به گستردگی شبکه توزیع در سیستمهای قدرت و نقش آنها در تغذیه انرژی مصرف کننده، امر بازدید و کنترل (اتوماسیون) بهینه این گونه شبکه ها از مراکز دیسپاچینگ توزیع ، نقش بسیار مهم را در بهبود کیفیت تغذیه و کاهش هزینه های بهره وری، ایفا می کنند.
از اینرو این پروژه در مورد سیستم های مانیتورینگ و اتوماسیون پست ها می باشد. با توجه به این که میزان تولید برق به نوبه خود مهم می باشد، ولی از آن مهم تر انتقال دادن آن و پایداری سیستم قدرت می باشد. به همین منظور باید از یک تکنولوژی که بتواند برق را با کمترین هزینه و به کار گرفت. سیستم مانیتورینگ و اتوماسیون پست ها تمام خواسته های ما را تا حدود زیادی برآورده می کند.
با کاهش فاصله بین میزان مصرف و ظرفیت تولید و انتقال انرژی الکتریکی در سالهای اخیر، استفاده بهینه از تجهیزات ، اقتصادی ترین راه بهبود کیفیت خدمات ارائه شده به مصرف کنندگان می باشد. از ضروریات این امر، دریافت اطلاعات لازم، کافی، دقیق و موقع از بخشهای مختلف شبکه، بخصوص پستها می باشد.کاربرد فن آوری اطلاعات (Information Technology , IT) در سیستم های حفاظت و کنترل امکاناتی را در اختیار بهره برداران قرار داده که تا چندی پیش با صرف دهها برابر هزینه امکان پذیر نبود. منطقی ترین استفاده از این تجهیزات، کاربرد انها به گونه ای است که با آن دید طراحی و ساخته شده اند، یعنی حداکثر استفاده از قابلیت های داخلی.
در این پروژه سعی شده است معرفی جامعی از سیستمهای اتوماسیون ومانیتورینگ پست ارائه گردد.در فصل دوم از پروژه به شرح کلی سیستمهای اتوماسیون پست (SAS) پرداخته شده است و همچنین انواع سیستم های پست همراه با مزایای آنها نیز بیان شده است.در فصل سوم، پیشرفته ترین سیستم اتوماسیون پست(SAS570) بطور کامل شرح داده شده است و به توزیع مواردی از قبیل خصوصیات، طراحی تجهیزات و وظایف این سیستم پرداخته شده است.
اجزای سیستم اتوماسیون پست بسیار زیاد وگسترده است و صحبت در مورد تمامی آنها نیاز به تالیف چندین کتاب دارد ولی بطور خلاصه چند جزء مهم سیستم اتوماسیون پست در فصل چهارم آورده شده است.در فصل پنجم به شرح کاملی از سیستم مانیتورینگ پست(۵۳۰ SMS) پرداخته شده است.امید است این پروژه بتواند دید جدیدی نسبت به تکنولوژی پیشرفته اتوماسیون و مانیتورینگ به شما ارائه کند.
فهرست مطالب پروژه سیستم های اتوماسیون و مانیتورینگ پست های فشار قوی :
چکیده
فصل ۱- مقدمه
فصل ۲- طراحی و کارایی سیستم SAS
۲-۱- طراحی و کارایی سیستم SAS
۲-۲- مزایای کارایی عملی این سیستم
۲-۳- سیستم های مانیتورینگ و اتوماسیون
۲-۴- خصوصیات عمومی سیستم های SAS5XX
فصل ۳- سیستم پیشرفته اتوماسیون پست SAS 570
۳-۱- سیستم پیشرفته اتوماسیون پست SAS 570
۳-۲- نصب سیستم
۳-۲-۱- تک بخشی
۳-۲-۲- چند بخشی
۳-۲-۳- کوپل کننده ستاره ای در هر کیوسک
۳-۳- خصوصیات مشترک SAS
۳-۴- خصوصیات SAS 570
۳-۵- طراحی و عملکرد مشترک SAS
۳-۶- طراحی و عملکردSAS 570
۳-۷- تجهیزات سیستم
۳-۷-۱- کامپیوتر مرکزی رزرو
۳-۷-۲- باس داخلی:
۳-۷-۳- دریافت کننده GPS
۳-۷-۴- LAN مرکزی اضافه
۳-۷-۵- پرینتر وقایع و کپی هارد
۳-۷-۶- تجهیزات انتخابی سیستم
۳-۷-۷- مجموعه نرم افزاری درگاه ورودی
۳-۷-۸- بخش آلارم قسمت مرکزی
۳-۷-۹- دریافت کننده GPS رزرو
۳-۷-۱۰- پرینتر وقایع رزرو
۳-۷-۱۱- مانیتورر
۳-۷-۱۲- مودم خدمات:
۳-۷-۱۳- مبدل DC به AC بعلاوه بای پاس
۳-۸- تنظیمات سیستم
۳-۸-۱- جعبه ابزار مهندسی تکمیلی IET
۳-۹- وظایف سیستم
۳-۹-۱- سنکرونیزاسیون زمان
۳-۹-۲- اختیارات کاربر
۳-۹-۳- لیست بلوک شده
۳-۱۰- وظایف ابتدایی مانیتورینگ سیستم
۳-۱۰-۱- وقایع و نشانه های موقعیت
۳-۱۰-۲- اندازه گیری ها
۳-۱۰-۳- نظارت بر ابزار و سیستم
۳-۱۰-۴- لیست وقایع
۳-۱۰-۵- لیست آلارم
۳-۱۰-۶- بخش آلارم قسمت مرکزی
۳-۱۱- وظایف ابتدایی کنترل سیستم
۳-۱۱-۱- فرمانهای دوبل یا تکی:
۳-۱۱-۲- ارزش مطلوب آنالوگ:
۳-۱۱-۳- اختیار اجرای فرمان:
۳-۱۱-۴- بلوک کردن فرمانهای دوبل:
۳-۱۱-۵- اینترلاک:
۳-۱۱-۶- سینکروچک:
۳-۱۲- نگاه کلی به پست
۳-۱۲-۱- کنترل :
۳-۱۳- وظایف ابتدایی مانیتورینگ (اختیاری)
۳-۱۳-۱- گزارشات اندازه ها:
۳-۱۳-۲- جدول شمارنده تریپ ها:
۳-۱۳-۳- خواندن و تنظیم از راه دور پارامتر:
۳-۱۳-۴- آپ لود فایل های ثبت خطای اعوجاج از IED
۳-۱۳-۵- آلارم دهنده خارجی
۳-۱۴- وظایف ابتدایی کنترل ( اختیاری)
۳-۱۴-۱- رنگ آمیزی باس بار:
۳-۱۴-۲- کنترل اتوماتیک متناوب :
۳-۱۴-۳- تخلیه بار :
۳-۱۴-۴- سرعت زیاد انتقال دهندگی باس:
۳-۱۵- خلاصه قابلیت های سیستم اتوماسیون پست
فصل ۴- اجزای سیسم
۴-۱- کوپل کننده ستاره ای (RER111)
۴-۲- واحد گیرنده فرستنده RER107
۴-۲-۱- ساختمان
۴-۲-۲- نصب و پیکربندی
۴-۳- سیستم GPS (Global position)
۴-۳-۱- GPS در پست (SAS)
۴-۴- نرم افزار کنترل سیستم اتوماسیون پست Micro Scada
۴-۴-۱- سیستم میکرو اسکادا از نوع SYS500
۴-۴-۲- سیستم پایه:
۴-۴-۳- پایگاه دیتا :
۴-۴-۴- ابزار پایه :
۴-۴-۵- کاربرد :
۴-۴-۶- شبکه میکرو اسکادا :
۴-۵- فیبرنوری در سیستم حفاظت و کنترل پستهای فشار قوی
۴-۵-۱- بطور خلاصه:
۴-۶- رله REC 561 ترمینال کنترل حفاظت
۴-۶-۱- قابلیت های قوی کنترل
۴-۷- رله REL670 حفاظت دیستانس خط
۴-۷-۱- افزایش حفاظت از خطوط و کابل ها
۴-۷-۲- حفاظت و کنترل به صورت مجتمع
۴-۷-۳- یکپارچه سازی سریع و موثر سیستم
۴-۷-۴- مزایای REL670
۴-۸- رله RED 521 ترمینال حفاظت دیفرانسیل
۴-۸-۱- همزمان سریع و ثابت
۴-۸-۲- کاربرد آسان
۴-۸-۳- فن آوری مطمئن و آزموده شده REB 103 , RADSS
۴-۹- رله RET 670 حفاظت ترانسفورماتور
۴-۹-۱- برای حفاظت و کنترل مطمئن انواع ترانسفورماتور و راکتور قدرت
۴-۹-۲- IED های آماده به کار
۴-۹-۳- حساسیت و سرعت
۴-۹-۴- حفاظت هوشمند
۴-۹-۵- اطلاعات درست برای اقدامات درست
۴-۹-۶- بهینه سازی مصرف ترانسفورماتورها
۴-۹-۷- مزایای رله RET 670 عبارتند از:
۴-۱۰- رله REX 521 پشتیبان فیدر
۴-۱۰-۱- افزایش حفاظت
۴-۱۰-۲- امکانات رله REX 521
۴-۱۰-۳- افزایش ایمنی و قابلیت دسترسی سیستم
۴-۱۰-۴- اتوماسیون هوشمند پست
۴-۱۰-۵- نظارت بر شرایط و نظارت بر خود
۴-۱۰-۶- فن آوری ابتکاری
۴-۱۱- سیستم REB500 حفاظت پست
۴-۱۱-۱- کاربردهای REB500sys
۴-۱۱-۲- خصوصیات سیستم REB500sys
۴-۱۱-۳- مزیتهای REB500sys:
۴-۱۲- رله RES521 اندازه گیری زاویه
۴-۱۲-۱- افزایش ظرفیت انتقال
۴-۱۲-۲- جزء جدا ناپذیر در سیستم PSGuard شرکت ABB
فصل ۵- سیستم مانیتورینگ پست SMS 530
۵-۱- سیستم ثبت وقایع (Event Recorder) :
۵-۲- سیستم ثبات خطا (Disturbance Recorder) :
۵-۳- سیستم آلارم (Alarm Annunciation) :
۵-۴- ثبات کمیات اندازه گیری(Trend Recorder) :
۵-۵- نمایش محل خطا (Fault Location) :
۵-۶- قابلیت اتصال به سیستم اسکادا :
۵-۷- قابلیت ارتقاء به سیستم اتوماسیون پست (Substation Automation System) :
۵-۸- ساعت مرکزی (Time Synchronization ) :
۵-۹- نمایش میمیک پست :
۵-۱۰- کاربردهای سیستم مانیتورینگ پست ۵۳۰ SMS
۵-۱۱- وظایف سیستم ۵۳۰ SMS
۵-۱۱-۱- ساعت مرکزی
۵-۱۱-۲- سیستم نظارت
۵-۱۱-۳- لیست حوادث
۵-۱۱-۴- لیست آلارم ها
۵-۱۱-۵- روشهای ثبت فالت ها
۵-۱۱-۶- روشهای پر کردن فایل های فالت
۵-۱۱-۷- تحلیل فالت
۵-۱۱-۸- ذخیره و بایگانی فایلهای فالت
۵-۱۱-۹- محل فالت
۵-۱۲- ارتباطات باس جانبی
۵-۱۲-۱- باس LON
۵-۱۲-۲- باس SPA
۵-۱۳- ابزار مهندسی اتوماتیک
۵-۱۴- ادیتور متن حوادث
منابع و مآخذ