دسته بندی | نمونه سوالات |
بازدید ها | 2 |
فرمت فایل | |
حجم فایل | 1006 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 35 |
1-در فصول سرما و بخبندان کدام نوع قالب چوبی یا فلزی بهتر است؟
الف:قالب فایبرگلاس
ب:قالب فلزی
ج:قالب آجری
د:قالب چوبی
2-پس از خاتمه کار روزانه و یا در مواقعی که حفاری انجام نمی شود باید:
الف: دهانه چاه را به حال خود رها کرد
ب:دهانه چاه را با صفحات مشبک مقاوم و مناسب به نحو مطمئن پوشاند.
ج:در فاصله دومتری از چاه نرده ایمنی نصب کرد.
د: دور دهانه چاه را با آجر چینی ایمن کرد
3-کدام وسیله حفاظتی برای یک قالب بند مهم است؟
الف:کفش ایمنی
ب:لباس کار
ج:دستکش
د:همه موارد
3-تنفس دهان به دهان چندبار صورت میگیرد؟
الف:6بار
ب:7بار
ج:5بار
د:9بار
4-..........برای نگه دارنده های قالب ها استفاده میشود؟
الف:نردبان
ب:فرغون
ج:تخته زیرپایی
د:داربست
5-مقاومت کدامیک از قالب ها بیشتر است
الف:قالب فلزی
ب:قالب چوبی
ج:گچی
د:سنگی
6-برای نگهداری بتن بهترین درجه حرارت برحسب سانتی گراد چه درجه حرارتی است؟
الف:10
ب:15
ج:10
د:8
7-برای صاف کردن سطح پرداخت کاری-ملات-بتن و .... روی سطح سیمان از چه وسیله ای استفاده میشود؟
الف:تخته ماله
ب:کاردک
ج:ماله
د:کمچه
8-در فصل زمستان برای بتن ریزی از کدام یک از موارد زیر استفاده میشود؟
الف:تسریع کننده
ب:غلیظ کننده
ج:روان کننده
د:کندگیر کننده
و.....
دسته بندی | معماری |
بازدید ها | 2 |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 700 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 77 |
عنوان صفحه
- فصل اول
مسجد در معماری ایران......................................................... 5
عملکردهای مساجد مختلف...................................................... 7
خصوصیات فضاهای کالبدی مسجد.......................................... 9
- فصل دوم
مسجد جمعه یزد.................................................................... 15
مسجد جامع قدیم................................................................... 16
مسجد جامع نو...................................................................... 19
کتیبهها ..............................................................................
فضای جلوخان .................................................................... 26
سردر و پیش درگاه............................................................... 28
دهلیز (کریاس) .................................................................... 31
منار................................................................................... 42
شبستان شرقی ..................................................................... 43
شبستان غربی...................................................................... 44
شبستان شاهزاده................................................................... 44
صحن داخلی........................................................................ 44
ایوان اصلی......................................................................... 45
زیر گنبد ............................................................................ 47
دالانها و شاه نشینهای متصل به ایوان........................................ 49
در و درگاههای شمالی و غربی ............................................... 50
پایاب ................................................................................ 51
سنگهای قبر غیره منصوب .................................................... 51
کتابخانه ............................................................................. 52
- فصل سوم
تزیین در معماری ................................................................ 55
انواع تزئینات....................................................................... 59
کتیبهها .............................................................................. 59
تزئینات هندسی .................................................................... 61
تزئینات گیاهی ..................................................................... 62
نکاتی راجع به تزئینات .......................................................... 65
تأثیر رنگ در تزئین معماری.................................................. 69
بررسی رنگها ..................................................................... 71
رنگ سفید .......................................................................... 72
رنگ آبی............................................................................ 72
رنگ قرمز.......................................................................... 74
رنگ زرد........................................................................... 75
رنگ سبز........................................................................... 77
کنارهم قرارگیری رنگها ........................................................ 77
معماری و نگارگری ............................................................. 79
نگاهی به اشکال هندسی و تطابق آنها با رنگهای اصلی.................. 80
رنگها در شب...................................................................... 81
جلوه رنگ در کاشی معرق..................................................... 82
طلوع و غروب.................................................................... 82
مفهوم نقوش........................................................................ 83
- فصل چهارم
مصالح تزئینات در مسجد جامع یزد ......................................... 90
آجر................................................................................... 91
گچ..................................................................................... 93
سنگ................................................................................. 94
چوب................................................................................. 95
کاشی................................................................................. 95
تاریخچة ظهور و انحطاط....................................................... 96
انواع کاشی ......................................................................... 98
مقرنس............................................................................... 99
پیوست 1
پیوست 2
تصاویر پروژه عملی
مطالب این مجموعه با عنوان بررسی تزئینات و نقوش مسجد جامع یزد گردآوری شده و سعی بر آن بوده تا جایی که متون تاریخی باقیمانده و منابع و سوابق تاریخی مسجد جامع یزد اجازه داده است به ذکر توضیحاتی راجع به مصالح و کتیبهها و تاریخ بنای آن و تغییرات ایجاد شده بر آن در طول سالیان، بپردازیم.
اگر چه نقوش شکل گرفته بر آن به طور عموم در تمام بناهای اسلامی ایران به چشم میخورد ولی خالی از لطف نبود که به بررسی تزئینات این مجموعه بپردازیم زیرا مجموعه بنای مسجد جامع یزد در شهری است که دارای بافت سنتی دست نخوردهای نسبت به بناهای شهرهای دیگر است، با این حال بناهای باستانی و اسلامی ایران همگی دارای لطف خاص خودشان هستند که معماران تلاشگر و هنرمند با اطلاعات و دانش معماری بالا به تأسیس بناها همت گماردهاند.
حال چه به صورت تحقیق دانشگاهی یا هر عنوان دیگری قطعاً علاقه و توجه شخصی و میل به دانستن در مورد این مطلب مرا بر آن داشت تا مروری هر چند اندک بر این پیشینة عظیم تاریخی داشته باشم و به این مسیر رنگارنگ قدم گذاشته و هنر گوشه دیگری از این سرزمین را ورق بزنیم، وارد فضای زیبا و ملکوتی شویم از داخل مقرنسها عبور کنیم و ایوانها را پشت سر گذارده و راه پر پیچ و خم نقوش اسلیمی و ختایی را گرفته از داخل بوتهها گذشته و مناره ها را دور بزنیم تا شاید نفحهای از روح خلاق و ذوق هنری معمار و نقشبند این بنا از روح خسته ما گذر کند و جانی تازه به ما ببخشد.
به هر حال دیدن و مشاهده کردن این گونه هنرهای تاریخی که از سالیان باقی مانده شاید تلنگری باشد برای تمامی از تلاش افتادگان راه هنر و بروز خلاقیت و پشتکار.
هنر جوهرهای است که در ذات هر ایرانی به فضل الهی به ودیعه نهاده شده است. به همین علت جلوههای هنر در تمام مظاهر و مقوله های زندگی ایرانی مانند: معماری، نقاشی ، خط و کتابت ، پارچهبافی، قالی وگلیمبافی، فلزکاری، سفالگری و ...... در طول تاریخ بروز و ظهور داشته و دنیایی از زیباییها، ذوق، خلاقیت و ابتکار را پدید آورده است.
یکی از مظاهر انعکاس هنر ایرانی در معماری این سرزمین است. هنرمند معمار ایرانی، از ابتدای کار و از هنگام بکارگیری آجر که از مصالح اولیه احداث بنا به شمار میرفته زیباترین نقشها و طرحها را هنگام احداث دیوارها و پوشش گنبد ها وگوشواره ها، مقرنسها و طاقنماها خلق کرده است و در روند تکاملی آن با گره چینی، گلاندازی، گرهسازی و آجرکاری خفته و رفته، شاهکارهای بینظیری را به وجود آورده است.
هنگام استفاده از گچ با خلق گچبریهایی با نقوش هندسی، گیاهی، دنیایی از خلاقیت را که در دنیا بی نظیر میباشد آفریده و در استفاده از چوب برای پنجره ها و درها با بهرهگیری از فنونی نظیر منبت، مشبک، معرق، کندهکاری، خاتمسازی و نقاشی روی چوب، اعجاز باور نکردنی را پدید آورده است.
برای تزیین بنا از کاشیهایی نظیر یک رنگ، هفت رنگ، معرق، طلایی و .... شیشه و آیینه در شکلها و رنگها و ابعاد گوناگون، مدد جسته و دنیایی از زیبایی و خلاقیت و هنر را عرضه کرده و همه اینها به همراه حجاریهای زیبا، بنا هایی را در جای جای ایران بر پا و استوار کرده است.
بدون تردید تحقق این همه زیباییها و خلاقیت جز به مدد عشق به معبود امکانپذیر نبود، چرا که بیشترین جلوه آنها را در مسجد، محراب و زیارتگاه میتوان دید.
بناهای مذهبی، همواره مورد احترام و توجه ملل و اقوام مختلف در طول تاریخ بوده است، و به لحاظ همین اهمیت، پیوسته کاملترین تجربه های هنری هنرمندان برجسته هر دوره تاریخی در خدمت معماری و تزیین نقوش به کار رفته در احداث چنین اماکنی بوده است. این علاقه و توجه و بذل سرمایه های مادی و معنوی، نه از باب منافع اقتصادی و اغراض مادی، بلکه بر مبنای کشش و علاقهای قلبی بر اساس گرایش فطری مردم به مکاتب الهی بروز کرده است. چه بسا مردمی که با مشکلات و تنگناهای اقتصادی قرین بوده، اما در سرمایهگذاری برای مظاهر معنوی، از جمله بناهای وابسته به مقدسات مذهبی، از هیچگونه ایثاری فروگذار نکرده اند.
بناهای رفیع و با شکوهی که در طول تاریخ برای معابد، مساجد و کلیساها، سربرافراشتهاند، با یک پشتوانه قلبی و عشق حقیقی همراه بوده است.
در تاریخ اسلام، مسجد در رأس توجه مردم، به ویژه هنرمندان معتقد به مبانی دینی قرار داشته است. در دوره هایی که اثری ازپیشرفتهای علمی و صنعتی در هیچ کجای عالم دیده نمی شود، برجستهترین آثار معماری جهان، از میان مساجد بزرگ در جای جای سرزمنیهای اسلامی بر جای مانده است، اگر چه به علل گوناگون، بویژه هجوم ارتشهای متجاوز بیگانه به کشورهای اسلامی بسیاری از ابنیه مهم و مساجد تاریخی دچار تخریب و ویرانی شده و آثار مهم مکتوب و میراث فرهنگی مسلمین که دستخوش غارت و آتشسوزی در کتابخانههای مهم جهان اسلام شده است، ما را از گنجینههای مهمی محروم کرده است، با این حال آنچه بر جای مانده، خود دریچهای است برای شناخت عظمت معماری به کار رفته در بنای مساجد بزرگ تاریخی، بویژه آن که در معماری و کاشیکاری بناها، مظاهر معنوی و مفاهیم والای مذهبی چه در انتخاب رنگ و چه در انتخاب شکل و فرم بسیار ماهرانه تلفیق شدهاند، و فضایی به وجود آورده است که انسان شیفته معنویت را بسوی خود می خواند.
- مسجد در معماری ایران
- عملکردهای مساجد مختلف
- خصوصیات فضاهای کالبدی مسجد
« مسجد » در معماری ایران.
در هنر و معماری ایرانی و به ویژه معماری مساجد با دو پدیده شکل و محتوا یا عینیت و ذهنیت - و در یک کلام قالب و روح مواجهیم.
هنر معماری دارای سه جنبه است یکی جایگاه اثر در شهر یا معماری شهری ، طراحی خود بنا یا حجم اثر، و در نهایت هنرهای وابسته به معماری که شامل مواردی چون نور و رنگ و نقش است، میگردد که این اخیر با آنکه نقشی محوری در آنچه که معماری ایرانی نا میده میشود دارد، اما در دورههای پسین، این شیوه یا مهجور گشته یا نقشی حاشیهیی یافته است. حال آنکه چنین ظرفیتی را دارد که فضا سازی کند و بدون اینکه ترکیب احجام نامتجانس ضرورت یابد، فضاهای دلخواه را ایجاد نماید.
انسان- و به تبع او اثر هنری- موجودیت نمی یابد، مگر آنکه قالب و روحی داشته باشد. قالب و روح دو وجه منفک یا همراه و ترکیبی نیستند، بلکه وجوهی محشور و عجیبند که هیچ کدام بدون دیگری موجودیت و معنا نمی یابد. نه هر قالبی محمل هر روحی است و نه روحی تاب نشستن بر هر قالبی را دارد. این دو تنها با یکدیگر موجودیت می یابد و رشد می کنند و مرتبت وجودی مییابند.
در هنر معماری، اثر و روح حاکم بر جابجایی آن از یکدیگر منفک نیستند و نمیتوانند که باشند. نمیتوان فضایی را تخیل نمود، بدون آنکه صورت و شمایلی برایش قائل گشت و به همین عنوان نمی توان صورت و شمایلی تصور نمود و مصالح آن را در نظر نداشت. روح فراخ در همنشین با قالب تنگ همچون انیسش خرد و تحقیر میگردد یا قالب شکسته بر میدارد. قالب فراخ نیز ذلیل روح خرد شده، ویرانه میشود. این دو تنها بار شد متناسب و همپای یکدیگر، کارا و زیبنده میگردند. در فضاسازی ایرانی علاوه بر ترکیب یا انتزاع حجمی، از نقوش و رنگ و نور پردازی هم، به منظور القای انتزاع یا ترکیب فضایی استفاده شایان و قابل توجهی می شود به این معنا که در یک فضای راسته، شکست نور یا تفرق نقوش، قطعهای را مجرد یا گسسته می نمایاند و بالعکس بدین لحاظ شناخت نقوش و در رأس آن گره بنایی، در فضاسازی ایرانی نقشی مؤثر و ناگزیر دارد.
موضوع قالب و روح در بیان هنری و فضاسازی معماری، نه ماجرای راکب و مرکب که بحث وجود و موجودیت است. تذهیب کاران در طراحی، اشکالی را میآفرینند که «مداخل» نام دارد و آن صورت اشکالی است که «روالت» به هنگام نقشپردازی خود بخود «بوم آلت» را نیز مد نظر دارد. و هیچ یک از آلتهای «رو» و «بوم» بدون دیگری موجودیت نمییابند. اما هر مداخلی مناسب هر زمینهای نیست. به این معنا که تیزی و پخی یا راستگی و نقوس نقش مداخل را، نه اراده نقشبند که منظور نظر او، یعنی مکانت و فضا سازی نقش است که تعیین می کند. هرچند که رنگ و نور نیز در این نقوش تأثیر ناگزیر و بسزا دارند، مداخل نهایتاً در پیچیدهترین و رفیعترین مرتبت خود به گره بنایی مبدل میشود. گره در مسیر تحول خود از مداخل تا گره و از گره تا « گره در گره » و حتی « شاه گره » تا آنجا پیش می رود که به شطرنج معماران معروف میگردد. اما در این عرصه همچنان انعطاف و قالب خود را به صور و طرق مختلف حفظ مینماید و به گره کند و تند و شل و در مواضعی دستگردان مبدل می شود که به انضمام رنگ، قوالبی هم شأن و محشور با روح حاکم بر فضا سازی است.
معرفت حاکم بر هر اثر معماری یا شهری، نقشی بنیادین در تحول شخصیت و ادراک حیثیت آن اثر در طول زمان و همچنین در احساس مخاطبان ایفا می نماید. نقوش در فضاسازی نقشی تعیین کننده دارند. فضا سازی مناسب، با مجموعه تمهیدات مندرج در آن رمز ماندگاری و موجب جاودانگی این آثار در طول حیات بشری گردیده است.
کاربرد نقوش در حیثیت خارجی و فضاسازی درونی هر اثر معماری، مؤثر و بلکه تعیینکننده است. گره بنایی در میان نقوش ایرانی جایگاهی رفیع و بی مانند دارد، تا آنجا شاید نقش دیگری همچون گره در فضاسازی معماری ایرانی عمومیت نیافته و دخیل نگشته است.
همانگونه که دین اسلام، تنها دین عبادت و پرستش و توجه به آداب و مراسم عبادی نیست و حوزه نفوذ احکام و قوانین آن شامل همه ابعاد و عرصه زندگی فردی و جمعی است، مسجد نیز، تنها فضایی ویژه برای عبادت نمی باشد.
بلکه علاوه بر جلسههای وعظ و ارشاد مسلمین، حلقهها و مجالس درس و بحث نیز در آن تشکیل میشد و میشود. حتی پس از اواخر قرن سوم و اوایل قرن چهارم هجری که فضای مدرسه به صورتی جدا و متمایز از مسجد پدید آمد، همواره در برخی از مسجدها تدریس علوم مذهبی تا قرن و دهههای اخیر ادامه داشته است. علاوه بر این اغلب مسجدها سنگر مبارزه اجتماعی مردم علیه حکام جبار، و کانون تجمع مردم در هنگام خوف و اضطرار بوده است.
مسجدها را از نظر دامنه تنوع و حوزه کارکرد های آنها می توان به چهار گروه طبقهبندی کرد: گروه نخست، شامل مسجدهای جامع و مسجدهای بزرگی میشود که توسط سلاطین، وزاء و حکام ساخته می شدند. اداره عموم این مسجدها توسط بانی یا مأموران دولتی صورت می گرفت و آنان در اغلب موارد به هر کسی اجازه پیشنمازی یا تدریس در این مکان را نمی دادند بلکه اشخاصی که مورد تایید باقی قرار میگرفتند به منصب پیشنمازی یا تدریس برگزیده میشدند. دربرخی از مسجدهای جامع، چند پیشنماز همزمان به اقامه نماز میپرداختند و پیروان هر مذهب و مسلک با اقتدا به پیشوای خود، نماز برگزار میکردند.
- گروه دوم، شامل مسجد های متوسطی میشود که توسط بزرگان محلی، علما و یا مشارکت عمومی مردم ساخته می شد. در بسیاری از این مساجد ها برای پیشنماز و دیگر افراد مسجد، شرط خاصی وجود نداشت و از محدودیتهایی که در مساجد نوع اول ایجاد میشد، خبری نبود. هرچند باید توجه داشت که بعضی اوقات، پیرامون هر مذهب برای خود مسجد جداگانهای میساختند که پیشنماز و مدرسان آن از پیروان شاخههای همان مذهب بودند.
- گروه سوم ، شامل مسجد- مدرسهها میشود. با وجود آنکه تعداد این مسجد - مدرسه ها بسیار اندک و انگشت شمار است، اما اهمیت آنها از جهت اینکه دو عملکرد عبادی و آموزشی، همزمان و به موازات یکدیگر، هر کدام بخشی از فضای کالبدی را به خود اختصاص دادهاند، قابل توجه است. مسجد و مدرسه بسیار جالب آقا بزرگ در کاشان ، و مسجد و مدرسه سید در اصفهان از بارزترین نمونه های این گروه از مسجدها هستند.
گروه چهارم، شامل مسجدهای بسیار کوچکی میشود که عمدهترین و شاید تنها عملکرد آنها، جنبه عبادی آنها بوده است و تنها در آنها نماز بجا آورده می شد. مثلاً در نایین برخی از مسجدهای کوچک هستند که مساحتی درحدود ده متر مربع دارند. این مسجدها توسط افراد خیرخواه در محلهها یا در امتداد بدنه بازار و مراکز اقتصادی ساخته می شدند.
مسجدهای اولیه بسیار ساده ساخته میشدند و فضای کالبدی آنها متشکل از شبستانی بدون در بود که در جلوی آن حیاط یا فضای باز نیمه محصوری وجود داشت. بتدریج و با گذشت زمان و روی کار آمدن حکومتهای سلطنتی، بر عظمت و شکوه معماری مسجدها افزوده شد.
در ایران، عناصری از معماری بومی در فضای کالبدی مسجدها مورد استفاده قرار گرفت. ایوان، یکی از این عناصر بود. نخست، یک ایوان در شبستان اصلی و سپس دو ایوان روبهروی یکدیگر که اغلب یکی به ورودی اختصاص داشت، به ساختمان مسجد اضافه شد. تعداد این ایوانها در مرحلهای از تکامل طرح مسجد، به چهار عدد رسید. عنصر دیگر، عبارت از چهار طاقیهایی بود که در پیش از اسلام به عنوان بخشی از فضای آتشکدهها و آتشگاهها مورد بهرهبرداری واقع میشد و پس از اسلام بعضی از آنها به عنوان مسجد مورد استفاده قرار گرفت. این عنصر و گنبد به صورت گنبد خانه، در بخش شبستان اصلی مسجد به کار گرفته شد و بر عظمت فضای مسجد افزود. بدین ترتیب روند شکلگیری فضای کالبدی مسجد منجر به تکوین طرح فضاهای چهار ایوانی شد. طرح فضاهای چهار ایوانی که پیش از اسلام نیز شناخته شده بود، متأثر از جهانبینی و فرهنگ ایران باستان و در ارتباط با جهات چهارگانه مقدسی که در ارتباط با فضای مثالی و توجه به حرکت و سیر خورشید، شکل گرفته بود. طرح مزبور چنان مورد استقبال قرار گرفت که نه تنها در ساختمان مسجدها، بلکه در بنای مدرسهها و کاروانسراها نیز به کار برده شد. البته این طرح بیشتر در مسجدها و سایر بناهای بزرگ به کار برده میشد و عمومیت استفاده از آن، مانع از تکوین در فضاهای معماری نمیشد.
مسجدهای جامع، از جنبة روند شکلگیری فضاهای کالبدی، به دو گروه تقسیم میشوند. گروه اول، شامل مسجدهایی که ساختمان آنها در طول تاریخ تغییر شکل پذیرفته و در هر دوره، فضاهایی به آنها الحاق شده و بخشهایی از آن را تغییر شکل دادهاند. مسجد جامع اصفهان نیز که هستة اولیة آن پیش از زمان آلبویه ساخته شده بود، در دورة مزبور و پس از آن در عهد سلجوقیان و در دورههای بعد، همواره شاهد تغییراتی در فضای کالبدی خود بوده است.
گروه دوم، شامل مسجدهایی است که از ابتدا با نقشهای از پیش طرح شده ساخته میشدند. و هیچ تغییر شکلی را نمیپذیرفتند. این مسجدها که اغلب متعلق به دورة صفویه و بعد از آن هستند، بیشتر به صورت بنایی مجزا از فضاهای کالبدی پیرامون خود و گاهی بیتفاوت نسبت به آنچه در برخی از جوانب و اطرافشان وجود داشت، ساخته میشدند. این مسجدها با داشتن یک ورودی عظیم و با شکوه ، خود را از فضاهای اطرافشان متمایز میساختند و نظر بیننده را جلب می کردند.
تزیین بناهای مذهبی با آجر که در زمان سلجوقیان رایج، و در دورة ایلخانان تکامل یافته بوده، در دورة صوفیان جای خود را به تزیین پرکار و گستردة کاشیکاری داد. تزیین ساختمان به طور عمده متوجه فضای درونی بنا بود و پوستة خارجی بنا بسیار ساده بود و در اغلب موارد با کاهگل پوشانده میشد. تنها جایی که در نمای خارجی تزیین میشد و خود را جلوهگر میساخت، فضای ورودی بنا بود. تزیین ورودی مسجدها و سایر بناها از دورة ایلخانان به بعد، بسیار مورد توجه قرر گرفت. در این بناها، فضاهای ورودی، بسیار مرتفع و با شکوه ساخته میشد.
بعد از دورة هخامنشی گنبد، که در پی نیاز و ضرورتی فنی - ساختمانی، برای پوشش فضای بزرگ بدون استفاده از چوب، در زمان اشکانیان اختراع شد و در آن دوره و سپس در عهد ساسانیان در ساختمان کاخها و آتشکدهها مورد استفاده قرار میگرفت و پس از آن برای پوشش بخشی از آن فضای شبستان به کار گرفته میشد به سبب استفاده زیاد از آن در مسجدها و سایر فضاهای مذهبی موجب شد که مفهومی سمبلیک کسب کند و به عنوان نشانه و سمبلی برای فضاهای مذهبی مورد توجه قرار گیرد. جنبة نمادی و سمبلیت گنبد از چنان قدرتی برخوردار شد که امروزه برای بیان جنبة مذهبی ساختمان مسجد ها، مورد استفاده قرار میگیرد و هنوز هیچ عنصر و شکلی نتوانسته است جای آن را بگیرد و حتی تصور چنین تحولی در آیندة نزدیک دشوار به نظر میرسد.
مناره: همان گونه که از مفهوم واژه آن بر میآید، عنصری جهت تبادل اطلاعات از راه دور توسط آتش، و به طور کلی محل آتش بود و پیش از اسلام کاربرد داشت. این عنصر پس از اسلام ابتدا به صورت ساده و منفرد برای خواندن اذان و آگاه کردن مسلمانان از وقت نماز به کار میرفت. عنصر مزبور پس از قرن پنجم و ششم هجری، پس از پذیرش کاربردی فنی در جنب سر در ورودیها و جنب ایوانهای اصلی مسجدها و سایر بناهای مذهبی، به صورت عنصری نمایشی و تزیینی درآمد و جنبهای نمادی به خود گرفت.
نکتة بسیار مهم در مورد عناصر فوق، این است که با وجود آن که امروزه آنها به عنوان سمبل و نشانهای از فضاهای مذهبی شناخته شدهاند، اما این امر لزوماً به این معنی نیست که عناصر مزبور در زمان گذشته و در همة دورهها و در همة شهرها، دارای چنین مفهومی که امروزه دارند، بودهاند؛ هر چند که پذیریش وجوه مشترکی بین مفاهیم و جنبة ادراکی آنها در طول تاریخ ممکن است.
مساجد بادگیردار: در اقلیمهای کویری خشک و گرم، ساختن سرسراها، گل افرنگها، هواکشها و بادگیرهای حفرهای در تیزه گنبدی پوششهای عرفها، رواقها، شبستانها موجب نوررسانی و تهویه و کوران هوا و خنکسازی فضاها میشود. همچنین وجود بادگیرهای مرتفع باداشتن فضاهای کانال وسیع در نقاط مشخص سبب کشش باد به درون فضاها میشود. در مواردی وجود بادگیریهای مضاعف در محراب و شبستان هوای محیط را مطبوع می کند.
- مسجد جامع بزرگ یزد
- مسجد جامع قدیم
- مسجد جامع نو
مسجد جامع (جمعه) بزرگ یزد
یکی از مساجد بزرگ جامع ایران و درخشانترین بنای شهر یزد مسجد جامع آن است.
بنایی است قدیم و بسیار فاخر و جمیل. درخشندگی کاشیها، بلندی منارها، زیبایی گچکاری، گشادگی صحن، خوابیدگی و بالاخره شبستان زمستانی وسیع هر یک عنصری و عاملی از بزرگی، زیبایی، هنرمندی این یادگار ارجمند و دست پرودة هزار سالة یزد است.
وصف معماری و هنر ساختمانی آن را محمد کریم پیرنیا در یادداشتهای راهنماوار مربوط به آن شهر چنین کرده است:
«ایوان بزرگ و غرفه ها و گوشوارها و بزوارها و رواقها و طبنیهای آن همه در حد زیبایی است و معماری با شکوه پارتی را با همه جلال و احتشام و نغزی و ریزه کاریش به یاد میآورد.
قوسهای جناغی خوش اندامش که تناسب 4 و 3 دارد در عین نغزی ژرفنگری معماری ایرانی را در استواری بنا نشان میدهد. تکیة بلند و سر در آسمانش با اینکه اندامی بس کشیده دارد بر شانهای نازک ایستاده و فشار عمودی منارههای که آفریدة ذوق هنرمندان ایرانی است جزرهای باربر آنرا نغز و نازک کرده است. روشنایی گنبد با وضع طاقچههای گچ اندود در برابر روزنهای مشبک بنحوی شاعرانه تأمین شده.»
با وجود آنکه این مسجد از آثار دینی در شهر یزد و از نمودهای با ارزش و معماری تاریخی ایران است نخستین مطالعة دقیق عبارت است از مقالة تحقیقی ماکسیم سیرو که تحت عنوان زیر نشر شده است:
تحقیق در باب مسجد جامع یزد از دو قسمت تشکیل می شود. یکی اطلاعات تاریخی منقولات مربوط به مسجد جامع قدیم که فعلاً اثری از آن باقی نیست. دیگر آنچه مربوط به مسجد جامع کنونی که از عصر مظفری است و آن را بر جای مسجد جامع قدیم ساختهاند.
در زبان فارسی، مقالة مختصری که دربارة این مسجد نشر شده از آن علی جندقی یزدی است.
شامل ورد77صفحه ای
دسته بندی | کامپیوتر و IT |
بازدید ها | 3 |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 1279 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 31 |
مقدمه
وب، اینترنت، سایت و ... کمتر کسی است که امروزه با این لغات آشنا نباشد یا حداقل آنها را نشنیده باشد، مفاهیمی که تا چندی پیش تنها برای افراد محدودی جا افتاده و با معنا بود. اینترنت روز به روز در حال گسترش است و گویی وب، تارهای عنکبوتیش را به همه جای این هستی گسترانده است، اگر چه به کشور ما کمی دیر رو آورده ولی اینجا هم بسرعت در جاده توسعه قدم بر می دارد.
در کشورهای صنعتی، با وجود این پدیده، دیگر کمتر کسی است که برای خرید روزمره عازم بازار شود، کمتر کسی است که برای پیدا کردن کتاب مورد نظر خود، کلیه خیابانهای شهر را زیر پا بگذارد، یا برای جابجایی حسابهای مالی خود روانه بانک شود و هزاران هزار فعالیت دیگر که خروج افراد از منازل یا محل کار خود را از بین می برد که این خود سر منشاُ میلیاردها میلیارد صرفه جویی مالی و از همه مهمتر صرفه جویی در کالایی که قیمتی برای آن نیست، زمان .... که باز متاٌسفانه یکی از عوامل عقب ماندگی کشورهای جهان سوم از جمله کشورمان، عدم توجه به همین طلای نامرئی است.
دانشگاههای یک کشور همیشه سمبل برداشتن اولین قدمها در راه پیشرفت و توسعه می باشد در دانشگاهی که سالها علم کامپیوتر تدریس می شود، هر دانشجو در شروع ترم باید درگیر کاغذ بازی برای انتخاب واحد و ثبت نام باشد و در پایان هر ترم نیزبا صرف هزینه های مالی و تلف کردن وقت خود، راهی ساختمان دانشگاه می شود تا بتواند استاد خود را بیابد و اعتراض خود را نسبت نمره ی اعلامی به وی ابلاغ نماید و همه این تلفات مالی و زمانی هنگامی به اوج خود می رسد که بخواهد پروژه یا تکلیفی را تحویل استاد نماید.
