فروشگاه نوین داک

فروشگاه نوین داک

فروش تحقیق ، پروژه ، مقاله ، پاورپوینت
فروشگاه نوین داک

فروشگاه نوین داک

فروش تحقیق ، پروژه ، مقاله ، پاورپوینت

مبانی نظری و پیشینه تحقیق هوش معنوی، سلامت سازمانی و نقش میانجی شادکامی

مفهوم هوش معنوی که در پایان قرن بیستم توسط دانا زوهر مطرح شد، بسیاری از فضاهای خالی مانده از تعریف هوش انسانی را در کنار بهره هوشی و هوش هیجانی تکمیل نمود
دسته بندی روانشناسی و علوم تربیتی
بازدید ها 3
فرمت فایل doc
حجم فایل 206 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 74
مبانی نظری و پیشینه تحقیق هوش معنوی، سلامت سازمانی و نقش میانجی شادکامی

فروشنده فایل

کد کاربری 15
کاربر

عنوان: مبانی نظری و پیشینه تحقیق هوش معنوی، سلامت سازمانی و نقش میانجی شادکامی

فرمت فایل: word

تعداد صفحات: 74

به عنوان یک توانایی شناختی، در اوایل قرن بیستم توسط آلفرد بینه مطرح شد و همچنین آزمونی برای اندازه گیری میزان هوش بهره هوش افراد ابداع کرد و بعدها لوئیس ترمن و دیوید وکسلر آزمون های جدیدتری ساختند اما در دو دهه اخیر، مفهوم به حوزه های دیگری مانند هوش هیجانی، هوش طبیعی، هوش وجودی و هوش معنوی گسترش یافته است. علاوه براین، دیگر هوش به عنوان یک توانایی کلی محسوب نمی گردد، بلکه به عنوان مجموعه ای از ظرفیت های گوناگون در نظر گرفته می شود.

گاردنر[1](2009)، هوش را شامل مجموعه توانایی هایی می داند که برای حل مسئله و ایجاد محصولات جدیدی به کار می رود که در یک فرهنگ ارزشمند تلقی می شوند. از نظر وی، انواع هوش عبارتند از: زبانی، موسیقایی، منطقی ریاضی، فضایی، جنبشی بدنی، بین فردی و درون فردی.

مفهوم هوش معنوی که در پایان قرن بیستم توسط دانا زوهر مطرح شد، بسیاری از فضاهای خالی مانده از تعریف هوش انسانی را در کنار بهره هوشی و هوش هیجانی تکمیل نمود. مدل زوهر با ۱۲ مولفه، این مفهوم را در فضاهای سازمانی و کسب و کار قابل استفاده نموده است. وی ابتدا در سال ۲۰۰۰ با بهره گیری از عرفان شرق مدل هوش معنوی را به شکل یک گل نیلوفر آبی با شش گلبرگ ارائه نمود و سپس در سال ۲۰۰۴ مدل خود را با ابعاد ۱۲ گانه ای تکمیل و ارائه نمود.

2-2-2- معنویت

آنچه امروزه در دنیای معاصر کمبودش احساس می شود معنویت است. این خلأ در جهان غرب بیشتر است. آنان در مادیات و از معنویات فاصله گرفته اند و در شهوات غوطه ور شده اند ویژگی شهوات این است که در بدو امر شهوت است؛ اما در ادامه جهنم است. وقتی شهوات بر زندگی فرد یا ملتی حاکم شد، به دوزخ، تبدیل می شود. این خاصیت شهوات بشری است برای مهار شهوات و ویران ساختن این دوزخ خود ساخته، به یک معجزه اجتماعی نیاز است که از روحانیت و معنویت برمی خیزد (نازل، 2004).

معنویت، به دلیل آنکه واژه بشر است، در زمینه های گوناگونی به کار می رود، تعریف آن مشکل است؛ اما بررسی نقادانه و تطبیقی معنویت در زمینه های جهانی، پدیده نوظهوری است. موضوع معنویت دل مشغولی دیرپای بسیاری از ادیان است؛ با وجود این امروزه مفهوم معنویت عمومیت یافته است در اینجا، به برخی از تعریف های معنویت رساندن مفهوم معنویت اشاره می شود.