حضور به موقع در راٌس ساعت تعیین شده برای تحویل پروژه، ساعتها انتظار برای رسیدن نوبت وی، تجمع در میان سالن مجاور کلاسهایی که در همان لحظه افراد دیگری مشغول فراگرفتن علم در آنجا می باشند و مشکلاتی از این قبیل...
چرا علیرغم گسترش ارتباطات جهانی که بواسطه آن امروزه دهکده نامیده می شود و در دانشگاهی که حدود 10 سال در آن اینترنت تدریس می شود اینچنین مشکلاتی باید وجود داشته باشد؟
امروزه که هر فردی با داشتن یک خط تلفن و یک کامپیوتر می تواند به اقصی نقاط جهان متصل شود و اطلاعات مورد نیاز خود را برداشت نماید یا دانسته های خود را به دیگران ابلاغ نماید، وجود چنین مشکلاتی مضحک می نماید.
یکی از راههای مفید و مقرون به صرفه در جهت حل مشکلات مذکور، ایجاد یک سایت اختصاصی برای هر کدام از اساتید دانشگاه است. محیطی نرم افزاری بر روی شبکه جهانی اینترنت که هر یک از مدرسین می توانند اطلاعات مورد نیاز دانشجویان را بدون مراجعه مستقیم آنان در اختیارشان بگذارد.
مفاهیم اولیه برنامه نویسی در دات نت ( بخش اول )
دات نت محیطی جدید بمنظور طراحی، پیاده سازی و اجرای برنامه های کامپیوتری را در اختیار طراحان و پیاده کنندگان نرم افزار قرار می دهد. با استفاده از پلات فرم فوق ، می توان بسرعت اقدام به پیاده سازی نرم افزار نمود.
برنامه های تولیده شده ، امکان استفاده از پتانسیل های محیط Common Language Runtime) CLR ) را خواهند داشت . آشنائی با مفاهیم اولیه برنامه نویسی در محیط فوق ، دارای اهمیت خاص خود بوده و سرعت در استفاده مطلوب از محیط فوق ، را بدنبال خواهد داشت . در مقالاتی که در این زمینه ارائه خواهد شد به بررسی مفاهیم اولیه برنامه نویسی محیط فوق ، خواهیم پرداخت . در این راستا ، در ابتدا با نحوه نوشتن یک برنامه آشنا و در ادامه به تشریح برخی از مفاهیم مهم در این زمینه ، خواهیم پرداخت .
نوشتن یک برنامه در فریمورک دات نت
تمامی زبانهای حمایت شده در دات نت ، از سیستم نوع یکسان ، کتابخانه کلا س فریمورک مشابه و CLR استفاده خواهند کرد . بدین ترتیب، تمامی برنامه های نوشته شده با یکی از زبانهای حمایت شده ، خصایص مشابهی را به اشتراک می گذارند. شاید مهمترین تفاوت قابل توجه در رابطه با زبان های برنامه نویسی حمایت شده در دات نت ، به گرامر هر یک از آنها برگردد . ( در مثال هائی که در این مقاله ذکر می گردد ، از ویرایشگر Notepad ،در مقابل ویژوال استودیو دات نت، استفاده شده است . مثال های ارائه شده به اندازه کافی ساده بوده تا بتوان بکمک آنان با فرآیندهای ترجمه و اجراء ، بسرعت آشنا گردید ).
نوشتن یک برنامه
برای نوشتن یک برنامه ساده در دات نت ، مراحل زیر را دنبال می نمائیم :
یک برنامه نمونه نوشته شده به زبان VB.NET |
Imports System |
vbc Hello.vb |
برای اجراء برنامه ایجاد شده در مرحله قبل ، در ابتدا کمپایلر VB.NET را از طریق خط دستور و بصورت زیر فعال می نمائیم : ( دستور فوق را می توان از طریق خط
در ادامه و پس از ایجاد فایل اجرائی (hello.exe ) ، امکان اجرای برنامه فراهم می گردد.
استفاده از Namespace
با استفاده از VB.NET ، می توان به کلاس ها مراجعه و از آنان استفاده کرد . در مثال زیر ، یک نمونه از کلاس System.Io.FileStream ، ایجاد شده است .
Dim aFileStream As System.IO.Filestream |
مراجعه به Namespace های مورد نیاز در یک برنامه روشی مناسبتر در این زمینه است . با استفاده از namespace ، ضرورتی به توصیف تمامی مراجعات به کتابخاته کلاس ، وجود نخواهد داشت .
Imports System.IO |
مثلا" برای دستیابی به اشیاء System ، می بایست از Namespace با نام System در برنامه استفاده گردد. ( Imports) .
تعریف namespace و کلاس
VB.NET ، امکانات حمایتی لازم در خصوص ایجاد Namespace های خاص و کلاس های مربوط به آن را ارائه می نماید. (نکته : مدل زیر یک روش عمومی برای نامگذاری namespace است ) :
CompanyName.TechnologyName |
بخشی از فصل آخر
- در قسمت مدیریت مناطق که باز کنید نام منطقه را می خواهد که مثلاً اگر طرقبه را بخواهیم به مناطق خود اضافه کنیم باید از این قسمت استفاده نمائیم.
- در قسمت ثبت ملک جدید نام منطقه را از ما خواسته –
- نوع ملک: که می تواند آپارتمان – ویلا – مغازه – زمین باشد.
- بابت : در این قسمت که بابت مورد معامله را خواسته که فروش یا رهن یا اجاره می باشد قیمت که قیمت مورد نظر را معلوم می کند.
- امکانات : که امکانات ساختمان مورد نظر را در آن قید می کنیم .
- آدرس : آدرس ساختمان را قید می کنیم
- شماره تماس : شماره تلفن صاحب ملک را قید می کنیم.
- نام و نام خانوادگی : که در آن نام صاحب ملک قید می شود
– عکس : عکسی از خانه یا مورد فروش یا اجاره قرار می گیرد.
- لیست املاک : در این قسمت ردیف را از ما خواستید نام و نام خانوادگی، منطقه، نوع ملک، بابت، بعد از آن ما املاکی را که واگذار شده جلوی آن سیستم واگذار کردن را در صورت واگذار شدن تایپ می کند در صورت نیاز به تغییرات در ملک ویرایش را کلیک می کنیم و حذف هم برای مواردی می باشد که فروخته یا رهن و اجاره داده شده استفاده می شود.
- کل املاک : منظور تعداد املاک فروخته یا رهن و اجاره داده شده می باشد.
- املاک واگذار شده فروشی : شناسنامه، نام و نام خانوادگی، منطقه، نوع ملک، بابت، ویرایش و حذف در آن می باشد.
- املاک واگذار شده (رهن) : شناسنامه، نام و نام خانوادگی، منطقه، نوع ملک، بابت، ویرایش و حذف در آن می باشد.
- املاک واگذار شده (اجاره ) : شناسنامه، نام و نام خانوادگی، منطقه، نوع ملک، بابت، ویرایش و حذف در آن می باشد.
- در قسمت بالای صفحه اصلی، جستجوی ملک، ارتباط با ما و مدیریت سایت می باشد.
- با کلیک روی صفحه اصلی پنجره جدیدی باز می شود که املاک واگذار شده را نمایش می دهد که در آن منطقه نوع ملک (زمین، ویلا) و... بابت (فروش ، رهن، اجاره) و قیمت به ریال را مشخص می کند.
- جستجوی ملک : املاک ثبت شده را می توان در منطقه مورد نظر برای فروش، رهن یا اجاره جستجو نمود.
- ارتباط با ما : در این قسمت ارتباط با مدیر توسط این صفحه برقرار می گردد که در آن نام و نام خانوادگی، ایمیل عنوان و توضیحات را خواسته است.
- مدیریت سایت : جزئیات سایت ما را نمایش می دهد.
- برای دستکاری در برنامه قسمت نمایش در منوهای سمت راست کلیک و گزینه View Designer را انتخاب بعد می توان Lable ، text و Buttom و ... را دستکای یا از سمت راست tools انتخاب و به برنامه اضافه نمود و برای تنظیمات آنها مثل رنگ متن ، اندازه و ... می توان از منوهای زیر properties استفاده نمود.
برای دستکاری در کدنویسی هر قسمت برنامه سمت راست زیر منوهای My Admin هر کدام را که کلیک راست کنید و گزینه View Code را انتخاب نمائید وارد قسمت کدنویسی برنامه می شوید و می توانید تغییرات را در آنجا انجام دهید.
برای دسترسی به Data Base برنامه از Server Explorer سمت چپ که باز شد روی منو ابزار Connect کلیک بعد وارد پنجره Add Connection می شویم و از دکمه Chanye گزینه Microsoft SQl Server را انتخاب بعد از دکمه Coutineu اسم و username و password و تایپ کلمه Amlak در Connect to data base که با کلیک روی ((okData Base ها را می توان مشاهده نمود.
برای Connect شدن به Data Bac چهار حالت وجود دارد.
شامل ورد 31صفحه ای
دسته بندی | اقتصاد |
بازدید ها | 1 |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 6048 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 258 |
چکیده
این رساله، به بررسی چهار موضوع مهم در حوزه اقتصاد کلان ایران به عنوان یک کشور در حال توسعه متکی به صادرات نفتمیپردازد. در مرحله اول، به منظور بررسی عوامل موثر بر نرخ تورم ، ما دو مدل مختلف را با استفاده از برخی از تکنیکهای اقتصاد سنجی نظیر آزمونهای ریشه واحد، آزمونهای همانباشتگی و مدل تصحیح خطا مورد ارزیابی قرار دادیم. یافتههای ما نشان میدهند که قیمتهای خارجی، GDP ، نرخ ارز و جنگ تحمیلی با عراق دارای تأثیرات معناداری بر روی سطح قیمتها در بلندمدت میباشند. علاوه بر آن رشد پول، رشد تولید نفت و رشد GDP غیر نفتی، دارای تأثیرات معناداری بر نرخ تورم در بلند مدت بودهاند. در مرحله دوم، ما اثرات کوتاه مدت و بلند مدت اندازه دولت و صادرات را بر روی رشد اقتصادی ایران را با ستفاده از رویکرد ARDL مورد مطالعه قرار میدهیم. نتایج نشان میدهند که هم در بلند مدت و هم در کوتاه مدت، منحنی آرمی در مورد اقتصاد ایران، معتبر بوده و اندازه دولت، جهت رسیدن به سطوح بالاتر رشد اقتصادی بایستی تعدیل گردد. بعلاوه صادرات کل، میزان صادرات نفتی و نیز قیمتهای نفت دارای تأثیرات مثبت و معنادار بر رشد اقتصادی در کوتاه مدت و بلندمدت میباشند. در مرحله سوم، روابط پویای بین درآمدها و مخارج دولت و نیز چگونگی واکنش آنها به شوکهای قیمت (درآمد) نفت با استفاده از برخی مدلهای اقتصادسنجی، نظیر VAR، SVAR و VECM برای دو گروه مختلف از متغیرها، مورد بررسی قرار گرفتهاند. نتایج دادههای سالیانه برای گروه اول از متغیرها یک علیت یک سویه را از سمت نسبت درآمدهای دولت به GDP به سمت مخارج کل دولت به GDP نشان میدهند. نتایج دادههای فصلی برای گروه دوم از متغیرها وجود یک علیت قوی از سمت درآمدهای دولت به سمت مخارج دولت (هم جاری و هم سرمایهای) را در اقتصاد ایران نشان میدهند. علاوه بر آن، یافتهها نشان میدهند که درآمدهای دولت، مخارج دولت و عرضه پول، عوامل موثر بر سطح قیمتهای داخلی در اقتصاد ایران میباشند. در مرحله چهارم ما به بررسی اثر تحریمهای US و EU بر روی متغیرهای کلیدی اقتصاد کلان و نیز سیستم سیاسی ایران میپردازیم. نتایج مدلهای VAR نشان میدهند که اثرات تحریمها در کوتاه مدت معنادار هستند ولی در بلند مدت به دلیل تعدیلات انجام یافته در ساختار اقتصاد، معناداری خود را از دست میدهند.
دسته بندی | اقتصاد |
بازدید ها | 1 |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 7787 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 445 |
چکیده
در این رساله اثرات تحریم های اقتصادی بر اقتصاد ایران مورد بررسی قرار گرفته است، و به طور خاص، تحریم های اقتصادی در دو شکل تحریم های نفتی و تحریم های بانکی شبیه سازی شده است. ایده اصلی این تحقیق از آنجا ریشه گرفته که آمریکا از طریق هم پیمانان خویش در چندین سال اخیر در تلاشی گسترده در پی اعمال فشارهای اقتصادی به منظور ایجاد تغییرات در رفتار سیاسی دولت ایران بوده است. از میان اهداف این تحقیق، علاوه بر هموار نمودن مسیر مطالعات آتی، امکان پاسخ دادن به این سوال است که تحریم ها چه تاثیر احتمالی بر تولید ناخالص داخلی و نیز سطح عمومی قیمت ها در ایران خواهد گذاشت. این سوال از آن نظر بسیار مهم است که تا کنون تحقیقی جامع در این زمینه صورت نپذیرفته است، و لذا پیش آمدهای اقتصادی آن به طور کامل بر پژوهشگران و سیاست گذاران روشن نیست. به منظور پاسخ هرچه دقیق تر به سوالات در این رساله از روش های تحلیلی - توصیفی و مدل های تعادل عمومی استفاده گردیده است. بدین منظور، با استفاده از مدل تعادل عمومی محاسبه پذیر استاندارد (لافگرن و همکاران، 2001) و کالیبراسیون بر اساس ماتریس حسابداری اجتماعی سال 1380 تحریم های نفتی و بانکی در چندین سناریوی مختلف شبیه سازی شده است. نتایج تحقیق بیانگر آنست که تحریم ها بر متغیرهای کلان اقتصادی نظیر صادرات کل، واردات کل، تولید ناخالص ملی، و نیز رفاه خانوارها اثرات منفی دارد، که این اثرات تحت تحریم های بانکی بسیار بیشتر از تحریم های نفتی می شود. همچنین، تحریم های بانکی با فرض جا به جایی نیروی کار و سرمایه و تحریم های نفتی با فرض جا به جایی نیروی کار و عدم جا به جایی سرمایه شاخص قیمت مصرف کننده (تورم) را افزایش خواهد داد. از میان نتایج جالب توجه این رساله، مهمترین نتیجه شاید آن باشد که تحریم های نفتی تحت شرایط جا به جایی نیروی کار و سرمایه، به دلیل آنکه اقتصاد ایران فرصت باز توزیع منابع را دارد، اثر تورمی نشان نمی دهد. اضافه بر آن، تحت شرایط جا به جایی نیروی کار و عدم جا به جایی سرمایه تحریم های بانکی می تواند چنان شوک بزرگی بر مدل وارد آورد که شبیه سازی ها در این رساله قادر به حصول شرایط تعادلی ثانویه نبوده است. در ارتباط با صادرات غیر نفتی، همچنین، مشاهده می شود که حتی در شرایط جا به جایی نیروی کار و عدم جا به جایی سرمایه تحریم های نفتی می تواند اثر افزایشی بر صادرات غیر نفتی داشته، که این اثر با فرض جا به جایی سرمایه بیشتر نیز خواهد بود. با این وجود، تحت شرایط تحریم های بانکی صادرات غیر نفتی نیز آسیب خواهد دید. نتایج این رساله به طرز قابل قبولی با مشاهدات آماری موجود از شرایط اقتصاد ایران پس از تحریم ها مطابقت دارد. علاوه بر موضوع، از میان نوآوری های این تحقیق می توان به ارائه و به کارگیری روش استفاده دو مرحله ای از مدل تعادل عمومی استاندارد برای مدل سازی، کالیبره کردن و سناریو سازی تحریم های نفتی اشاره کرد، که در این راستا، فرمولی به منظور برونزا سازی صادرات نفت در مدل ارائه گردیده است. همچنین، ارائه پارامتر تحریم (sanction) به منظور مدل سازی و سناریو سازی تحریم های بانکی امکان مدل سازی دور زدن تحریم ها را فراهم می آورد.
دسته بندی | فایل های گرافیکی |
بازدید ها | 3 |
فرمت فایل | zip |
حجم فایل | 12256 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 1 |
فایل کورل برچسب عرقیات گیاهی عرق چهل گیاه
پسوند فایل CDR
نرم افزار مورد نیاز CorelDRAW Graphics Suite X8
طراحی شده با برنام کورل دراو
دسته بندی | حسابداری |
بازدید ها | 3 |
فرمت فایل | pptx |
حجم فایل | 943 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 24 |
دانلود پاورپوینت با موضوع تعیین شیوه رفتار هزینه ها، در قالب pptx و در 24 اسلاید، قابل ویرایش، شامل:
مقدمه
تشریح دو فرض مورد استفاده در برآورد رفتار هزینهها
تشریح تابع خطی هزینهها و سه روش متداول رفتار آن
آشنایی با روکردهای گوناگون برآورد هزینهها
شش مرحله برآورد تابع هزینه بر مبنای روابط جاری یا گذشته هزینهها
سه معیار برای ارزیابی و انتخاب عامل هزینه
توضیح توابع غیرخطی هزینهها با ذکر مثال
تفاوت بین مدل یادگیری متوسط زمان انباشته و مدل یادگیری زمان تفاضلی هر واحد
آشنایی با مشکلات مربوط به توابع هزینه در زمینه دادهها
قسمتی از متن:
منحنیهای یادگیری و تابع غیرخطی هزینه: منحنیهای یادگیری نیز از عواملی است که موجب غیرخطی شدن توابع هزینه میشود. منحنی یادگیری تابعی است که نشان میدهد به سبب یادگیری کارکنان و یافتن مهارت بهتر برای انجام دادن کارها، ساعت کار مربوط به تولید هر واحد از محصول با افزایش تعداد تولید کاهش مییابد. مدیران برای پیشبینی اثر افزایش تولید بر تغییر ساعات کار (یا هزینههای دستمزد) از منحنی یادگیری استفاده میکنند.
توضیحات:
این فایل شامل پاورپوینتی با موضوع" تعیین شیوه رفتار هزینه ها"می باشد که در حجم 24 اسلاید، همراه با توضیحات کامل تهیه شده است که می تواند به عنوان ارائه کلاسی مورد استفاده قرار گیرد.
پاورپوینت تهیه شده بسیار کامل و قابل ویرایش بوده و در تهیه آن، کلیه اصول و علائم نگارشی و چیدمان جمله بندی رعایت شده و به راحتی و به دلخواه می توان قالب آن را تغییر داد.
دسته بندی | حسابداری |
بازدید ها | 7 |
فرمت فایل | pptx |
حجم فایل | 550 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 13 |
دانلود پاورپوینت با موضوع هزینه یابی موجودیها و تجزیه و تحلیل ظرفیت، در قالب pptx و در 13 اسلاید، قابل ویرایش، شامل:
هزینه یابی موجودی
ظرفیت
هزینه یابی متغیر
هزینه یابی جذبی
صورت سود و زیان هزینه یابی متغیر
صورت سود و زیان هزینه یابی جذبی
اثر نامطلوب هزینه یابی جذبی برانگیزه مدیران
هزینه یابی فرامتغیر
صورت سود و زیان هزینه یابی فرامتغیر
مفاهیم ظرفیت و تجزیه و تحلیل هزینه ثابت ظرفیت
ظرفیت نظری و عملی
ظرفیت عادی و ظرفیت مبتنی بر بودجه جامع
صورت سود و زیان هزینه یابی فرامتغیر
مفاهیم ظرفیت و تجزیه و تحلیل هزینه ثابت ظرفیت
ظرفیت نظری و عملی
ظرفیت عادی و ظرفیت مبتنی بر بودجه جامع
قسمتی از متن:
هزینه یابی متغیر: روشی است که به موجب آن، تنها هزینه های متغیر تولید، در محاسبه بهای تمام شده موجودیها منظور می شود. هزینه های ثابت تولید به عنوان هزینه دوره تلقی می شود.
هزینه یابی جذبی: روشی است که به موجب آن همه هزینه های متغیر تولید و همه هزینه های ثابت تولید در محاسبه بهای تمام شده موجودی ها منظور می شود. یعنی موجودی همه هزینه های تولید را جذب می کند.
توضیحات:
این فایل شامل پاورپوینتی با موضوع" هزینه یابی موجودیها و تجزیه و تحلیل ظرفیت"می باشد که در حجم 13 اسلاید، همراه با توضیحات کامل تهیه شده است که می تواند به عنوان ارائه کلاسی مورد استفاده قرار گیرد.
پاورپوینت تهیه شده بسیار کامل و قابل ویرایش بوده و در تهیه آن، کلیه اصول و علائم نگارشی و چیدمان جمله بندی رعایت شده و به راحتی و به دلخواه می توان قالب آن را تغییر داد.
دسته بندی | حسابداری |
بازدید ها | 3 |
فرمت فایل | pptx |
حجم فایل | 7309 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 194 |
دانلود پاورپوینت جلد دوم کتاب حسابداری صنعتی با تأکید بر مسائل مدیریتی اثر هورن گرن و همکاران، در قالب pptx و 194 اسلاید، قابل ویرایش، شامل:
فصل هفتم: تخصیص هزینه ها (1)
اصطلاحات فنی تخصیص هزینه ها
هدفهای تخصیص هزینه
معیارهای تصمیم گیری برای تخصیص هزینه ها
معیارهزینه - منفعت
مخازن هزینه غیرمستقیم و تخصیص هزینه ها
تصمیمات مرتبط با هزینه های غیرمستقیم
همگن بودن مخازن هزینه
تخصیص هزینه از یک دایره به دایره دیگر
روشهای تک نرخی و دو نرخی
مزیت روش تک نرخی
مزیت روش دونرخی
نرخ بودجه ای و نرخ واقعی
تخصیص هزینه های دوایرپشتیبانی
روشهای تخصیص هزینه های دوایرپشتیبانی
روش تخصیص مستقیم
روش تخصیص یکطرفه (پله ای)
روش تخصیص متقابل
تخصیص هزینه های مشترک
روش انفرادی تخصیص هزینه
روش تفاضلی تخصیص هزینه ها
فصل هشتم: تخصیص هزینه ها (2)
ردیابی و تخصیص هزینه ها
تعیین هزینه های مستقیم محصول
تعیین نرخ هر واحد از مبنای تخصیص هزینه برای تخصیص هزینه های غیرمستقیم
تسهیم هزینه ها
انتخاب مخزن هزینه های غیرمستقیم و تعیین نرخ هزینه
مقایسه نرخهای کارخانه با نرخهای دوایر
تغییر مبنای تخصیص هزینه ها
نتایج استفاده از مبنای تخصیص نامناسب
عوامل هزینه و مبنای تخصیص هزینه
توجیه و بازپرداخت هزینه های مربوط به قرارداد
انعقاد قرارداد با سازمانهای دولت ایالات متحده امریکا
استانداردها و تفاسیر هیات استانداردهای حسابداری صنعتی
منصفانه بودن قیمت
تخصیص هزینه ها و تمایز ظرفیت استفاده شده از ظرفیت استفاده نشده
هزینه های ظرفیت استفاده نشده و کاهش مارپیچی تقاضا
چالشهای اندازه گیری ظرفیت
تسهیم هزینه ها و سلسله مراتب هزینه ها
سلسله مراتب هزینه های ساختار سازمانی
سلسله مراتب هزینه های متعلق به نام تجاری
فصل نهم: تخصیص هزینه ها (محصولات مشترک و فرعی)
هزینه های مشترک
هزینه های تفکیک پذیر
طبقه بندی محصولات فرایند تولید مشترک
دو رویکرد تخصیص هزینه های مشترک
روش ارزش فروش در نقطه تفکیک
روش مقیاس فیزیکی
روش خالص ارزش بازیافتنی برآوردی
روش درصد سود ناویژه
دلایل کاربرد روش ارزش فروش در نقطه تفکیک
حسابدار محصولات فرعی
روشهای ارائه حسابداری محصولات فرعی
فصل دهم: بودجه جامع و حسابداری سنجش مسئولیت
بودجه و چرخه بودجه ریزی
چرخه بودجه بندی در سازمان ها
بودجه جامع
مزیت های بودجه بندی
دوره زمانی بودجه
بودجه چرخشی
مراحل تهیه بودجه
مراحل تهیه بودجه عملیاتی
عوامل کاهش اثربخشی بودجه
مدل های برنامه ریزی مالی یارانه ای
بودجه ریزی کایزن
ساختارسازمانی و مسئولیت پذیری
حسابداری سنجش مسئولیتهزینه یابی برمبنای فعالیت
مسئولیت و قابلیت کنترل
ایجاد انگیزه بیشتربرای رعایت صداقت در پیش بینی بودجه
فصل یازدهم: بودجه های انعطاف پذیر، انحرافات و کنترل مدیریت (1)
بودجه ثابت وانعطاف پذیر
انحراف بودجه ثابت
مراحل تهیه بودجه انعطاف پذیر
انحراف بودجه انعطاف پذیر
تهیه بودجه انعطاف پذیر
انحرافات قیمت و کارآیی هزینه های مستقیم
تجزیه و تحلیل انحراف،هزینه مواد مستقیم
سنجش عملکرد با استفاده از انحرافات
علت چندگانه انحراف
بهبود مستمر
تجزیه وتحلیل انحراف در سیستم های هزینه یابی بر مبنای فعالیت
فصل دوازدهم: بودجه های انعطاف پذیر، انحرافات و کنترل مدیریت (2)
شباهت ها وتفاوت های برنامه ریزی هزینه های سربار متغیر وبرنامه ریزی هزینه های سربار ثابت
ویژگی های اصلی سیستم هزینه یابی استاندارد
مراحل تعیین نرخ بودجه ای تخصیص هزینه های سربار متغیر
محاسبه انحراف کارایی وهزینه سربار متغیر
تفاوت بین انحراف کارایی هزینه غیر مستقیم متغیر با انحراف کارایی هزینه مستقیم
محاسبه نرخ بودجه ای سربار ثابت
مراحل تعیین نرخ سربار ثابت بودجه ای باید
نحوه کاربرد تجزیه و تحلیل بودجه انعطاف پذیر در هزینه یابی بر مبنای فعالیت
فصل سیزدهم: درآمد، انحرافات فروش و تجزیه و تحلیل سودآوری مشتری
روشهای تخصیص درآمد
روش منفرد تخصیص درآمد
روش های تفاضلی تخصیص درآمد
سایر روش های تشخیص درآمد
اجزای انحرافات حجم فروش
انحرافات ترکیب فروش و مقدار فروش
انحراف سهم بازار و انذازه بازار
درآمد های مشتری و هزینه های مشتری
تجزیه و تحلیل هزینه های مشتری
گروه سلسله مراتب هزینه مشتری
هزینه مشتری
تهیه گزارش سودآوری مشتری
گرایش فرآیند به سوی تجزیه و تحلیل سود آوری مشتری
کاربرد تجزیه و تحلیل سود آوری مشتری
کاربرد تجزیه و تحلیل سود آوری مشتری
جلوه های سود آوری مشتری
ارزیابی ارزش مشتری
تجزیه و تحلیل سود آوری مشتری
انحرافات قیمت و کارایی مواد مستقیم
فصل چهاردهم: هزینه یابی موجودیها و تجزیه و تحلیل ظرفیت
هزینه یابی موجودی
ظرفیت
هزینه یابی متغیر
هزینه یابی جذبی
صورت سود و زیان هزینه یابی متغیر
صورت سود و زیان هزینه یابی جذبی
اثر نامطلوب هزینه یابی جذبی برانگیزه مدیران
هزینه یابی فرامتغیر
صورت سود و زیان هزینه یابی فرامتغیر
مفاهیم ظرفیت و تجزیه و تحلیل هزینه ثابت ظرفیت
ظرفیت نظری و عملی
ظرفیت عادی و ظرفیت مبتنی بر بودجه جامع
صورت سود و زیان هزینه یابی فرامتغیر
مفاهیم ظرفیت و تجزیه و تحلیل هزینه ثابت ظرفیت
ظرفیت نظری و عملی
ظرفیت عادی و ظرفیت مبتنی بر بودجه جامع
فصل پانزدهم: تجزیه و تحلیل هزینه ـ حجم ـ سود
فرضیات تجزیه و تحلیل هزینه ـ حجم ـ سود
ویژگی های اصلی تجزیه و تحلیل هزینه ـ حجم ـ سود
نقطه سر به سر
روش حاشیه سود
روش نمودار
سود عملیاتی مورد نظر
سود خالص مورد نظر و مالیات سود
تجزیه و تحلیل حساسیت
اهرم عملیاتی
افق دوره زمانی
اثر ترکیب فروش بر سود
تأثیر ساختار هزینه ها بر اداره توازن خطر ـ بازده
نقطه سربه سر چند محصولی
عوامل هزینه متعدد
حاشیه سود در مقابل سود ناویژه
فصل شانزدهم: تعیین شیوه رفتار هزینه ها
مقدمه
تشریح دو فرض مورد استفاده در برآورد رفتار هزینهها
تشریح تابع خطی هزینهها و سه روش متداول رفتار آن
آشنایی با روکردهای گوناگون برآورد هزینهها
شش مرحله برآورد تابع هزینه بر مبنای روابط جاری یا گذشته هزینهها
سه معیار برای ارزیابی و انتخاب عامل هزینه
توضیح توابع غیرخطی هزینهها با ذکر مثال
تفاوت بین مدل یادگیری متوسط زمان انباشته و مدل یادگیری زمان تفاضلی هر واحد
آشنایی با مشکلات مربوط به توابع هزینه در زمینه دادهها
توضیحات:
این فایل شامل پاورپوینت" جلد دوم کتاب حسابداری صنعتی با تأکید بر مسائل مدیریتی اثر هورن گرن و همکاران " می باشد که در حجم 194 اسلاید، همراه با توضیحات کامل تهیه شده است که می تواند به عنوان ارائه کلاسی مورد استفاده قرار گیرد.
پاورپوینت تهیه شده بسیار کامل و قابل ویرایش بوده و در تهیه آن، کلیه اصول و علائم نگارشی و چیدمان جمله بندی رعایت شده و به راحتی و به دلخواه می توان قالب آن را تغییر داد.
دسته بندی | فایل های گرافیکی |
بازدید ها | 2 |
فرمت فایل | zip |
حجم فایل | 11564 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 1 |
طرح کورل عرقیات گیاهی معجون لاغری
پسوند فایل CDR
نرم افزار مورد نیاز CorelDRAW Graphics Suite X8
طراحی شده با برنام کورل دراو