معنویت، جست وجوی مداوم برای یافتن معنا و هدف زندگی. معنویت به عنوان انرژی، معنا، هدف و آگاهی در زندگی است درک عمیق و ژرف ارزش زندگی، وسعت عالم، نیروهای طبیعی موجود و نظام باورهای شخصی تلاشی در جهت پرورش حساسیت نسبت به: اما در یک تعریف جامع تر و دقیق تر، می توان معنویت را این گونه معرفی کرد خویشتن، دیگران، خدا، یا کندوکاوی در جهت آنچه برای انسان شدن مورد نیاز است، و جست وجویی برای رسیدن به انسانیت کامل از سوی دیگر، معنویت دارای سه بعد است (نازل، 2004).

معنا: معنویت شامل جست وجوی معنا و هدف به شیوه ای است که به وجودی مقدس یا واقعیتی غایی ارتباط پیدا می کند.

معمولاً این امر موجب پاسخ به این سوال می شود که چه گونه دیدگاه من درباره وجودی مقدس یا واقعیتی غایی به زندگی ام معنا می بخشد؟ معنا ممکن است دربرگیرنده اصول اخلاقی و ارزش های متعالی نیز باشد، بخصوص که این جنبه های زندگی سرچشمه گرفته از دیدگاه ما نسبت به وجودی مقدس یا واقعیتی غایی است.

تعالی: این واژه به تجربیات فراشخصی یا وحدت بخش اشاره می کند که ارتباطی فراسوی خود شخصیمان فراهم می سازد و شامل ارتباط با وجودی مقدس یا واقعیتی غایی می گردد.

3ـ عشق: عشق منعکس کننده بعد اخلاقی معنویت است، بخصوص زمانی که توسط باورهای مربوط به واقعیتی غایی یا وجودی مقدس برانگیخته شده باشد. از نظر هارتز[2]، اینکه بتوانیم عشق بورزیم یا نه، منعکس کننده این موضوع است که دو بعد دیگر معنویت (معنا و تعالی) را تا چه اندازه جدی می گیریم. منظور از عشق صرفا یک احساس نیست، عشق می تواند مستلزم انجام کاری باشد که بیشترین فایده را برای خود و دیگران در پی داشته باشد.

از دیدگاه غباری بناب و همکارانش (1390)، معنویت عبارت است از ارتباط با وجود متعالی در هستی معنادار، باور به غیب، باور به رشد و گذشتن از پیچ وخم های زندگی و تنظیم زندگی شخصی بر مبنای ارتباط با وجود متعالی در هستی معنادار، سازمان­یافته و جهت دار الهی. این بعد وجودی انسان فطری و ذاتی است و با توجه به رشد و بالندگی انسان و در نتیجه، انجام تمرینات و مناسک دینی متحول شده و ارتقا می یابد (نازل، 2004).


2. Gardner

1. Hartz

فهرست مطالب

مبانی نظری هوش معنوی

هوش

معنویت

انواع هوش

هوش معنوی در مقابل ایگو

تاریخچه هوش معنوی

تعاریف هوش معنوی

مولفه­های هوش معنوی در اسلام

رشد هوش معنوی

هوش معنوی و سلامت روانی

مقایسه هوش معنوی با هوش­های دیگر

کسب و کار

جایگاه هوش معنوی در سازمان

اندازه گیری هوش معنوی

کاربردهای هوش معنوی

ابعاد و مولفه های هوش معنوی

مدل های هوش معنوی

مدل زهر و مارشال

مدل هوش معنوی از دیدگاه سیندی ویگلزورث

مدل آمرام

مدل کینگ

بررسی نقش هوش معنوی در محیط کار با تأکید برآموزه­های اسلامی

مبانی نظری سلامت سازمانی

تعریف سازمان

محیط سازمانی

جو سازمانی

ویژگی های خاص جو سازمانی

عوامل موثر برجو سازمانی

شکل گیری فرهنگ سازمانی

سلامت سازمانی

ابعاد هفت­گانه سلامت سازمانی

بررسی رابطه ویژگی های شخصیتی و سبک های رهبری مدیران

مبانی نظری شادکامی

تعریف شادکامی

اجزای شادکامی

دیدگاه های مقابله و شادکامی

علل شادکامی

عوامل مؤثر بر شادکامی

خصایص شخصیتی و شادکامی

موانع دست یابی به شادکامی

پیشینه تحقیق

تحقیقات انجام شده در داخل کشور

تحقیقات انجام شده در خارج از کشور

منابع و ماخذ


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد